Senaste nytt

Långweekend i Baku eller Tashkent

ulagun

Medlem
Planerar för besök till Baku till hösten,men läste för en tid sedan någon här på forumet som rekommenderade Tashkent istället som mer intressant och sevärt.
Någon som besökt bägge städerna (med omgivningar) som kan tipsa om vilket som är att föredra.
Vi är ju inte ute efter sol och bad utan nya intressanta upplevelser i säker miljö bra hotell, god mat och dryck.
Dessutom inte alltför mycket visumkrånglande. (Till Baku kan man tydligen söka on-line numera och kostnad 20 usd)

Dessutom är fru ulagun synnerligen skeptisk till "konstiga" flygbolag från okända länder .
Baku flyger både Lufthansa och Turkish bland av henne godkända bolag.
Tashkent endast Turkish .Övriga alternativ som tex Astana och Uzbekistan Air vågar jag inte ens nämna :rolleyes: Vi tänker flyga business så riktig businesskabin vore xtra plus.
Tacksam för alla tips och råd jag kan få innan jag bokar.
 

Grusja

Medlem
Har ni besökt Kaukasien/Centralasien tidigare? Baku funkar kanon som weekendresmål. Tashkent är en trevlig stad men är man väl där så kan man lika bra passa på och resa runt lite för att se Samarkand och Bukhara.
 

Tonton

Medlem
Har inte varit i Uzbekistan ännu (åker dit i september), men det är visumfritt dit! (för svenska medborgare upp till 90 dagar)

En liten varning - om du vill flyga riktig business, välj inte Lufthansa om du ska till Baku. De flyger sina A32X dit.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Jag har visserligen bara besökt Baku men det är en utmärkt nybörjardestination om man vill smaka på området. Bra hotell, god mat och mycket säkert såvida man inte ägnar sig åt att kritisera regimen eller säga något snällt om armenier.
 

Franco

Medlem
Aha, hade missat att svenska medborgare är viseringsfria till Uzbekistan sedan 1 februari 2019. Observera dock att den viseringsfria tiden är 30 dagar. Lyckas inte att posta länk, men detta bland annat enligt hemsidan för Uzbekistans ambassad i Berlin och UD:s hemsida Sweden Abroad.
 
Toppen