Senaste nytt

Två småbarn och massor av mellanlandningar

Min första reserapport, och med två småbarn i släptåg så tänker jag inte försöka sikta på några stordåd.

Bokad som en 2-4-1 med EuroBonus och detta i slutet av förra året, så hade vi (i ärlighetens namn: jag) några mål. Vi skulle någorlunda nära Thailand och vi skulle prova EVA och gärna något Hello Kitty-flyg. När det väl kom till skott kunde vi välja mellan Fukuoka och Bali, frugan fick bestämma och det blev Fukuoka.
IMG_20190614_081052.jpg


Första flyget med SAS Plus från Umeå är inget att skriva hem om. Helt fullbokat, och jag hade seatat oss några månader tidigare, vilket innebar att vi fick mittsätesryttare x2. Personalen ombord var faktiskt trevlig och frukosten okej.

Flyg två Arlanda - Wien. Innan start erbjöds vatten, apelsinjuice eller prosecco. Även om det är helt fel tid tig jag ett glas prosecco, skålade med dottern och drack några milliliter. Kanske runt 40 minuter in i flygningen serverades det frukost, som slog SAS låda med hästlängder (kanske inte så svårt). Omelett med tomat, champinjoner och fetaost. Kvarg med blåbär och korinter, fruktsallad (inte så god). Kaffe eller te i en fin dockserviskopp. Olika sorters bröd ut brödkorg.

IMG_20190614_101450.jpg


Vi landar i ett väldigt varmt Wien. Tydligen känner inte flygplatspersonalen till att det går att reglera temperaturen, för det är varmt överallt. Ett mycket stort plus till en väl tilltagen lekyta får man fick sig ett motionspass.

IMG_20190614_121939.jpg


Därefter mot lounge, där personalen var ganska korrekt, men inte särskilt vänlig.

IMG_20190614_145616.jpg


IMG_20190614_132026.jpg
IMG_20190614_133826.jpg


Olika öl på flaska, ett vitt och rött vin (Qualitätswein) och en prosecco. Lite starkare drycker erbjuds med. Men vad jag tycker är bäst i en lounge är möjligheten att duscha.

IMG_20190614_141600.jpg


Storleken på duschkabinen räknade jag ut att den var ungefär lika stor som mitt kommande duschhörn i toaletten som renoveras hemma, tyvärr kändes det alltför trångt. Två duschrum, inga fancy produkter, utan Scandic-känsla med tvål på väggen (inget schampo). Nu inväntar vi EVA.
 
Matmässigt finns två soppor (champinjon respektive grönsaks), Schwarzwaldsallad (vit sparris), chili con carne och majsmos (som potatismos, fast med majs).
 

Gus

Medlem
Detta blir spännande! :) Speciellt eftersom jag har två barn själv som verkar vara i liknande åldrar. Är ett av barnen under 2 år? För 4 platser på Eva air trodde jag inte var möjligt? Även 3 platser är väl svårt att hitta?:rolleyes:
 
Detta blir spännande! :) Speciellt eftersom jag har två barn själv som verkar vara i liknande åldrar. Är ett av barnen under 2 år? För 4 platser på Eva air trodde jag inte var möjligt? Även 3 platser är väl svårt att hitta?:rolleyes:
En är infant (16 månader, men prematur), en 3,5 år.
 

Sebbeh

Medlem
Hade ni eget säte till den minsta? Vi ska göra en liknande tripp snart med vår son. Jag är egentligen inte orolig har bara funderat på hur vi ska lösa det när vi ska äta. Tips mottages gärna.

Jag hade också tänkt skriva en rapport om att flyga med infant. Vi har lite andra bolag under vår resa så ska pröva skildra den sen så kan man jämnföra ifall något bolag är bättre på att hantera barn.
 

Capa

Medlem
Detta blir spännande! :) Speciellt eftersom jag har två barn själv som verkar vara i liknande åldrar. Är ett av barnen under 2 år? För 4 platser på Eva air trodde jag inte var möjligt? Även 3 platser är väl svårt att hitta?:rolleyes:

+1 trodde fler än 2 pax på EVA Air award var en omöjlighet
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hade ni eget säte till den minsta? Vi ska göra en liknande tripp snart med vår son. Jag är egentligen inte orolig har bara funderat på hur vi ska lösa det när vi ska äta. Tips mottages gärna.

Jag hade också tänkt skriva en rapport om att flyga med infant. Vi har lite andra bolag under vår resa så ska pröva skildra den sen så kan man jämnföra ifall något bolag är bättre på att hantera barn.

Minsta är 16 månader, men var 12 veckor prematur och den större 3,5 år. Både Amsterdam och Wien hade 3+ platser till Taipei med mellanlandning i Bangkok (men räknas som bara en sträcka vid bokning för EuroBonus) när vi bokade.
 

Kris

Medlem
Hade ni eget säte till den minsta? Vi ska göra en liknande tripp snart med vår son. Jag är egentligen inte orolig har bara funderat på hur vi ska lösa det när vi ska äta. Tips mottages gärna.
Gjorde precis en tur till Sydostasien med två barn, varav en infant. Mht maten har det inte varit problem att äta i skift. I alla fall i C-kabin. Annars får man ju stasha upp mat å dryck och ta det som det kommer. Som småbarnsförälder är man ju ändå van vid att äta kall mat och dricka avslagen GT :)

Edit: frågan var kanske mht eget säte och äta? Har man tur och barnet sover (och får plats) är ju babykorg er räddare. Är det ett vaket och rörligt barn (krypålder+) får man vara lite kreativ. Men det brukar lösa sig.
 
Last edited:
Toppen