Senaste nytt

Swedavia Wi-fi, gör om gör rätt!

lars.dec8

Medlem
Jag reste från Arlanda i morse och loggade på Swedavias wi-fi i 20 minuter och nu på väg hem från Umeå så uppmuntras jag att köpa mer tid för att jag har överskridit min användartid. Man får 3 timmar per dygn från att man loggar in och inte 3 timmar användartid och inte heller 3 timmar per flygplats. Så om man reser över dagen så kan man inte använda wi-fi på returen. Urdåligt Swedavia!
 

Berglund

Medlem
Man får 3 timmar per dygn från att man loggar in
Ja, så vad är problemet? Det fungerar och du får tre timmar per dygn. Du får någonting, helt gratis. Tacka och ta emot istället, det finns många flygplatser i världen där uppkoppling kostar från första minuten.

Visst, gratis är gott och mycket vill ha mer. Dock kostar mobildata så lite i Sverige idag att jag har svårt att tänka mig att det blir någon större kostnadspost för någon. Känns lite som att om man har råd att flyga har man kanske också möjligen råd med lite egen mobildata?!
 

ekf

Medlem
Det finns ett tricks som gör att du kan använda mer än 3 timmar. Googla lite så hittar du
Även om jag aldrig nyttjar Swedavias Wifi själv så tycker jag att du gärna kan skriva vad det går ut på eller länka till en källa... Det kan inte vara värre än alla korttricks som en del tipsar om i kreditkortsforumet...
 

Rickard_O

Medlem
Nu är det länge sen man använde wifi på hemmaplan flygplatserna då ens 4G är betydligt snabbare, men man behöver ju bara skriva in vilken epostadress som helst och sen bara surfa på, sällan man behöver confirmera.
Och spenderar man mer än 3h på flygplatsen är det ju bara gå in i telefonen, klicka på wifi'et och trycka på 'Glöm nätverk', reconnecta och knappa in en ny epostadress.

EDIT: Sen kan man ju göra liknande på flygbolag som erbjuder en liten gratis mängd surf, man connectar med en enhet som kan ändra macadress, när surfen är slut så ändrar man bara macadressen och reconnectar igen.
Kanske är mer avancerat än jag förstått det, men då får någon mer tekniskt kunnig gärna rätta mig!
 
Last edited:

varva77

Medlem
Håller med om att det är uselt. Hela grejen med att ange e-post, riktig eller ej, är totalt menlöst och microirritetande. Finns tillräckligt med sånt i livet ändå nuförtiden. Att det är begränsat likaså. Kan inte komma på en flygplats från senaste året som inte har gratis wi-fi. Har iof mestadels flugit i USA men kan inte komma ihåg någon i Europa från tidigare resor heller. Gratis wi-fi tycker jag numera kan ses som en hygienfaktor på ”offentliga” ställen såsom affärer, flygplatser, myndigheter osv
 

Delayed

Medlem
Dock kostar mobildata så lite i Sverige idag att jag har svårt att tänka mig att det blir någon större kostnadspost för någon. Känns lite som att om man har råd att flyga har man kanske också möjligen råd med lite egen mobildata?!
För mig handlar det inte om kostnaden utan att ganska lite mobildata ingår i mitt abonnemang. Eftersom jag inte (enkelt) kan påverka detta har jag i praktiken den pott jag har.
 

Nemo

Medlem
Gratis wi-fi tycker jag numera kan ses som en hygienfaktor på ”offentliga” ställen såsom affärer, flygplatser, myndigheter osv
Jag förstår din tankegång i teorin (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tvåfaktorsteori) men i praktiken genom att använda ett öppet (dessutom oskyddat) nätverk ger du ifrån dig väldigt mycket privat data till Swedavia (och till alla andra som avlyssnar). Därför är det mycket bättre att använda din egen mobildata.
 
Toppen