Senaste nytt

Exklusiva kort (Black, mm)

Navitimer

Ny medlem
Hej alla, min första tråd så det blir ju kul.

Jag behöver lite råd om kreditkort. Jag är rätt påläst om alla våra vanliga kreditkort som vi har här i Sverige, men jag har alltid varit sugen på att ha något lite mer ovanligt. Men det ska ju passa också...

Köp i Sverige / år: ~150 000 SEK
Köp i utländsk valuta / år: ~450 000 SEK

Som ni ser så är valutaväxlingspåslaget intressant för mig. Jag har idag SAS Amex Elite och där de inte tar Amex så har jag SAS Mastercard premium. Detta kort har dock valutaväxlingspåslag på 2% men alternativen på 0% har inga roliga bonusprogram. I USA verkar det dock finnas riktigt roliga kort som är lite mer exklusiva, som Mastercard Black/Gold Card och Chase Sapphire Reserve.

Har vi i Sverige något mer exklusivt? Det närmaste jag tänker mig är Amex Centurion Platinum men jag tycker det är lite luddigt exakt hur mycket värde man får ut av poängen. Någon mer erfarenhet?
 

Navitimer

Ny medlem
Kan tillägga också att om det går att få tag på kreditkort som egentligen är till för "US residents" som svensk som är bosatt i Sverige så skulle det vara riktigt värdefullt. Jag kan t o m överväga att köpa en bostad i US om det skulle gå att få genom.
 

Abbs

Medlem
Kan tillägga också att om det går att få tag på kreditkort som egentligen är till för "US residents" som svensk som är bosatt i Sverige så skulle det vara riktigt värdefullt. Jag kan t o m överväga att köpa en bostad i US om det skulle gå att få genom.
Du är villig att köpa en bostad i USA för ett plastkort? Och nej du behöver vara boende/varit boende i USA för amerikanska kreditkort, vad jag vet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

M.K

Medlem
Skaffa Amex Plat i metall för utländska spenden.
25 EB/100sek plus lite hotell statusar, priority pass, fast track och bra lounge på Arlanda samt Centurion loungerna. Bra recognition också i vissa länder. Även bättre försäkring, med hyrbilsdel, än Elite som du fortsätter använda i Sverige för voucher och 20k statuspoäng. Det är delar av min strategi.
 

Jönsson

Medlem
Hej alla, min första tråd så det blir ju kul.

Jag behöver lite råd om kreditkort. Jag är rätt påläst om alla våra vanliga kreditkort som vi har här i Sverige, men jag har alltid varit sugen på att ha något lite mer ovanligt. Men det ska ju passa också...

Köp i Sverige / år: ~150 000 SEK
Köp i utländsk valuta / år: ~450 000 SEK

Som ni ser så är valutaväxlingspåslaget intressant för mig. Jag har idag SAS Amex Elite och där de inte tar Amex så har jag SAS Mastercard premium. Detta kort har dock valutaväxlingspåslag på 2% men alternativen på 0% har inga roliga bonusprogram. I USA verkar det dock finnas riktigt roliga kort som är lite mer exklusiva, som Mastercard Black/Gold Card och Chase Sapphire Reserve.

Har vi i Sverige något mer exklusivt? Det närmaste jag tänker mig är Amex Centurion Platinum men jag tycker det är lite luddigt exakt hur mycket värde man får ut av poängen. Någon mer erfarenhet?
Så mycket mer exklusivt än Amex Centurion hittar du inte. De mest exklusiva korten i Sverige, som inte är Amex, får du genom att vara premiumkund hos bankerna. Du får tex som kund i Nordea private banking tillgång till Nordea Black. Annars skulle jag säga Eurocard Platinum eller Supreme Card World.
 

lucasd

Medlem
Hej,

American Express Centurion och Platinum är två olika kort. Centurion är endast genom inbjudan från Amex, det kräver att du har uppnått en viss spend/förmögenhet innan det ens blir aktuellt. Inträdesavgiften är 30k och årsavgiften är 30k för det kortet. Platinum kan vem som helst skaffa via Amex hemsida - det har en årsavgift på 6600kr. I det ingår en rad förmåner.

Om du vill komma bort från valutväxlingspåslag, kanske Revolut Metal kan vara ett alternativ. Det har en månadskostnad på 139,99SEK. I det ingår ett metallkort, möjlighet att handla i 150 olika länder utan valutapåslag, fria uttag upp till 6000SEK/månad, reseförsäkring och 0,1% cashback inom Europa samt 1% utanför. Detta kort är dock ett prepaid, vilket innebär att du måste fylla på kortet innan du kan använda det. Det kräver också oftast en direktuppkopplad betalterminal. Nu har jag inget SAS MC-kort, men jag har förstått det som att det går att fylla på Revolut-kortet med detta och på så sätt tjäna poäng. Hur länge det kommer fungera ver nog ingen.

I övrigt så får du räkna på vad du betalar i valutapåslag och avgifter och väga det mot hur mycket poäng du får. Har du exempelvis ett Amex Gold får du ju 3x poängen i utländsk valuta. Sen får du räkna på var du skulle överföra poängen osv. Det blir över 20EB-poäng/100SEK om du använder det i utländsk valuta. Skulle personligen dock välja Platinum alla dagar framför Gold, tack vare mycket bättre förmåner.

Generellt så finns det inga riktigt bra kort som har bra förmåner, som dessutom inte har något valutapåslag. Antagligen eftersom påslaget betalar en del för förmånerna.
 

Jönsson

Medlem
Är detta kort verkligen "exklusivt"? Jag har det mest för att det ger ett ganska billigt Priority Pass, men det kanske finns andra fördelar som jag förbiser?
Nja, kanske inte exklusivt men mer ovanligt och hyfsade förmåner om man säger så. En bra reseförsäkring, allriskförsäkring, självriskskydd och concierge service. Men som sagt, det finns inga exklusiva kort i Sverige.
 

Navitimer

Ny medlem
Tack för alla svar! Axem Centurion Plat ser intressant ut, men vanliga SAS-bundla Amex känns nästan som ett måste i och med 2-4-1 vouchern. Tipset om Revolut Metal är helt klart intressant, ska kika närmare på det! Att det är prepaid gör inte så mycket för mig, 1% cashback + 0% valutaväxlings är riktigt bra.

Någon tyckte det var konstigt att jag kunde gå så långt som att skaffa en bostad i USA för att skaffa ett amerikanskt kort, låt mig förklara det där. Rent generellt verkar det som att amerikanska bonusprogram är brutalt mycket bättre än svenska. Tar man Mastercard Gold Card till exempel så kostar det 10k/år ungefär, men ger 2% cashback på allt, 200 USD/år i "airfare" och har 0% valutapåslag. Med tanke på att jag betalar nästan 10k/år i enbart valutapåslag och sedan 5500 kr ytterligare på kortavgifter så är det otroligt fördelaktigt.
 
Toppen