Senaste nytt

ESTA: slarva inte.. kan få stora konsekvenser

Senator

Moderator
Vänner,

På lördag skall jag till USA med min vapendragare från Skåne. Planen (lite beroende av SAS strejken) är att han kommer upp i morgon, sen åker vi gemensamt till Zurich för övernattning innan avresa till USA med Swiss First.

Idag ringer han mig för att berätta att en ny ansökan om ESTA till nytt pass blev nekad. Lätt panik har vi pratat lite med en medlem här som är i svensk utrikestjänst, samt tillslut fick min kompis kontakt med US CBP service center i DC. Det visar sig att han har slarvat med sina svar och klickat fel ruta medan frugan ropar "middagen är klar" :p Det tillhör historien att han har haft 4-5 ESTA tidigare, och 30+ inträden i USA.

Det är 6 dagars handläggningstid på ambassaden i Stockholm. Nu gör han klar alla handlingar för ett visum, sedan hoppas vi på en trevlig handläggare på fredag där han får åka och hänga på låset.

#manlärsålängemanlever
 

mha321

Medlem
Det är 6 dagars handläggningstid på ambassaden i Stockholm. Nu gör han klar alla handlingar för ett visum, sedan hoppas vi på en trevlig handläggare på fredag där han får åka och hänga på låset.

#manlärsålängemanlever

Man får hålla tummarna. De finns de som fått över ett år handläggningstid med enda meddelanden under tiden att "handläggning pågår" vid liknande... Men förhoppningsvis är det i det undantag snarare än regel :)
 

jonten

Medlem
Hela ESTA är ju ett skämt egentligen, Bosse bus eller Ali med självmordsväst svarar ju så klart rätt på frågorna.
Däremot är det väl bra att de vill ha koll på vilka som kommer in, men det borde de ju klara utan de frågorna.

Håller tummarna för bra tjänsteman på Fredag, glöm inte uppdatera.. ;-)
 
Toppen