Senaste nytt

Tips på Hiltonhotell i Europa som har det lilla extra eller är värde en omväg?

Maja

Medlem
Tanken slog mig att vi kanske skulle ta en sponta bilresa i Europa i sommar och då vi inte har något särskilt mål med själva resan så kanske vi ändå kan pricka in lite Hiltonhotell som har det där lilla extra som gör att det kan vara värt en omväg eller resan dit i sig är värt besväret så att säga.

Vi kommer utgå ifrån Göteborg och har Tyskland och Brüssel med på turen så här långt. Exakt vart i Tyskland är inte spikat, (maken skulle ha tag i någon specialare till gräsmattan som ej får säljas i Sverige längre, men som säljs i Tyskland! :rolleyes:).

Allt är helt oplanerat så här långt så än så länge bara en väldigt lös tanke hos mig.

Något som kan roa oss vuxna och en 10-åring och resans längd får vi nog hålla till 10 dagar, max 14 dagar, men då har jag nog pressat det till max.

Utresa tidigast 22 juli och vi måste vara hemma senast 10 augusti.

Så har ni några tips på trevliga Hilton hotell i centraleuropa som kan vara värda att övernatta på? Eller något stopp som ni tycker att vi absolut inte får missa.

Maken och jag bilade för snart 15 år sedan ner till Rom och tillbaka. Så långt ner siktar vi inte på att köra den här gången, även om dottern nämnde just Rom som en tänkbar destination...
 

fcx

Medlem
Gdansk också ett säkert kort, kanske lämpligt om man tänker ta färjan till/från Sverige i någon riktning.
 

pycko

Medlem
Kanske lite för långt söderut men Hilton Evian vid Genèvesjön bodde vi på i fjor, trevligt hotel, underbart mysig stad. Ta hjulångaren till Lausanne för en dagsutflykt, kör till Montreux eller Genève.
 
Hilton Prag ryktas vara trevligt.

Vilket? Old Town?

Det andra har jag bott på flera gånger och det är väl okej men inget som sticker ut.
Baren högst upp är väl trevlig men i övrigt ett ganska vanligt hotell?

Men visst, ett förslag kan väl vara..

Färjan till Tallinn, bo på Hilton där som är mycket bra enligt mig.
Sedan bila ner genom Lettland och Litauen vidare mot Polen, typ Gdansk.
Sen kan man ju välja om man vill fortsätta nedåt genom Polen mot Krakow som också är väldigt fint eller åka mot Tyskland.

När man gjort Krakow (om man bestämmer sig för söderut) åker man därefter västerut så har du ytterligare en fin stad i Prag.

Sedan kan du åka västerut mot Tyskland eller fortsätta nedåt mot Wien och beroende på hur mycket tid som finns kvar får man ju välja själva men åker man till Wien kan man sedan arbeta sig upp till Bryssel via Munchen, Stuttgart, Luxemburg med omnejd.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag skulle lägga till:
Hilton Tallinn
Hilton Sorrento - fjärde året i rad år. Men inte bara hotellet i sig själv, men helheten. Vi älskar Amalfikusten
Hilton Amsterdam som ligger så himla fint vid kanalen
Hilton Amsterdam Airport är ett mycket bra hotell
Hilton London Bankside London är trevligt
The Trafalgar St. James London, Curio Collection är nog vår etta i London just nu pga läget och takbaren
Conrad London St. James
Hilton Diagonal Mar Barcelona, bra service och vyer
Hilton Evian ligger så skönt vid vattnet
DoubleTree by Hilton Krakow Hotel & Convention Center

Själv är jag nyfiken på:
Grand Hotel des Sablettes Plage, Curio Collection by Hilton
Waldorf Astoria Versailles - Trianon Palace
Gran Hotel Montesol Ibiza, Curio Collection by Hilton
Conrad Istanbul Bosphorus
 
Här är bara ett förslag.
Man kan ju t.ex börja i St Petersburg om man vill. Notera att jag bara dragit rutten på ett ungefär hur jag hade åkt.
Sedan får man ju göra avstickare till 'pärlor' men förmodligen hade jag skippat Prag då det är en lätt ort att åka på weekend till och istället besökt Brno eller något i närheten.

Sedan nedåt Wien, sen mot Munchen och upp mot Bryssel. Därefter upp mot Holland och kanske då Amsterdam för att sedan avsluta mot lämplig stad i Tyskland och därefter via Danmark och hem.
förslag.png
 
Last edited:
Personligen tycker jag Österrike, Schweiz, Frankrike, Italien är underbara ställen att utforska med bil.
Ska dock sägas att jag inte varit så mycket med bil i östra Europa.

Det beror ju lite på vad ni vill göra, se?
Eftersom ni har en 10-åring med så är nog kanske inte sex museum' i Amsterdam av högsta prio så att säga. ;)
Man behöver nog veta lite mer vad för typ av semester ni normalt brukar göra för att ge tips på resväg.

Finns så många ställen man kan åka till.
 

Maja

Medlem
Tusen tack för input från alla. Ska verkligen fundera och se över vad vi ska ta vägen och hur vi ska åka. Östeuropa har vi inte bekantats oss med alls så det är helt nytt och öppet. Kanske är värt att se över.

Hilton Sorrento får vi nog skippa @Senator då det blir lite väl långt ner att köra samt för i runda slängar €700 natten så får vi helt enkelt stå över även om stället såg himla fint ut. Har inte riktigt budget för hotellrum á €700/natten. ;)

@Andreas Eriksson Våra normala semestrar har bestått i att bila 3-4 veckor i USA de senaste åren. Har besökt en hel del nationalparker varvat med storstäder så som San Francisco, Washington DC, Chicago.

I år blir det 2 veckor sol och bad i Hallandale då familjen inte ville bila något alls. Nu börjar intresset finnas för att ändå åka och se något ta över. Därav en tur inom Europa.

Det rimmar lite dåligt för jag sa efter vår bilning i Europa sist att detta göra jag inte om då jag tyckte att det blev på tok för många timmar i bilen bara som rena transportsträckor som inte gav något alls. Men inser att det beror helt på hur vi drar rutten och vart vi ska. Då var vi ner till Rom och kombinerade med sol & bad i Bibione, som inte är en ort som jag kan tänka mig att återvända till. Alldeles för exploaterat och turistigt och då var vi där typ 2003 så vad det är nu vill jag nog inte ens veta.
 
Toppen