Senaste nytt

Wings onboard courier

Nodnaz

Medlem
Det är väl ingen som påstått? :) Jag tycker det är rimligt att fundera på riskerna och potentiella problem - och följder - som kan inträffa.


Jag är anställd på en större logistikfirma och gör en del OBC uppdrag. Dock inte företaget i tråden så ursäkta lite off topic. Rest en 10+ gånger senaste året över hela världen på handkuriruppdrag. Nästan alltid utanför EU(inom EU finns oftast likvärdiga billigare transportlösningar, även om OBC kan va brukligt ibland).

Men som svar på frågan, tanken slår mig oftast väl i securityn eller i tullen gällande faktiskt innehåll. Dock är jag aldrig orolig. Vi har seriösa kunder och svårt att tro att nån faktiskt skulle göra något konstigt medvetet.

Men är man osäker så vad hindrar en från att öppna försändelsen? Bara den ser snygg ut vid överlämning. Går alltid alltid att i värsta fall ”snacka bort” ett öppnat paket och skylla det på någon typ av kontroll. Om så din egen.

Är du handkurir är du skyldig både dig själv,
Medpassagerare och kunden en säker transport och allt vad det innefattar.

Resor till eller genom USA är det som gör mig lite nojig, sett för mycket ”Locked up abroad”
på Natgeo. Haha. Men aldrig haft problem, antingen gör man importen dit själv eller via kundens customs broker, beroende på tullvärde.

Visst är det 20 kolli kommer du inte gå igenom alla, men ja är en balans. Sen hur ofta har du som smugglare en export och proforma på ditt gods i väskan samt en badge med ett kurirbolags namn på? Jag tror som nån skrev innan att det skulle lösa sig. SAldrig hört om minsta problem någonsin kring just den biten.

Vissa länder(ofta Sydamerika) får man nästan tvinga in godset på ”rött” då en trött tulltjänsteman sent på kvällen mer än gärna vill vinka förbi dig, utan att göra en korrekt import. Men då är det bara stå på sig och tvinga sig till att få de att dra fram formulären och arbeta lite.

Finns mycket att berätta och alla som rest som OBC har nog sina mer eller mindre spännande historier.

Framför allt är det ett underbart jobb för oss som älskar att flyga, och som vill smaka på en natt på lite mer eller mindre udda destinationer.
 

Robert flysas

Moderator
Låter rätt coolt. Förstår att lönen är svårt att sätta när det är så många olika länder och avstånd. Men vore intressant att veta t.ex ungefär inom Europa, USA, Asien....:rolleyes:
 

Cremant

Medlem
Låter rätt coolt. Förstår att lönen är svårt att sätta när det är så många olika länder och avstånd. Men vore intressant att veta t.ex ungefär inom Europa, USA, Asien....:rolleyes:

Jag är kurir ibland åt en firma och då är lönen per uppdrag = 250 Euro inom Europa och 1000 Euro utom Europa. Allt är betalt inklusive en övernattning, men ingenting för övrigt.
 
Jag är kurir ibland åt en firma och då är lönen per uppdrag = 250 Euro inom Europa och 1000 Euro utom Europa. Allt är betalt inklusive en övernattning, men ingenting för övrigt.

Hur många uppdrag kan man räkna med på en månad? Låter som ett fantastiskt jobb om man vill "down sizea" när barnen flyttat hemifrån. Fyra utomeuropeiska flygningar skulle jag och hustrun klara oss ganska gott på.
 

Tonton

Medlem
Jag är kurir ibland åt en firma och då är lönen per uppdrag = 250 Euro inom Europa och 1000 Euro utom Europa. Allt är betalt inklusive en övernattning, men ingenting för övrigt.

Jag fick detsamma. €250 samt att allt är betalt inklusive övernattning.

Man gör det inte direkt för pengarna, utan för att det är skoj och att man får flyga lite mer samt hänga i andra städer :)
 

Cremant

Medlem
Hur många uppdrag kan man räkna med på en månad? Låter som ett fantastiskt jobb om man vill "down sizea" när barnen flyttat hemifrån. Fyra utomeuropeiska flygningar skulle jag och hustrun klara oss ganska gott på.

Det är lite olika, men jag har fått 2-4 per månad.

Man ska dock vara medveten om att det inte är så "glassigt" som det kanske verkar. Ofta är det stressigt före själva uppdraget då man ska ta emot godset och sedan kan det ibland vara lite trixigt att hitta den som ska ta emot och kvittera detsamma.
 

dino_81

Medlem
Alltså en kvarskatt-fälla om man inte ser upp....

Ja, och tom en olaglighet om man själv inte tar med inkomsten i deklarationen. Lite som Ubers utbetalningar till förare/åkare om man ska göra en jämförelse med arbeten/uppdrag där lönen kommer oskattad från utlandet.
 
Toppen