Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2019)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gargamel

Medlem
Har någon erfarenhet av att använda 2 st 241 på samma resa (4 personer så 442 ;)). Försöker jag boka 4 personer så säger den ifrån att det bara gäller för 2 och inget val att lägga in en till. Kan jag göra 2 separata bokningar och använda 241 även fast jag inte är med på den andra?
 

Borje L

Medlem
Det verkar lite förvirrande med hur poängen visas när man bokar om på sas.se. Jag har en bokning till USA i plus båda hållen. Bokad med voucher för 40000 poäng (ordinarie 80000). När jag går in och ska boka om ena hållet till business så står det att det kostar 50000 poäng i rutan där man väljer flight och reseklass men 60000 i kundvagnen/sammanfattningen längst ner. Detta för ombokning åt ett håll. Hela resan med voucher blir ju 45000 poäng efter byte plus->biz ena hållet. Brukar det vara så här? Har inte bokat om ännu.
 

danielhog

Medlem
Det verkar lite förvirrande med hur poängen visas när man bokar om på sas.se. Jag har en bokning till USA i plus båda hållen. Bokad med voucher för 40000 poäng (ordinarie 80000). När jag går in och ska boka om ena hållet till business så står det att det kostar 50000 poäng i rutan där man väljer flight och reseklass men 60000 i kundvagnen/sammanfattningen längst ner. Detta för ombokning åt ett håll. Hela resan med voucher blir ju 45000 poäng efter byte plus->biz ena hållet. Brukar det vara så här? Har inte bokat om ännu.
Ja, sidan har problem med mixade kabinklasser.

Testa classicsidan, alternativt ring, alternativt boka och sen ring in för att få tillbaka poäng som dragits för mycket.
 

Borje L

Medlem
Följde ditt råd och ringde Tallin för första gången. :) Mycket trevlig man som hjälpte till med ändringen. Eftersom det inte gick att göra online så blev det 150 kr i avgift men ingen 375 kr/450 kr serviceavgift.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag har stött på patrull. Kanske ni har några bra tips.

Har gjort en bokning (med Amex 2-4-1) CPH-SFO med LH/UA.

Bokade först på ett visst sätt efter att ha hittat tillgänglighet på både expertflyer och awardfares.
Ringde Tallin.
Fick höra att dom inte hittade några platser.

Gjorde en HUACA.

Nästa agent hittade platserna och gjorde bokningen.

Fick så småningom "seat alert" om platser i First.

Ringde Tallin.

EXAKT samma sak som sist uppstod.
Agent 1 hittade inget.
Agent 2 lyckades.

Så nu har det öppnats upp platser i F även på hemvägen. Dock via MUC istället för FRA.

Ringde Tallin.
Agent 1 hittade inget till en början. Sen hittade hon platserna, men dessa går inte att boka.
HUACA
Agent 2 försökte lite längre men gav upp.
Det gick att göra en ny bokning med dessa platser men inte att byta.
Förslaget var att använda ytterligare en voucher till denna bokning, och göra första resan till en one way.
2 one ways och 2 vouchers alltså.

Kan det verkligen behövas?
Bara för att man byter från FRA till MUC?
Utresan går via MUC.
Eller ska man helt enkelt bara prova igen?
 

Mikeswe

Medlem
Jag har stött på patrull. Kanske ni har några bra tips.

Har gjort en bokning (med Amex 2-4-1) CPH-SFO med LH/UA.

Bokade först på ett visst sätt efter att ha hittat tillgänglighet på både expertflyer och awardfares.
Ringde Tallin.
Fick höra att dom inte hittade några platser.

Gjorde en HUACA.

Nästa agent hittade platserna och gjorde bokningen.

Fick så småningom "seat alert" om platser i First.

Ringde Tallin.

EXAKT samma sak som sist uppstod.
Agent 1 hittade inget.
Agent 2 lyckades.

Så nu har det öppnats upp platser i F även på hemvägen. Dock via MUC istället för FRA.

Ringde Tallin.
Agent 1 hittade inget till en början. Sen hittade hon platserna, men dessa går inte att boka.
HUACA
Agent 2 försökte lite längre men gav upp.
Det gick att göra en ny bokning med dessa platser men inte att byta.
Förslaget var att använda ytterligare en voucher till denna bokning, och göra första resan till en one way.
2 one ways och 2 vouchers alltså.

Kan det verkligen behövas?
Bara för att man byter från FRA till MUC?
Utresan går via MUC.
Eller ska man helt enkelt bara prova igen?

Va? Vad gav de för anledning till detta? Hade du för många segment (max 8 totalt ut/hemresa). Att du ändrar flygplats i Europa skall inte vara något problem. Sedan borde du kanske skriva ut hela tänkta routingen CPH-SFO-CPH så man kan se om det ser konstigt ut.

Om de inte hittar platser är en sak (och kan ju se olika ut beroende på bonusprogram), men att rekommendera 2 2-4-1 vouchers när agenten ser platser, du har en giltig routing och det inte finns andra skäl, och dessutom du har en 2-4-1 du skall utnyttja är skäl för omedelbar HUACA.

Så länge du håller dig inom reglerna för 2-4-1 (som du hittar på första sidan i detta forum) så kan du ändra routing och således endast betala ändringsavgift.
 
Va? Vad gav de för anledning till detta? Hade du för många segment (max 8 totalt ut/hemresa). Att du ändrar flygplats i Europa skall inte vara något problem. Sedan borde du kanske skriva ut hela tänkta routingen CPH-SFO-CPH så man kan se om det ser konstigt ut.

Om de inte hittar platser är en sak (och kan ju se olika ut beroende på bonusprogram), men att rekommendera 2 2-4-1 vouchers när agenten ser platser, du har en giltig routing och det inte finns andra skäl, och dessutom du har en 2-4-1 du skall utnyttja är skäl för omedelbar HUACA.

Så länge du håller dig inom reglerna för 2-4-1 (som du hittar på första sidan i detta forum) så kan du ändra routing och således endast betala ändringsavgift.

Såhär:

CPH-MUC-ORD-SFO
och
SFO-ORD-FRA-STR-CPH

Ingen av dom kunde förklara vad det berodde på, bara att dom inte hittade några platser om dom angav min ursprungs-bokning. Utan den hittade dom platser.
Men eftersom inga regelbrott föreligger är det otroligt märkligt att det inte gick.

However...

Jag ringde igen.
Agent nummer 3 försökte lite allt möjligt och sa till slut att det enda rimliga alternativet var att boka av gamla resan och boka en ny, med den nya stäckningen.
Som tur var fanns det 2 F-platser till på MUC-ORD, så även om platserna inte skulle gå tillbaka skulle det finnas andra.
Vad som dock var lite surt var att jag hade lyckats få tag på business-platser mellan ORD-SFO, vilka kanske inte skulle gå tillbaka till inventory, men det var en risk jag fick ta. Det fanns economy i värsta fall.

Nervösa minuter gick innan agenten (som jag tyvärr inte minns namnet på) återkom och sa att bokningen var fixad. Business-biljetterna hade omedelbart gått tillbaka, vilket gjorde att hon kunde knipa dessa åt mig.

Så. Det blev bra till slut.

Ny itinerary:
CPH-MUC (SAS Plus)
MUC-ORD (Lufthansa First)
ORD-SFO (United Business)

SFO-ORD (United economy)
ORD-MUC (Lufthansa First)
MUC-CPH (Lufthansa Business)
 

Mikeswe

Medlem
Såhär:

CPH-MUC-ORD-SFO
och
SFO-ORD-FRA-STR-CPH

Ingen av dom kunde förklara vad det berodde på, bara att dom inte hittade några platser om dom angav min ursprungs-bokning. Utan den hittade dom platser.
Men eftersom inga regelbrott föreligger är det otroligt märkligt att det inte gick.

However...

Jag ringde igen.
Agent nummer 3 försökte lite allt möjligt och sa till slut att det enda rimliga alternativet var att boka av gamla resan och boka en ny, med den nya stäckningen.
Som tur var fanns det 2 F-platser till på MUC-ORD, så även om platserna inte skulle gå tillbaka skulle det finnas andra.
Vad som dock var lite surt var att jag hade lyckats få tag på business-platser mellan ORD-SFO, vilka kanske inte skulle gå tillbaka till inventory, men det var en risk jag fick ta. Det fanns economy i värsta fall.

Nervösa minuter gick innan agenten (som jag tyvärr inte minns namnet på) återkom och sa att bokningen var fixad. Business-biljetterna hade omedelbart gått tillbaka, vilket gjorde att hon kunde knipa dessa åt mig.

Så. Det blev bra till slut.

Ny itinerary:
CPH-MUC (SAS Plus)
MUC-ORD (Lufthansa First)
ORD-SFO (United Business)

SFO-ORD (United economy)
ORD-MUC (Lufthansa First)
MUC-CPH (Lufthansa Business)

Gott att det löste sig ! OT, men hoppas du har bra med tid i First Class loungen i MUC .. var där förra veckan första gången och den var ju MYCKET trevlig. Gillade den lika mycket eller kanske t.om. bättre än First terminalen i FRA (mkt vägde upp mot saknaden av whiskeylista+bilkörningen).

Dom hade även hummer på en ny “sommarmeny” (dom hade två specialmenyer) men skulle ta lite tid att tillagas samt att vi ankom i LH F (så man var ganska mätt).. fick bli mkt bubbel istället :)..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen