Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

drW

Medlem
Swiss har som väntat vägrat ta ansvar för förseningen och hävdar att det berott på försening orsakad av flygplatsen. Men vi blev ju försenad även på den ombokade flighten till FRA kan man begära den lägre europaersättningen från LH för en delsträcka om Swiss persisterar?
 

seat56f

Medlem
Swiss har som väntat vägrat ta ansvar för förseningen och hävdar att det berott på försening orsakad av flygplatsen. Men vi blev ju försenad även på den ombokade flighten till FRA kan man begära den lägre europaersättningen från LH för en delsträcka om Swiss persisterar?
Jag hade nog provat någon av indrivningsbyråerna mot Swiss först? 70% av 600EUR är mer än 250EUR.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
Man bör dela upp detta i två olika claims då det är helt olika saker. Börjar man blanda ihop grejer så kommer de definitivt missa något.


Så tänkte jag också, men jag undrar vad som händer om de godkänner det ena men inte det andra,
om det är under 500kr så går det inte heller att anmäla till ARN.
 
Jag skickade mitt ärende om ersättning för inställd flight under strejken till Airhelp den 2/5 (efter avslag från SAS).
Jag fick idag detta mejl.

”Hej Mattis Holmén,

Vi har precis skickat din ansökan, inklusive juridisk dokumentation till SAS Scandinavian Airlines med begäran om ersättning.

Ditt fall har genomgått en grundlig bedömning och vi tror starkt att du är berättigad till ersättning för din resa från Stockholm Arlanda Airport (ARN) till Kallax Airport (LLA) på 2019-05-02.

Detta är en juridisk process så det kan ibland ta 2-3 månader innan vi får ett svar på din ansökan. Vi försöker att få saker att gå så snabbt som möjligt, men vi ber om ert tålamod och förståelse medan vi jobbar på med ditt ärende.

SAS Scandinavian Airlines kan också försöka att kontakta dig direkt gällande den fordran som AirHelp bearbetar för din räkning. Vi ber dig att ignorera eventuella tillvägagångssätt och vidarebefordra all korrespondens till oss.

Vårt mål är att du ska få den högsta ersättning som du har rätt till. Skulle du få något annat erbjudande (t.ex. en resecheck, flygmil eller ett mindre ersättningsbelopp direkt från SAS Scandinavian Airlines), så ska du därför inte acceptera detta, utan kontakta AirHelp omedelbart.

Hör av dig om det är någonting du undrar över!

Med vänliga hälsningar,
AirHelp teamet”
 

danielhog

Medlem
Det är sån ironi i att SAS nu lär göda företagen de önskar döda, och lär kunderna om deras förträfflighet...
 

mha321

Medlem
Det är sån ironi i att SAS nu lär göda företagen de önskar döda, och lär kunderna om deras förträfflighet...
Det förutsätter att de (sas) faktiskt förlorar.

Annars gäller ju principen för de flesta. Nästa alla flygbolag avvisar ju alla krav kategoriskt i första rundan i hopp om att folk gör det. Så där göder ju alla dem.

Generellt kan man nog säga att de företagen existerar bara för att det är fördelaktigt för flygbolagen. Alternativet att betala ersättning direkt utan tjafs hade kostat mer - det är så stor andel som inte tycker det är värt jobbet att gå vidare med det.

I samma ögonblick som flygbolagen faktiskt börjar förlora på den business som airhelp med flera tar så kommer de nog försvinna..
 

drW

Medlem
Swiss vägrar i sten ta på sig ansvar. Såg på flygadvokatens hemsida om ett fall som liknade mitt lite där Swiss förlorade i hovrätten. Intressant att fall drivs i svensk domstol.
Vilken indrivningsbyrå rekommenderas?
 

Homer

Medlem
Det förutsätter att de (sas) faktiskt förlorar.

Annars gäller ju principen för de flesta. Nästa alla flygbolag avvisar ju alla krav kategoriskt i första rundan i hopp om att folk gör det. Så där göder ju alla dem.

Generellt kan man nog säga att de företagen existerar bara för att det är fördelaktigt för flygbolagen. Alternativet att betala ersättning direkt utan tjafs hade kostat mer - det är så stor andel som inte tycker det är värt jobbet att gå vidare med det.

I samma ögonblick som flygbolagen faktiskt börjar förlora på den business som airhelp med flera tar så kommer de nog försvinna..


Vore intressant att se statistik på hur ofta de vinner, för även om de bara åtar sig fall de
tror de kan vinna så gör det knappast alltid.
 

Homer

Medlem
Swiss vägrar i sten ta på sig ansvar. Såg på flygadvokatens hemsida om ett fall som liknade mitt lite där Swiss förlorade i hovrätten. Intressant att fall drivs i svensk domstol.
Vilken indrivningsbyrå rekommenderas?


Flygbolagen betalar ju uppenbarligen inte annat än om de döms i lokal domstol.
Ryanair strejken har ju varit uppe i domstol i ett halvdussin länder redan, för samma sak.
 
Toppen