Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ejm

Medlem
Hej,

Min sambo och hennes mor fick sin hemresa med Norwwgian från Barcelona till Stockholm inställd och blev ombokade först till samma flyg dagen efter men den blev också inställt vilket gjorde att de bokades om till kvällsflighten. Så istället för att åka på lördag morgon lämnade de nu Barcelona söndag eftermiddag.

De skickade in claim om €400per person utöver kvitton för hotel o mat.

Nu svarar Norwegian att pga att EU:s flygmyndigheter beslutat att 737 Max ej får flyga så ska detta ses som extra ordinära omständigheter och att någon ersättning ej ska utgå.

Denna resa bokades i mitten av April och flighten ställdes in mindre än 24h innan avgång. Max fick väl flygförbud i början på Mars?

Är detta verkligen extra ordinära omständigheter??
Om inte, förslag på svar till Norwegian?
 

palmen

Moderator
Hej,

Min sambo och hennes mor fick sin hemresa med Norwwgian från Barcelona till Stockholm inställd och blev ombokade först till samma flyg dagen efter men den blev också inställt vilket gjorde att de bokades om till kvällsflighten. Så istället för att åka på lördag morgon lämnade de nu Barcelona söndag eftermiddag.

De skickade in claim om €400per person utöver kvitton för hotel o mat.

Nu svarar Norwegian att pga att EU:s flygmyndigheter beslutat att 737 Max ej får flyga så ska detta ses som extra ordinära omständigheter och att någon ersättning ej ska utgå.

Denna resa bokades i mitten av April och flighten ställdes in mindre än 24h innan avgång. Max fick väl flygförbud i början på Mars?

Är detta verkligen extra ordinära omständigheter??
Om inte, förslag på svar till Norwegian?
Det där är intresserad extraordinärt på något sätt. På dom igen bara. Annars får du ta det till ARN eller något av bolagen som driver in detta.
 

Homer

Medlem
Så svarade SAS på nedgradering (tvingad köpa Norwegian biljett) inte direkt förvånad.
Ombokning till norsken i samma bokningsreferens är naturligtvis omöjligt.


Då detta är en extraordinär omständighet där vi inte hade möjlighet att boka om våra kunder, har vi inte möjlighet att ersätta för nedgraderingen i den nyinköpta biljetten. Detta då nedgraderingen ska ske efter en ombokning av ursprungsresan (i samma bokningsreferens) för att våra kunder ska vara berättigade till ersättning, bokar kunderna av resan så säger de också upp kontraket med SAS och därför tillkommer det ingen ersättning i enlighet med EU261/2004.
 

taxvalp

Medlem
Ser ju onekligen ut som att dom kommer att tvärvägra ersättning för SK940 17MAR19 :(
Jag lämnade just in en claim för svärmor, men räknar förstås med att få nej som er andra... Någon som lämnat in denna flight till airhelp ?
(Ping @fly4fun @KED)

Uppdatering: Jag har som sagt anmält till ARN men SAS har ej svarat trots påminnelse. I praktiken bör det ju betyda att ARN går på min linje och rekommenderar ersättning men det håller ju då inte som ”prejudikat”. Hur har det gått för er andra?

Ping @fly4fun @KED
 

aldrighemma

Medlem
Uppdatering: Jag har som sagt anmält till ARN men SAS har ej svarat trots påminnelse. I praktiken bör det ju betyda att ARN går på min linje och rekommenderar ersättning men det håller ju då inte som ”prejudikat”. Hur har det gått för er andra?

Ping @fly4fun @KED
Vi har fått två nej av SAS, men inte gått vidare till ARN än. Kommer dock göra det snart.
Lätt irriterande att SAS som vanligt inte ens läser det man skriver, det blir verkligen goddag yxskaft svar man får tillbaka.
 

fly4fun

Medlem
Uppdatering: Jag har som sagt anmält till ARN men SAS har ej svarat trots påminnelse. I praktiken bör det ju betyda att ARN går på min linje och rekommenderar ersättning men det håller ju då inte som ”prejudikat”. Hur har det gått för er andra?

Ping @fly4fun @KED

Jag har skickat in till ARN och SAS svarade till ARN här om dagen. Trots min ingående förklaring om att det var annat plan, annan rutt och att flygplanet saknade räckvidd så svarade SAS uteslutande att det var bridstrike och menar att dom ej ska betala för birdstrike. Jag är 99% säker på att ARN kommer döma till min fördel. Sakfrågan är inte om det var birdstrike eller inte utan att det var annat plan på annan rutt.

upload_2019-5-15_7-53-12.png

upload_2019-5-15_7-53-36.png
 

toer00

Medlem
Vi har fått två nej av SAS, men inte gått vidare till ARN än. Kommer dock göra det snart.
Lätt irriterande att SAS som vanligt inte ens läser det man skriver, det blir verkligen goddag yxskaft svar man får tillbaka.

Exakt samma sak för oss, de läser inte vad man skriver, alltid goddag yxskaft...
Men nu har jag gått vidare till ARN...
 

SK989

Medlem
I november ifjol skulle jag flugit med SK589 Arlanda-Bryssel. Kvällen före jag skulle åka får jag ett SMS från SAS om att flygningen är inställd. Inga besked om ombokning. Jag får inte tag på någon på SAS under kvällen så jag åker till Arlanda på morgonen ändå. Väl på Arlanda får jag välja mellan att åka till Bryssel från Bromma med Brussels Airlines och komma fram på kvällen eller att åka till Amsterdam på morgonen och ta tåget därifrån till Bryssel. Jag väljer Amsterdam och tåget eftersom jag då kommer fram snabbare till Bryssel. Jag kom fram ca 4 timmar senare än jag skulle ha gjort med SK589.

Skälet till den inställda flygningen var en vild strejk hos personalen vid det bolag som sköter marktjänsterna åt SAS på Bryssels flygplats. Strejken hade pågått i flera dagar. Bryssels flygplats var emellertid inte stängd då det största bolaget som sköter marktjänster på flygplatsen jobbade som vanligt, dvs. merparten av flygen gick normalt - t.ex. med Brussels Airlines och Lufthansa.

Jag begärde ersättning från SAS för tågbiljetterna mellan Amsterdam och Bryssel samt kompensation för inställd flygning enligt EU 261/2004. Jag menade att oaktat om strejken var att se som en extraordinär händelse har inte SAS vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. T.ex hade SAS kunnat anlita samma marktjänstbolag som Brussels Airlines eller Lufthansa. SAS betalade för tågbiljetterna men sa nej till kompensation enligt EU261/2004 med motiveringen att det 1) vore strejkbryteri att anlita ett annat marktjänstbolag och 2) det hade ändå inte funkat att göra så. Jag undrade om SAS ens frågat något annat marktjänstbolag i Bryssel men fick inget svar annat än "det funkar inte så". Jag vände mig då till ARN och idag kom beslutet:

ARN ger mig rätt. ARN tar inte ställning till om strejken var en extraordinär händelse eller inte utan konstaterar att oavsett detta så har inte SAS visat att man vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. ARN rekommenderar därför SAS att betala 250 euro.
 

Trox

Medlem
Jag fick faktiskt ersättning från TAP. Hade bokat två separata biljetter, en award i C och en eco för pengar (jag offrade mig att sitta i eco då jag inte pallar att utsätta en oskyldig för obehaget).

Jag registrerade två separata ärenden då det var olika biljettnummer. TAP godkände kravet för businessbiljetten, men nekade den i ekonomi. När jag påpekade det orimliga i detta så ändrade de sig. Fyra månader handläggning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen