Senaste nytt

Scandic "slutar" städa rummen.

FilipJ

Medlem
Kanske sen att rapportera - men en lösning jag sett Marriott göra i USA är att erbjuda Bonvoy-poäng om man anmäler i receptionen att byta bort städning mot poäng. Det tycker jag också är en fair deal!
 

Thornado

Medlem
Vem blir först med kreditkortsläsare i hissen tro?

Många har ju redan NFC-läsare i hissen för att kräva ett nyckelkort för att kunna använda den, så det borde väl bara vara att anpassa den till contact-less payments. Givetvis marknadsför man detta som ett sätt att förbättra hälsan hos sina gäster genom att motivera dem att ta trapporna.
 
Kanske sen att rapportera - men en lösning jag sett Marriott göra i USA är att erbjuda Bonvoy-poäng om man anmäler i receptionen att byta bort städning mot poäng. Det tycker jag också är en fair deal!

Det här skulle jag verkligen föredra, där har man en lösning som kan upplevas som en win-win-win mellan hotellet, miljön och gästen!
 

mha321

Medlem
Självklart är det en stor besparing för hotellen.
Men det krävs inte mycket för att förstå om ALLA hotell minskar tvätten med låt säga 100 handdukar per dag går det åt mindre energi(tvättmaskiner osv), mindre vatten, mindre kemikalier. DET är en vinst för miljön, eller hur?

Det blir definitivt en miljöeffekt, positiv sådan. Även när det bara är ett hotell. Men det är knappast därför man faktiskt gör det, det är mer som en bonus. Och ger bra marknadsföring.

Precis som man inte aktivt gör det för att öka arbetslösheten tex :) men det låter betydligt mindre bra att använda det som pitch.
 

DanielKif

Medlem
Det blir definitivt en miljöeffekt, positiv sådan. Även när det bara är ett hotell. Men det är knappast därför man faktiskt gör det, det är mer som en bonus. Och ger bra marknadsföring.

Precis som man inte aktivt gör det för att öka arbetslösheten tex :) men det låter betydligt mindre bra att använda det som pitch.

Jag VILL fortfarande tro att det faktiskt finns människor/företag som kan göra förändringar FÖR miljön eller andra människor, även om det skulle kosta dem pengar.
OM det skulle medföra besparingar så är det en bonus, och man behöver inte alltid tro det sämsta om dem.
I det här fallet(Scandic) tror jag att det även är besparings syfte men det måste ju inte vara hela sanningen.
 
Självklart skulle detta vara en rent hälsofrämjande aktivitet att uppmuntra gästerna att ta trappan!

...Givetvis marknadsför man detta som ett sätt att förbättra hälsan hos sina gäster genom att motivera dem att ta trapporna.
Han den där hotell-norrmannen tog väl bort bacon från frukosten för att han ville främja gästernas hälsa, men det var väl inte så populärt om jag minns rätt. Han var dock före sin tid, idag tror jag det hade funkat om han hade åberopat köttskam. Hissen kanske också funkar om man åberopar elektricitetskam.
 

FrontX

Medlem
Fast hur känner ni om man kommer tillbaka på kvällen och rummet inte är städat och sen får till svar att "Det måste man säga till om tidigare".
Det blir svårt att som gäst ta den meningen på ett trevligt sätt utan att det verkar som att receptionisten läxar upp en
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen