henke12
Medlem
SAS ställde in vår flight från San Fransisco i fredags pga strejken. Bokade om oss till Swiss med avgång på lördag kväll. Swiss sena in till Zürich missade anslutning till Stockholm. Bokades om till Lufthansa via Frankfurt. Planet till Frankfurt blev mer än en timme sent och vi missade anslutningen till Stockholm. Lyckades komma med sista planet från Frankfurt, dock utan bagage, på standby biljetter.
Planet från Frankfurt något sent pga byte av hjul men det var marginellt i sammanhanget. Detta var dock enda försening som vi fick någon förklaring till.
Framme ca 5 timmar senare än ursprunglig Swissbokning. Ca 32 timmar senare än ursprunglig SAS bokning.
Vem ska vi vända oss till med ersättningskrav? Känns som Swiss kommer att slingra sig.
Liknande scenario här:
Swiss flög oss
HKG-ZRH-ARN
40 min anslutning i ZRH, HKG-ZRH landar 10 min sent = vi missar anslutningen.
LX139 (HKG-ZRH) startat mer än 25 minuter sent samtliga flygningar utom 2 gånger senaste månaden.
Vår flygning startade 30 min sent.
Swiss nekade såklart ersättning vid första försöket.
De hävdar:
The reason for the delay was caused due to restrictions made at the airport by governmental authorities. Please note that it is an unavoidable fact that these unfortunate events can occur at short notice. As this circumstance is considered extraordinary and we could not control the circumstances around this, we regret to inform you that we cannot comply with your request for compensation.
Efter att ha gått på igen och hävdat just att samtliga flygningar förutom 2 senaste månaden har varit sen och att de andra flygningarna med ungefär samma avångstid mot Europa inte var sen ger de oss en E-voucher värd 500SEK för att boka nya Swissflygningar.
Vad säger ni? De verkar inte så sugna att ge mer exakt anledning än:
"The reason for the delay was caused by restrictions at the airport and governmental authorities."
Är det värt att köra en vända till? Airhelp? ARN?