Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

NotRyan

Medlem
Man kan fundera både en och två gånger på varför denna nya riskfaktor inte uppdagades vid den första certifieringen. Hela historien är farsartad.
Nja, sanningen är ju som jag tror du skrivit också.

Tidsbrist vilket medförde att

1. FAA lät Boeing själva testa och intyga för certifiering
2. Boeing genade och testade inte tillräckligt eftersom dom var omsprungna av Airbus, och då inte ansåg sig ha råd att försena MAX ytterligare.

Allt detta sammantaget gjorde att Boeing släppte ut en icke genomtestad produkt, vilket är TABU inom flygindustrin, bara p.g.a. girighet.
 

taxvalp

Medlem
Ekot i Sveriges Radio hade just en intressant rättelse på temat. De korrigerade en uppgift från föregående sändning att SAS beställt flera hundra MAX-kärror. Kan förmoda att någon bankdirektör på SEB med ansvar för krediter satte eftermiddagskaffet i halsen när de hörde den första sändningen...
 

Jönsson

Medlem
Nja, sanningen är ju som jag tror du skrivit också.

Tidsbrist vilket medförde att

1. FAA lät Boeing själva testa och intyga för certifiering
2. Boeing genade och testade inte tillräckligt eftersom dom var omsprungna av Airbus, och då inte ansåg sig ha råd att försena MAX ytterligare.

Allt detta sammantaget gjorde att Boeing släppte ut en icke genomtestad produkt, vilket är TABU inom flygindustrin, bara p.g.a. girighet.
Precis så.
 

Alf

Medlem
Nja, sanningen är ju som jag tror du skrivit också.

Tidsbrist vilket medförde att

1. FAA lät Boeing själva testa och intyga för certifiering
2. Boeing genade och testade inte tillräckligt eftersom dom var omsprungna av Airbus, och då inte ansåg sig ha råd att försena MAX ytterligare.

Allt detta sammantaget gjorde att Boeing släppte ut en icke genomtestad produkt, vilket är TABU inom flygindustrin, bara p.g.a. girighet.

Hela certifieringsprocessen är ett skämt. Det är inte seriöst gjort, vilket visar sig med flera helt onödiga haverier med hundratals omkomna passagerare. Visserligen bygger hela regelverket för certifiering på att tillverkaren själv utför tester och tar fram certifieringsunderlaget. Det är inte så mycket att säga om eftersom det finns ingen utöver tillverkaren som har detaljkunskaper om funktionerna och tekniken.

Det stora felet ligger hos myndigheten FAA som släppt igenom hela underlaget och verkar bara skrivit på godkännandena. FAA har massor av tekniker och piloter som borde ha kompetens att bättre granska underlaget som Boeing lämnat in. Hur FAA har gjort detta håller väl numera på att granskas av åklagare. Det finns nog anledning till att misstänka att det ligger en hel del politik i dessa beslut. Det går ju inte att bli omkörda av Airbus, det blir för mycket för en god amerikan.
 

Delayed

Medlem
Ekot i Sveriges Radio hade just en intressant rättelse på temat. De korrigerade en uppgift från föregående sändning att SAS beställt flera hundra MAX-kärror. Kan förmoda att någon bankdirektör på SEB med ansvar för krediter satte eftermiddagskaffet i halsen när de hörde den första sändningen...
Jag höll på att köra i diket när jag hörde 15-sändningen där det blev fel. Man undrar hur ett sånt misstag uppstår.
 
SilkAir advisory on Boeing 737 MAX 8 operations (01 July 2019 to 31 October 2019)
In view of the ongoing suspension of SilkAir’s Boeing 737 MAX 8 fleet from service, arrangements have been made to replace flights previously operated by the Boeing 737 MAX 8 with another aircraft type.

Källa: SilkAir advisory on Boeing 737 MAX 8 operations (01 July 2019 to 31 October 2019)

upload_2019-7-2_15-38-37.png
 
Toppen