Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag har skickat in till ARN och SAS svarade till ARN här om dagen. Trots min ingående förklaring om att det var annat plan, annan rutt och att flygplanet saknade räckvidd så svarade SAS uteslutande att det var bridstrike och menar att dom ej ska betala för birdstrike. Jag är 99% säker på att ARN kommer döma till min fördel. Sakfrågan är inte om det var birdstrike eller inte utan att det var annat plan på annan rutt.

Visa bifogad bild 90675
Visa bifogad bild 90676

Hej,

Jag fick också nej (2 personer) på just denna flight med ifrån SAS, Så dela gärna med dig svaret ifrån ARN. Det vore mycket tacksamt.
 

Agö

Medlem
ARN ger mig rätt. ARN tar inte ställning till om strejken var en extraordinär händelse eller inte utan konstaterar att oavsett detta så har inte SAS visat att man vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in.
Precis så ska det vara. Kumulativa villkor. Det är en tung bevisbörda.
 

Gus

Medlem
Nu ska vi bara göra downgrade- (sista sträckan blev Economy istället för Business) samt bagageersättning då dom haft sönder en av bagagen.
Hur går det med er downgrade? SAS bokade om oss under strejken på Lufthansa business arn-fra. Vid check in står det "business stand by" på biljetten och vid gate berättar personalen att vi blivit nedgraderade till Economy. SAS säger nu i efterhand att de inte kan kompensera oss eftersom SAS ju bokade om oss i bokningsklass C, business. Lufthansa customer relations säger att det hela är SAS fel eftersom det var de som ombokade oss. o_O Jag talar skapligt bra engelska men tycker det är svårt att argumentera med en indier med tysk brytning på en knacklig telefonlinje.

Tillslut blev jag erbjuden 100 euro i kompensation som "Good will" (har ej nått mitt konto ännu). Visst borde det vara Lufthansa som ska ersätta mig, som @fcx nämnt i en annan tråd? 100 euro är jag ändå rätt nöjd med men har jag laglig rätt till mer? Det hela är ändå fult agerat av Lufthansa, att ta betalt för business av SAS men sen bara ge mig Economy :confused:.
 

oneM

Medlem
Jag har min far som åkte med Turkish och blev försenad där jag är lite osäker på om vi har ett case eller inte, men är övertygad om att någon här kan komma med input.

20FEB-19: TK1304 AGP-IST, Planerad departure 17:45 men avgår 21:47 och landar 04:13 (21FEB) (Scheduled 00:05)
21FEB-19: TK168 IST-SGN, Planerad departure 02:30 men avgår 05:03

Anledningen till både föreseningarna ska ha varit dimma som låg över IST, när han landade var det kaos på flygplatsen och han blev ombedd att gå ut och till ombokning där det var totalt kaos. Efter ca 3h i kö försöker han presentera flera alternativ som han hittat för att ta sig till destinationen men får en hotell natt och blir ombedd att uppsöka dom igen under morgondagen för ombokning.
Han blir morgonen efter ombokad till Lufthansa och kommer fram ca 24 timmar sent till destinationen finns det något case för EC 261?
 

taxvalp

Medlem
Jag har min far som åkte med Turkish och blev försenad där jag är lite osäker på om vi har ett case eller inte, men är övertygad om att någon här kan komma med input.

20FEB-19: TK1304 AGP-IST, Planerad departure 17:45 men avgår 21:47 och landar 04:13 (21FEB) (Scheduled 00:05)
21FEB-19: TK168 IST-SGN, Planerad departure 02:30 men avgår 05:03

Anledningen till både föreseningarna ska ha varit dimma som låg över IST, när han landade var det kaos på flygplatsen och han blev ombedd att gå ut och till ombokning där det var totalt kaos. Efter ca 3h i kö försöker han presentera flera alternativ som han hittat för att ta sig till destinationen men får en hotell natt och blir ombedd att uppsöka dom igen under morgondagen för ombokning.
Han blir morgonen efter ombokad till Lufthansa och kommer fram ca 24 timmar sent till destinationen finns det något case för EC 261?

Om orsaken är dimma så är det svårt att skylla på flygbolaget. Uppehället ska förstås Turkish stå för men någon extra ersättning finns det knappast skäl för att kräva.
 

Gus

Medlem
Någon som fått ersättning av Lufthansa någon gång? Vad stod det för avsändare på kontoutdraget? Jag väntar på 200 euro från Lufthansa för en nedgradering från business till economy. Igår fick jag in 2118,00 kr på mitt konto. Som referens står det bara 1-XXXXXXXXXX. Siffrorna är helt random förutom de 4 sista siffrorna som är de 4 sista siffrorna på mitt bankkonto.

Enligt min bank är det en bankgirobetalning och det är således gjort i svenska kronor. Har Lufthansa någon svensk filial som de kan ha fört över pengarna via? Summan stämmer heller inte, 2118 kr motsvarar endast 197 euro o_O. Det är inte de tre eurosen jag hakar upp mig på utan jag undrar vem avsändaren är? Det borde vara Lufthansa eftersom jag inte väntar på något annat belopp i den storleken men det är alltför många parametrar som inte stämmer.
 

fcx

Medlem
Någon som fått ersättning av Lufthansa någon gång? Vad stod det för avsändare på kontoutdraget? Jag väntar på 200 euro från Lufthansa för en nedgradering från business till economy. Igår fick jag in 2118,00 kr på mitt konto. Som referens står det bara 1-XXXXXXXXXX. Siffrorna är helt random förutom de 4 sista siffrorna som är de 4 sista siffrorna på mitt bankkonto.

Enligt min bank är det en bankgirobetalning och det är således gjort i svenska kronor. Har Lufthansa någon svensk filial som de kan ha fört över pengarna via? Summan stämmer heller inte, 2118 kr motsvarar endast 197 euro o_O. Det är inte de tre eurosen jag hakar upp mig på utan jag undrar vem avsändaren är? Det borde vara Lufthansa eftersom jag inte väntar på något annat belopp i den storleken men det är alltför många parametrar som inte stämmer.

Kronan är i ständigt fall, summan var säkert rätt när de skickade den...

Jag har fått ersättning från dem, det var bara en obegriplig referens då också.

Om man ringer banken kan de svara på vem som är avsändare om ingen ger sig tillkänna.
 

freppa87

Medlem
Någon som fått ersättning av Lufthansa någon gång? Vad stod det för avsändare på kontoutdraget? Jag väntar på 200 euro från Lufthansa för en nedgradering från business till economy. Igår fick jag in 2118,00 kr på mitt konto. Som referens står det bara 1-XXXXXXXXXX. Siffrorna är helt random förutom de 4 sista siffrorna som är de 4 sista siffrorna på mitt bankkonto.

Enligt min bank är det en bankgirobetalning och det är således gjort i svenska kronor. Har Lufthansa någon svensk filial som de kan ha fört över pengarna via? Summan stämmer heller inte, 2118 kr motsvarar endast 197 euro o_O. Det är inte de tre eurosen jag hakar upp mig på utan jag undrar vem avsändaren är? Det borde vara Lufthansa eftersom jag inte väntar på något annat belopp i den storleken men det är alltför många parametrar som inte stämmer.

Fått två utbetalningar senaste veckorna och det var likadant, enda referensen var som din.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Fått två utbetalningar senaste veckorna och det var likadant, enda referensen var som din.

Kronan är i ständigt fall, summan var säkert rätt när de skickade den...

Jag har fått ersättning från dem, det var bara en obegriplig referens då också.

Om man ringer banken kan de svara på vem som är avsändare om ingen ger sig tillkänna.
Jag har kollat varje dag from fredag-tisdag (dagen de skickade pengarna till jag fick dem) och det blir 197 euro varje dag. (MasterCard exchange, som Ica använder sig av).

Jag har ringt Ica Banken och de kan bara se de konstiga sifforna och att det är en bankgirobetalning (alltså svensk betalning), inget mer!

@freppa87 och @fcx den summan ni fick, slutade den också på .00? Min summa var 2118.00 och det är nog det märkligaste. Ska man överföra från euro till sek så är det ju 99 % sannolikhet att det slutar på något annat än .00, tex 2118.19 eller 2118.74.
 
Toppen