Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Olle K

Medlem
För att SAS mastercard premiums försäkring ska gälla hela resan måste man antingen köpa tur och retur eller två enkelresor som köps vid "samma tillfälle". Gäller denna regel med att två enkelresor måste inköpas vid "samma tillfälle" även för Amex (Elite) eller kan man köpa enkelresan och returresan vid olika tillfällen?
 

M.K

Medlem
Inget sådant krav med Plats omfattande försäkring:

54B491A1-FA89-4762-A1F4-0426EF6F3778.jpeg


Är inte försäkringen annars ganska värdelös jämfört mot speciellt Amex Plat men även Elite? I princip samma villkor på Elite men generellt lite lägre ersättningsbelopp, samt saknar hyrbilsdelen.

Personligen anser jag att det lätt är värt det att köpa resorna med nya Plat. Bara 16,66p/100sek men om olyckan är framme...
 
Last edited:

P-L

Medlem
Skulle boka en resa åt mig och min bror men jag inser ju att enligt försäkringsvillkoren så täcks han inte av min kortförsäkring. Innebär detta att han i princip måste vända sig till sin hemförsäkring om något händer? Försening av bagage och andra "mindre" saker som kan avhjälpas med utgifter verkar ju täckas av SAS själva.
 
En stridsåtgärd för mig är exempelvis när USA officiellt deklarerar krig i Afghanistan. Men jag kan såklart ha fel. Som @Hafermann skriver så skulle det ju ha varit trevligt om Amex Kundtjänst haft öppet under helgen för att kunna klargöra saker.
Arbetsrättsligt är strejka en stridsåtgärd. Jag är ganska säker på att det är så det skall tolkas i AMEX villkor.

Edit: nr 738 på bollen.
 

Valley

Medlem
Skulle boka en resa åt mig och min bror men jag inser ju att enligt försäkringsvillkoren så täcks han inte av min kortförsäkring. Innebär detta att han i princip måste vända sig till sin hemförsäkring om något händer? Försening av bagage och andra "mindre" saker som kan avhjälpas med utgifter verkar ju täckas av SAS själva.

Yes.
För Gold står det.
  1. a) Innehavare av ett giltigt Gold Card utfärdat av den svenska lialen till American Express Europe S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.

  2. b) Kortmedlemmens, ej extrakortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress

  3. c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.

  4. d) Barnbarn till kortmedlem, ej extrakortmedlem, som är under 25 år vid dagen för avresan och som reser tillsammans med kortmedlem.

 

micke99

Medlem
Hur har/skulle ni gjort vid en olycka om man behöver besöka ett sjukhus på resa utomlands? Amex Paltinum försäkringen eller hemförsäkringen?
 

Tonton

Medlem
Hur har/skulle ni gjort vid en olycka om man behöver besöka ett sjukhus på resa utomlands? Amex Paltinum försäkringen eller hemförsäkringen?

Den som passar bäst? Jag har inom närmsta gemenskapen erfarenhet av båda, och det har fungerat bra.

Men frågan är inte direkt bra ställd - "hemförsäkringen" är inget bra samlingsord då det skiljer sig så mycket mellan olika försäkringsbolag och och hemförsäkringstyper. Med andra ord en omöjlig fråga att svara på...
 

micke99

Medlem
Den som passar bäst? Jag har inom närmsta gemenskapen erfarenhet av båda, och det har fungerat bra.

Men frågan är inte direkt bra ställd - "hemförsäkringen" är inget bra samlingsord då det skiljer sig så mycket mellan olika försäkringsbolag och och hemförsäkringstyper. Med andra ord en omöjlig fråga att svara på...

Ja de är klart att de skiljer sig skulle specificerat mig mer. Jag har LF hemförsäkring. Men hur är det med självrisk med Platinum försäkringen? Jag vet att jag har 1500 på LF i självrisk. Har inget extra utökat reseskydd bara en helt vanlig basic hemförsäkring.
 

pswe

Medlem
Ja de är klart att de skiljer sig skulle specificerat mig mer. Jag har LF hemförsäkring. Men hur är det med självrisk med Platinum försäkringen? Jag vet att jag har 1500 på LF i självrisk. Har inget extra utökat reseskydd bara en helt vanlig basic hemförsäkring.
Kan inte LFs villkor, men i andra fall är ofta resemomenten utan självrisk.
 

Matore

Medlem
Hur har/skulle ni gjort vid en olycka om man behöver besöka ett sjukhus på resa utomlands? Amex Paltinum försäkringen eller hemförsäkringen?
Som sagt,kolla vad som gäller för hemförsäkringen. Jag anmälde till båda bolagen, Platinum täckte läkare och medicin utan självrisk. Och Folksam betalade för outnyttjade semesterdagar minus självrisk på hemförsäkringen när jag var sjuk.
 
Toppen