Senaste nytt

Amex och den hemliga kreditgränsen

Patrik

Medlem
Jag kan tycka att det där är riktigt dåligt. Det är man som person som har en historik och en "ekonomisk situation". Det borde vara den man bedöms efter även om man byter från en korttyp till en annan. Jag förstår fullt ut att en ny kund kan behandlas med större skepsis än en som skött sig i många år. Jag förstår dock inte alls varför en befintlig skötsam kund ska missgynnas av att exempelvis byta från Premium till Elit. En ren bugg anser jag.

De automatiska triggers de har för att identifiera bedrägeri justeras varefter de lär känna igen som är "normalt användande", så det handlar ju inte om kunden utan om att hindra andra än kunden från att använda kortet. Sen hade det ju givetvis varit bättre om de "intrimmade" triggers flyttades med automatiskt när man byter korttyp, men det verkar inte amex-it ha förstått utan man börjar om på noll igen.
 

Delayed

Medlem
Sen hade det ju givetvis varit bättre om de "intrimmade" triggers flyttades med automatiskt när man byter korttyp, men det verkar inte amex-it ha förstått utan man börjar om på noll igen.
Ja det är ungefär det jag menar, eller rättare sagt menar jag att dessa "intrimmade triggers" borde vara kopplade mot en kund (fysisk person) och inte mot ett kort. Då fanns det inget som behövdes "flyttas med" utan allt skulle bara fungera. Sen finns det säkert en "begriplig" förklaring till varför det inte är så, väl inkodad i dammiga cobolrader i något urgammalt legacysystem. :eek:
 

Patrik

Medlem
Ja det är ungefär det jag menar, eller rättare sagt menar jag att dessa "intrimmade triggers" borde vara kopplade mot en kund (fysisk person) och inte mot ett kort. Då fanns det inget som behövdes "flyttas med" utan allt skulle bara fungera. Sen finns det säkert en "begriplig" förklaring till varför det inte är så, väl inkodad i dammiga cobolrader i något urgammalt legacysystem. :eek:

Håller med, men byte av kort var precis som att bli kund på nytt, ny UC o.s.v., vilket bara det kändes märkligt när jag hade ett större antal års historik hos dom redan, det är ju inte så att man slutar sköta sina betalningar bara för att man byter korttyp... Nu är det väl i och för sig ett antal andra regleringar som styr, nu för tiden måste ju bankerna t.ex. ta en kreditupplysning årligen för befintliga lån trots att man inte ändrat något vare sig på lånen eller beteende.
 
Håller med, triggers borde följa med som historik men samtidigt, nytt kort kan ju också betyda nytt användningsområde (tex ny anställning, andra intressen eller liknande) så då är det ju bättre att börja med ett blankt blad och på så sätt bygga en ny historik och acceptans.

Skulle det vara bedrägeri så är det ju ganska lätt att "lära sig" personens intressen och spenderingsmönster med just det kortet, handla där och sen går det igenom utan att någon Amex-bot ifrågasätter transaktionen.
 
Fick 135k ”limit” vid tecknande..
Brukar sällan behöva mer än ett par v att utnyttja och betala in 30-70k igen, aldrig pratat med dom om högre belopp äns..

Dock betalar mitt företag ut reseräkningar veckoligen och admin är ganska snabb och smidig.
Återstår att se vad som händer när man nosar upp vid kreditgräns enligt appen och försöker nyttja högre belopp.

Det funkar ju bra med SAS MC som jag fick välja tak på, satte 70k då det är ett sekundärt kort i de fall man inte gillar AMEX.
Hänt att man gått över det utan problem med betalning (medges ej) eller kontakt av SEB.

I riktigt bråda tider funkar Eurocard Gold med no limit men då blir det inga poäng :(
 

lucasd

Medlem
Fick 135k ”limit” vid tecknande..
Brukar sällan behöva mer än ett par v att utnyttja och betala in 30-70k igen, aldrig pratat med dom om högre belopp äns..

Dock betalar mitt företag ut reseräkningar veckoligen och admin är ganska snabb och smidig.
Återstår att se vad som händer när man nosar upp vid kreditgräns enligt appen och försöker nyttja högre belopp.

Det funkar ju bra med SAS MC som jag fick välja tak på, satte 70k då det är ett sekundärt kort i de fall man inte gillar AMEX.
Hänt att man gått över det utan problem med betalning (medges ej) eller kontakt av SEB.

I riktigt bråda tider funkar Eurocard Gold med no limit men då blir det inga poäng :(

Jag fick 169k i gräns på kreditkortet. Har varit uppe vid 200k en månad utan problem. Det går att testa på Amex hemsida i inloggat läge om ett köp kommer gå igenom eller inte. :)
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Jag fick 169k i gräns på kreditkortet. Har varit uppe vid 200k en månad utan problem. Det går att testa på Amex hemsida i inloggat läge om ett köp kommer gå igenom eller inte. :)
Hela det där konceptet känns väldigt märkligt. För mig är en kreditlimit ett tak som ej får överskridas. Gör man det är det normalt ett avtalsbrott och skäl till alla möjliga motåtgärder från uppsägning till bålbränning.

Hos Amex däremot verkar limiten vara flexiblare än ett gummiband och man uppmuntras till och med att testa hur långt över limiten man kan sträcka gummibandet. Verkligen märkligt!
 

Fredrik

Medlem
Det är inte bara de som använder den logiken. Diners har detta funkat på i alla tider så länge man betalade tillbaka mellanskillnaden. Det framgick på fakturorna att det var så det funkade. Förmodligen är det lika på fler kreditkort men där har jag aldrig hamnat i det läget
 
Toppen