Senaste nytt

Amex och den hemliga kreditgränsen

Delayed

Medlem
Diners har detta funkat på i alla tider så länge man betalade tillbaka mellanskillnaden. Det framgick på fakturorna att det var så det funkade.
Nu hänger jag inte alls med. Mitt Diners "saknar" limit, ungefär som de gamla Amex betalkorten eller exempelvis Eurocard.

Så här skriver de fortfarande på https://dinersclub.se/privat/medlem...r/vanliga-fragor/vara-vanligaste-fragor/#main

"Ditt Diners Club har ingen övre köpgräns men om du ska göra ett större inköp (över 50 000 kronor) får du gärna kontakta vår medlemsservice och lämna information om detta."
 

Fredrik

Medlem
Nu hänger jag inte alls med. Mitt Diners "saknar" limit, ungefär som de gamla Amex betalkorten eller exempelvis Eurocard.

Så här skriver de fortfarande på https://dinersclub.se/privat/medlem...r/vanliga-fragor/vara-vanligaste-fragor/#main

"Ditt Diners Club har ingen övre köpgräns men om du ska göra ett större inköp (över 50 000 kronor) får du gärna kontakta vår medlemsservice och lämna information om detta."

Jag hade en kreditgräns på Diners. Kommer inte ihåg varför jag skaffade det så men effekten var att det stod på fakturan att jag skulle betala överskjutande belopp varje månad plus ett minimibelopp.

Det är inte exakt samma sak men poängen var att köpgränsen var något annat än kreditgränsen och kreditgränsen gick bra att överskrida(vilket var vad du resonerade kring att du inte förstod varför det gick)
 
Hela det där konceptet känns väldigt märkligt. För mig är en kreditlimit ett tak som ej får överskridas. Gör man det är det normalt ett avtalsbrott och skäl till alla möjliga motåtgärder från uppsägning till bålbränning.

Hos Amex däremot verkar limiten vara flexiblare än ett gummiband och man uppmuntras till och med att testa hur långt över limiten man kan sträcka gummibandet. Verkligen märkligt!
Dock det som man kan kolla på hemsidan på Amex om man kan göra större köp över sin gräns är en typ av koll från bådas sidor.
Dom förbereder kortet för en sån summa dom närmsta dagarna.
Som en mini kredit koll med direkt svar men utan uc.
 

Delayed

Medlem
Jag hade en kreditgräns på Diners. Kommer inte ihåg varför jag skaffade det så men effekten var att det stod på fakturan att jag skulle betala överskjutande belopp varje månad plus ett minimibelopp.

Det är inte exakt samma sak men poängen var att köpgränsen var något annat än kreditgränsen och kreditgränsen gick bra att överskrida(vilket var vad du resonerade kring att du inte förstod varför det gick)
Fast jag gissar att du hade en kreditutrymme som möjliggjorde delbetalning. Det har i så fall inget direkt att göra med hur mycket man kan handla för. Brukar då och då få "erbjudanden" om att skaffa det, både från Diners och Eurocard. Så här beskriver Diners själva det:

"Har du en månad med många stora utgifter, kan det vara skönt att veta att du kan delbetala din faktura. Tack vare ditt kreditutrymme (max 20% av din årsinkomst) bestämmer du själv hur mycket du vill betala av fakturan varje månad.

Att ha ett kreditutrymme för att kunna delbetala kostar ingenting extra, och du betalar bara ränta de månader då du väljer att inte betala hela fakturabeloppet.

Det finns fortfarande ingen övre köpgräns för hur mycket du kan handla med ditt kort. "

Edit: Ingen aning om varför forumet skapar en länk ovan.
 

Valley

Medlem
Tack. Får göra det, känner mej förnedrad,har aldrig hänt förut. Har eget företag osv.

När du står vid kassadisken, folk står bakom, köpet har nekats och de sträcker telefonluren med Amex i andra ändan till dig.
Och när du inte har svar på skitfrågorna om vad din förra grannes brorsa's döda hund hette, som man tydligen skall ha svarat på någon gång för 100 år sedan. Då nekar man affären och så står man där som en ren idiot med pöbeln tittandes på dig och de är övertygade om att du är en skojare som har fått kortet spärrat.
Då kan du känna dig förnedrad :D
 

Delayed

Medlem
När du står vid kassadisken, folk står bakom, köpet har nekats och de sträcker telefonluren med Amex i andra ändan till dig. Och när du inte har svar på skitfrågorna om vad din förra grannes brorsa's döda hund hette, som man tydligen skall ha svarat på någon gång för 100 år sedan.
Så där slutar det ju inte. Här kommer korrekt slut.

Så säger man med hög men samlad röst. "Nu får det vara slut med detta förbannade Amex. Det fungerar aldrig och kundtjänst ska alltid bara svamla om döda hundar." Sen bläddrar man nonchalant i kortleken och väljer ut lämpligt platinumkort efter att man förvissat sig om att precis hela kön sett precis alla kort man har, och fortsätter i samma tonfall. "Tankade båten med detta förra veckan och duger det till 25 ton diesel borde det duga till l några liter mjölk". Då slipper man förnedring!
 

Valley

Medlem
Så där slutar det ju inte. Här kommer korrekt slut.

Så säger man med hög men samlad röst. "Nu får det vara slut med detta förbannade Amex. Det fungerar aldrig och kundtjänst ska alltid bara svamla om döda hundar." Sen bläddrar man nonchalant i kortleken och väljer ut lämpligt platinumkort efter att man förvissat sig om att precis hela kön sett precis alla kort man har, och fortsätter i samma tonfall. "Tankade båten med detta förra veckan och duger det till 25 ton diesel borde det duga till l några liter mjölk". Då slipper man förnedring!

Slutade med att affären utan problem gav mig faktura och skickade hem sängen :)
(Så har vi också reaktionerna för det kort jag hade där jag var så trött på dessa idiotfrågar att jag vuxen nog hade "skit ner dig" och "dra åt helvete" som svar) :rolleyes:
 
Så där slutar det ju inte. Här kommer korrekt slut.

Så säger man med hög men samlad röst. "Nu får det vara slut med detta förbannade Amex. Det fungerar aldrig och kundtjänst ska alltid bara svamla om döda hundar." Sen bläddrar man nonchalant i kortleken och väljer ut lämpligt platinumkort efter att man förvissat sig om att precis hela kön sett precis alla kort man har, och fortsätter i samma tonfall. "Tankade båten med detta förra veckan och duger det till 25 ton diesel borde det duga till l några liter mjölk". Då slipper man förnedring!
Du kanske slipper förnedringskänslan, men ska f*n veta om tönt-stämpen är bättre. :confused::D
 

Gusthild

Medlem
Skaffade SAS Elite förra veckan och stod då i kuvertet att jag hade 98500 kr som gräns. Nån kanske har skrivit redan att det stod då man fick.
 
Toppen