Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Voyageur

Medlem
Står på Dagens Industri idag:
"Boeings flygstoppade problemmodell 737 Max 8 kommer utan tvivel att vara i luften igen senast i december. Det sade den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA:s säkerhetschef Ali Bahrami på onsdagen enligt nyhetsbyrån Bloomberg."

och

"Ali Bahrami höll i sitt anförande med om att FAA "är satt under hård press" men försäkrade att Max 8 inte kommer ges tillstånd att tas i trafik förrän myndigheten finner att modellen är säker.

"Det finns ingen tidplan", sade han.

Oavsett när ett amerikanskt klartecken kommer så lär en global lättnad för modellen dröja ytterligare. Bland annat kommer EU:s flygmyndighet att göra en självständig värdering av de justeringar som görs på modellen, något som meddelades i slutet av maj av FAA:s europeiska motsvarighet."

Ouch. För de flygbolaag som har satsat på 737 Max 8. Och Boeing.

Helt rätt. Ser inget konstigt i att Boeing får betala ett skyhögt pris för dee +300 liva de tagit samt allt som framkommit efter olyckan. Sätter inte min fot på en MAX maskin innan December 2020 i alla fall hur mycket FAA än låter de flyga.
 
Så roligt och se hur aa resonerar och hur FAA säger
 

Attachments

  • 97C68CA8-101E-4243-888B-33FE644011BE.png
    97C68CA8-101E-4243-888B-33FE644011BE.png
    158,8 KB · Visningar: 510
  • E1AD6DDB-10AD-433A-A14D-26DE4078B243.png
    E1AD6DDB-10AD-433A-A14D-26DE4078B243.png
    146,5 KB · Visningar: 509

Ricci

Medlem
B787 verkar också få mer kritik med liknande omkopplare som Max 8.
upload_2019-6-16_21-12-59.png

(Jag har problem med att posta länk)
 
"The airline group that owns British Airways is planning to buy 200 Boeing 737 Max aircraft.

Despite hundreds of Boeing 737 MAX aircraft remain grounded, British Airways’ parent company has signed a letter of intent for 200 of the planes.

International Airlines Group (IAG) – the parent company of airlines such as BA , Iberia and Aer Lingus – seem to be unfazed after the model was involved in two crashes in Indonesia and Ethiopia.

The accidents were blamed on an anti-stall system known as MCAS, that forced the nose of the aircraft downwards.

A total of 346 people died in the two disasters.

Boeing is working on a fix, but at present there is no set date as to when the plane may fly again.

“We have every confidence in Boeing and expect that the aircraft will make a successful return to service in the coming months having received approval from the regulators,” said IAG chairman Willie Walsh.

“Personally, I wouldn’t hesitate to get on a Max aircraft,” he added.

The shock announcement came at the Paris Air Show where aviation experts are still reeling from the industry-wide fallout from the incidents.

At the start of the show, Boeing’s head of commercial aircraft Kevin McAllister apologised for the crashes.

“We are very sorry for the loss of lives,” he said.

IAG’s preliminary order is set to be ready between 2023 and 2027."

- British Airways' parent company intends to buy 200 Boeing 737 MAX jets
 
Toppen