Senaste nytt

Skillnad mellan SAS och Finnair i Business class på långflyg?

joakgarp

Medlem
Har vi någon här som har flugit både SAS och Finnairs business class till Asien senaste 1-2 åren som kan berätta lite vad jag kan få hos SAS som är bättre än hos Finnair? Tänker i de nyare planen från båda bolagen.Vad får jag med SAS om jag byter och blir det till det bättre? Förutom kreditkort hos SAS med möjlighet till att höja min medlemsnivå.
Våra resmål är princip, Japan, Kina med Hong Kong, Singapore, Indonesien, Thailand, Sydkorea och Australien. Sedan Europa men där blir det en del SAS kombinerat med Norwegian/bäst pris hos annat flygbolag.

I april fick jag möjlighet att uppgradera våra biljetter till Business class för första gången. Var så taggad och förväntansfull. Men jag blev faktiskt besviken på Finnairs business-produkt, så pass att jag är nyfiken på SAS istället. Tycker servicen hos Finnair var dålig med när jag pratade med deras kundtjänst över telefon, upplevde som väldigt okunnig. Har mailat in men blev inte nöjdare med det template svar som jag fick.
Som de flesta känner till, flyger man privat och kanske 3-5 gånger per år så tar det sin tid att få ihop mängden poäng till uppgradering till Business. SAS har fördel att ha bra kreditkort så bestämmer jag mig för att byta till SAS så blir det garanterat Amex + MC. En nackdel med Finnair är att jag bara får poäng från Amex Platinum. Men det saknas ett MC här i Sverige.

Anledningen till att jag blev besviken med Finnairs business class (HEL-HKG) kan jag förklara lite kort:
-Oskön stol
-Väldigt oskön säng när jag fällde ner den till en flatbed. I mitten av stolen var det en hård yta som stack rakt in i ryggen och störde min sömn. Sov inte alls så gott som jag trodde och det blev kanske bara 1-2 h sömn av 10 h. Var inte direkt utvilad när vi kom fram :)
-Trångt för mina fötter eftersom utrymmet blir mindre och mindre för fötterna. Problem för mig som är 199 cm lång.
-Servicen till Hong Kong, Singapore är mest nu för tiden lokal och extern så besättningen är inte finländsk. Det är lite av en annan servicenivå märkte jag på vårt flyg till Hong kong, till det sämre.
Blev inte tillfrågad om jag ville ha något att dricka när jag steg på. Däremot blev min sambo det så kanske var en miss bara från besättningen.
-Bra flyg till Helsingfors med Norra. Bra besättning.
-Kunde ha varit bättre bild- och ljudkvalitén från mediasystemet. Men bra utbud.

Kan leva med dålig service, kass mat men jag kan inte leva med att det är trångt för mina fötter och att flatbeden är obekväm.

Men vad som är bra med Finnair och deras business:
+Snygg inredning och jag gillar Airbus a350 XWB väldigt mycket
+Mycket och nya filmer
+Bra mat, vin och fint servitris (Iittala)
+Helsingfors-Vanda är en snabb flygplats men under utbyggnad. Det går snabbt att gå igenom flygplatsen vilket är ett stort plus.
+Flyger överallt i Asien i princip

Här är en bild på hur det ser ut med trånga utrymmet för fötterna hos Finnair:
http://patstravelreviews.com/wp-content/uploads/2016/12/IMG_8478.jpg
Och fina inredningen
https://cdn.businesstraveller.com/w...lass-cabin-general-view-cruise_72-916x516.jpg
SAS inredning hos business ser fin den med med samma seat config 1+2+1.
Finnair får 2021 sin Premium Economy medans SAS har redan detta. Stort plus till SAS.
 
Hvorfor flyr du ikke med Qatar istedenfor? Qatar er jo mye bedre enn SAS og Finnair, både på hardware og service og de flyr fra HEL. F. eks så har Qatar 6 rader med C seter i fremste kabinen på A350 mens Finnair har 8 rader... Da er jo selvsagt setene mye trangere på AY. Servicen på QR er jo mye mye bedre også. SAS C setene er bra, men ingenting spesielt bra med hverken service eller maten.
 

joakgarp

Medlem
Hvorfor flyr du ikke med Qatar istedenfor? Qatar er jo mye bedre enn SAS og Finnair, både på hardware og service og de flyr fra HEL. F. eks så har Qatar 6 rader med C seter i fremste kabinen på A350 mens Finnair har 8 rader... Da er jo selvsagt setene mye trangere på AY. Servicen på QR er jo mye mye bedre også. SAS C setene er bra, men ingenting spesielt bra med hverken service eller maten.
Inte flugit med Qatar men läst väldigt gott om dem och deras business. Min bas är Göteborg och att det inte har blivit Qatar något är för att jag måste åka via Doha när jag ska till Asien. Prioriterar snabba flyg till Asien så då är det Sas eller Finnair som tyvärr är det som finns att välja på... 13h eller 18-19h som det brukar bli hos Qatar.
 

samet

Medlem
Qatar flyger från GOT, ARN, HEL.

Men som du säger, tar lite längre tid men inte mycket.

MC till Finnair finns. SEB som ger utan det, hade ett sådant fram till i höstas.

Är man så lång som du är finns det nog ingen businessclass som är stor/lång nog. Finnairs gamla C-klass var/är rymligare än den nya, men då är IFE betydligt sämre istället.

Med de destinationer du föreslår är ju Finnair oslagbara.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

joakgarp

Medlem
Lite kul info, åker jag economy comfort med finnair så har jag inga som helst problem med benutrymmet. Sov faktiskt väldigt bra senast där med mitt nyinförskaffade nackstöd ;-)
 

palmen

Moderator
Hvorfor flyr du ikke med Qatar istedenfor? Qatar er jo mye bedre enn SAS og Finnair, både på hardware og service og de flyr fra HEL. F. eks så har Qatar 6 rader med C seter i fremste kabinen på A350 mens Finnair har 8 rader... Da er jo selvsagt setene mye trangere på AY. Servicen på QR er jo mye mye bedre også. SAS C setene er bra, men ingenting spesielt bra med hverken service eller maten.
Ska man vara petig har Qatar 6 rader plus toaletter i främre kabinen.
Tittar man på Finnair så har de sina toaletter i bakre kabinen. Sådant spelar ju självklart roll med hur många rader man kan få in.

Qatar är dock riktigt bra på A350, det kommer man inte ifrån, men det blir en rätt rejäl omväg och längre byte (ofta mitt i natten) om man flyger Qatar. Där är Finnair överlägsna då de flyger raka vägen och väldigt kort bytestid i Helsingfors på eftermiddag/kväll beroende på destination.
 

NotRyan

Medlem
Ska man vara petig har Qatar 6 rader plus toaletter i främre kabinen.
Tittar man på Finnair så har de sina toaletter i bakre kabinen. Sådant spelar ju självklart roll med hur många rader man kan få in.

Qatar är dock riktigt bra på A350, det kommer man inte ifrån, men det blir en rätt rejäl omväg och längre byte (ofta mitt i natten) om man flyger Qatar. Där är Finnair överlägsna då de flyger raka vägen och väldigt kort bytestid i Helsingfors på eftermiddag/kväll beroende på destination.

Qatar: (140+140)*2
Finnair: (40+140)*2

Glöm inte den lilla detaljen (åtminstone för oss BAEC TP-b*gar) :D
 
Last edited:
Qatar: (140+140)*2
Finnair: (40+140)*2

Glöm inte den lilla detaljen (åtminstone för oss BAEC TP-b*gar) :D
Det er en veldig viktig detalj:) Jeg bor i Norge og flyr en del til SIN, da prøver jeg å fly OSL-LHR-DOH-SIN som gir 320TP hver vei. Samme kan man gjøre fra GOT også. Fra LHR kan man da velge å fly med A380 som har en bar i 2 etasje.

For min del er Qatar så utrolig bra at det absolutt er vært å fly noen ekstra timer for å oppleve deres service og hardware. Loungene er jo veldig bra også. Finnair kan dessverre ikke måle seg med QR og setene virker også trangere som nevnt tidligere.
 
Ska man vara petig har Qatar 6 rader plus toaletter i främre kabinen.
Tittar man på Finnair så har de sina toaletter i bakre kabinen. Sådant spelar ju självklart roll med hur många rader man kan få in.
Er det korrekt? Jeg har flydd med både QR og AY på A350 og AY har toalettene foran (1 på hver side) og 2 toaletter bakerst i den fremre C kabinen. QR har toalettene bak i den fremste C kabinen.

SeatGuru Seat Map Qatar Airways

https://seatguru.com/airlines/Finnair/Finnair_Airbus_A350-900.php

Så med tanke på at QR ikke har toaletter foran så burde det vel være enda bedre plass der på de 6 radene.
 

joakgarp

Medlem
Er det korrekt? Jeg har flydd med både QR og AY på A350 og AY har toalettene foran (1 på hver side) og 2 toaletter bakerst i den fremre C kabinen. QR har toalettene bak i den fremste C kabinen.

SeatGuru Seat Map Qatar Airways

https://seatguru.com/airlines/Finnair/Finnair_Airbus_A350-900.php

Så med tanke på at QR ikke har toaletter foran så burde det vel være enda bedre plass der på de 6 radene.
Du har rätt här. När vi flög med AY till HKG så fanns det totalt 4 st toaletter. 2 st framför rad 1 och 2 st toaletter bakom rad 8. Som Seatguru visar. Finns ett andra AY-plan med förlängd business class och jag tror det är rad 9-12.
Toaletterna var lika små som i ekonomi. Man delar toaletterna bakom rad 8 med ekonomi. Men så kanske det är hos alla flygbolag när man inte åker First och Suite class.
 
Toppen