Senaste nytt

Recension: Lufthansa First Class vs. Swiss First Class

Kevinator

Medlem
Jag köpte en kampanjbiljett (två-för-en) med Swiss i First class från Arlanda och open jaw (ut till Shanghai och hem från Hong Kong). Tanken var att lyxa till det på en semesterresa tillsammans med min sambo. Biljetterna som bokades var T/R med Swiss, men på grund av en tidsändring fick jag möjligheten att boka om till Lufthansa på utvägen, vilket jag självklart tackade ja till. Detta var första gången i First för oss med Lufthansa-gruppen. Tidigare har vi testat First Apartment med Etihad.

Det har skrivits många recensioner om Lufthansa och Swiss First, därför tänkte jag att jag snarare fokuserar på att jämföra dessa två produkter, då jag fick testa bägge inom loppet av en vecka. Jag delar upp och betygsätter utifrån ett antal kategorier:

Till och från Arlanda (oavgjort)
Lufthansa: 5/5
Swiss: 5/5

Fantastisk service med prydligt klädda chaufförer och BMW 7-serien.

Lounge (vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 5/5

Kanske hade jag för stora förväntningar på First Class Terminal (FCT) i Frankfurt. Det var knöfullt i loungen pga. påsken, badankorna hade fel viktfördelning och kunde inte flyta i badkaret, a lá carte-maten och buffén var medelmåttig, servicen inte så vass heller. Hade vi inte blivit körd till flygplanet i en Porsche så kan det ha varit ett ännu sämre betyg.

Swiss däremot hade en underbar First-lounge i Zurich. Vi hade ett litet längre uppehåll och tog ett av hotellrummen inne i First Class Lounge på Terminal E. Maten, inredningen, servicen, allt var top-notch!

Ombord - hårdvara (vinnare: Swiss)
Lufthansa: 3/5
Swiss: 5/5

Swiss 777 har en toppmodern inredning med den största skärmen jag sett i luften. Sätena var breda och alla detaljer kändes väl genomtänkta. Mycket trädetaljer, en dimbar lampa och modern fjärrkontroll med skärm. Även säteskontrollerna kändes smidigare. I jämförelse kändes Lufthansa A380 betydligt mer slitet och mindre välstädat. Det märks överallt att den hårdvaran inte håller högsta klass längre. Skärmen var väldigt liten och kändes ännu mindre med tanke på utrymmet man får i en First-stol.

Ombord - service (vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 5/5

Väldigt professionell och personlig service från båda flygbolagen. Swiss-personalen kändes ändå något vassare och hittade den perfekta balansen mellan utsökt service och lite humor. Lufthansa-personalen kändes något stelare. Detta kan förstås variera mellan olika besättningar. Ett litet plus för Lufthansa är att kaptenen lät mig gå in i cockpiten före start och prata lite flygnörderi med honom och styrmännen.

Ombord - maten (vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 5/5

Lufthansa hade sin kaviar-servering och Swiss sin laxrätt. Man ska inte glömma vilken lyx det är att kunna äta maten av den här kalibern i luften. Schnitzeln på Lufthansa var bra och även efterrätterna. Swiss hade en riktigt vass torsk till huvudrätt som chefskocken hos Peninsula Hotel Group hade skapat. Även ostserveringen var något vassare på Swiss jämfört med Lufthansa.

Ombord - pyjamas och Amenity kit (vinnare: Lufthansa)
Lufthansa: 5/5
Swiss: 4/5

Båda amenity kits innehöll hudvårdsprodukter från La Prairie. Jag hade inte koll men sambon informerade mig att dessa produkter kostar en smärre förmögenhet. Lufthansa hade amenity kit från varumärket Windsor, Swiss hade från BALLY som var något snyggare. Vad gäller pyjamas man får ombord vinner Lufthansa utan tvekan. Jag kommer sannolikt ta med mig de pyjamasen på alla kommande flygningar i premiumklass. Swiss-pyjamasen lämnade jag kvar ombord, de var stora och kändes inte alls som lika förstklassigt materialmässigt.

---------------------------------------------------------------------------------

Hoppas att den ovanstående jämförelsen ger er som funderar på att boka en resa i First Class inom Star Alliance lite mer kött på benen på vad ni kan förvänta er. En stor fördel med Lufthansa är förstås att First-biljetterna är bokningsbara med Eurobonus-poäng, Swiss First behöver köpas med pengar för oss vanliga dödliga.

Jag ser till att lägga in några bilder i nästa inlägg. Happy flying!
 

nissefalk

Medlem
Tack trevlig liten rapport, för som sagt prova detta själv om en vecka, ut med Swiss och hem med Lufthansa, en fördel med att bli ombokad från Swiss till Lufthansa på hemvägen är att man för mer Eurobonus poäng, 200% med Swiss men 300% med Lufthansa.
 

Kevinator

Medlem
FB0AE169-D44C-44E3-9054-E97F47830847.jpeg
742E3B2D-1AEF-416D-8402-FC201DCE5430.jpeg
9A8E298F-7D1A-4466-BB0E-2D67A802CAB0.jpeg
85E80928-5017-467C-B818-49C65CB26EB1.jpeg
8038E471-8D14-4A1E-AAF4-151FDC36B8E1.jpeg
DA20373B-3C1A-42EF-8C39-D4A1ACC27B03.jpeg
FCDE407C-6D42-4D0E-9DEE-2421C05253E3.jpeg
 

MTheC

Medlem
Bra jämförelse!

Var det några större skillnader i kvaliteten på vinerna ombord? Ser ut (från bilderna) som att Swiss körde Grand Siecle. Hade LH Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 eller var det något annat?
 

aruba1

Medlem
Vi provade både Lufthansa F och Swiss F i februari och jag kan hålla med dig till 100% att Swiss är något vassare, särskilt när man räknar in markservice i Zurich.
 
Toppen