Senaste nytt

AMEX Platinum Metall nu lanserat i Sverige (2019-04-09)

RickardG

Medlem
Risken finns. Jag har dock inte haft något problem med ett annat metallkort jag haft, tanken har dock slagit mig. Framförallt i bankomater, men det har gått bra!
Jag jobbar "i branschen" och vi har testat det nya kortet med de tre i särklass vanligaste motoriserade kortläsarna för obemannade terminaler och det ser ut att vara problemfritt. VIktigt rent generellt är att kortet inte är oljigt då det kan få drivhjulen att slira, men det gäller även plastkorten.
 

Jönsson

Medlem
Jag jobbar "i branschen" och vi har testat det nya kortet med de tre i särklass vanligaste motoriserade kortläsarna för obemannade terminaler och det ser ut att vara problemfritt. VIktigt rent generellt är att kortet inte är oljigt då det kan få drivhjulen att slira, men det gäller även plastkorten.
Har korten inte lite struktur också? Polerad aluminium blir det nog rätt låg friktion på om ytan kommer i kontakt med fett.
 

RickardG

Medlem
Har korten inte lite struktur också? Polerad aluminium blir det nog rätt låg friktion på om ytan kommer i kontakt med fett.
De saknar traditionell prägling, men det finns även en hel del plastkort utan prägling. Vi får helt enkelt se hur det blir när de här korten har använts en tid...
 

KVTL

Medlem
En dum fråga kanske. Men hur funkar metallkorten i bankomater och andra automater, typ bensinmackar? finns det risk för att det fastnar eller har företagen som gör maskinerna tänkt på metallkortens framtågande också?

Prøvde mitt norske (med "gammelt" design og platinum med store bokstaver i front) på RundK (CircleK), fungerte veldig bra.
 

Hachans

Medlem
De saknar traditionell prägling, men det finns även en hel del plastkort utan prägling. Vi får helt enkelt se hur det blir när de här korten har använts en tid...

Så de går inte att använda i en karbonmaskin. Är de helt utfasade nu? Var inte så längesen jag stötte på en.
 

Beherit

Medlem
Så de går inte att använda i en karbonmaskin. Är de helt utfasade nu? Var inte så längesen jag stötte på en.
Har tänkt samma sak, det var nog mer än 15 år sen jag såg en sådan men de kanske lever kvar i andra delar av världen än Sverige?

Jag använder ett N26 Black Mastercard som saknar prägling, kortnumret står istället på baksidan. Det är inte av metall men vill ändå flika in att jag aldrig haft några problem att betala med det för att det skulle sakna prägling.
 

NotRyan

Medlem
Så de går inte att använda i en karbonmaskin. Är de helt utfasade nu? Var inte så längesen jag stötte på en.

Har tänkt samma sak, det var nog mer än 15 år sen jag såg en sådan men de kanske lever kvar i andra delar av världen än Sverige?

Jag använder ett N26 Black Mastercard som saknar prägling, kortnumret står istället på baksidan. Det är inte av metall men vill ändå flika in att jag aldrig haft några problem att betala med det för att det skulle sakna prägling.
Då blir det till att skriva :)
 

GOTBound

Medlem
Vet inte om jag blev mer sugen på metall nu...
även nämnt här GoT-stjärna ska lansera American Express metallkort i Norden - Resumé

Jag har svårt att förstå vilken målgrupp AMEX vill nå med denna reklamen, helt ärligt.

I min värld handlar det om att sälja ett koncept/livsstil och att campa i vildmarken och använda kortet som kniv för att sedan befinna sig på en bar och öppna en kapsyl med kortet ser jag inte riktigt vilket koncept/livstil ANEX vill sölja med kortet.

Varför inte sälja det som ett livsstilskort för en aktiv person/familj som värdesätter det där extra som fastrack, lounger, status på hotell/hyrbilar etc.

EK
 
Toppen