Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

ACervin

Medlem
@Flying Finn Lång artikel i New York Times häromdagen om 787 kvalitetsproblem och slarv i produktionen, speciellt i South Carolina fabriken, där man haft svårt att hitta kompetent personal. Qatar Airways vägrar ta emot 787or tillverkade där med hänvisning till den dåliga kvaliteten och accepterar endast leverans från Seattle belägen produktion. Kanske inte konstigt att vi har en tråd om Norwegians Dreamliner problem?
 

kander

Medlem

Flying Finn

Medlem
@Flying Finn Lång artikel i New York Times häromdagen om 787 kvalitetsproblem och slarv i produktionen, speciellt i South Carolina fabriken, där man haft svårt att hitta kompetent personal. Qatar Airways vägrar ta emot 787or tillverkade där med hänvisning till den dåliga kvaliteten och accepterar endast leverans från Seattle belägen produktion. Kanske inte konstigt att vi har en tråd om Norwegians Dreamliner problem?

QR nämns utan namn även i dokumentären och personalens okompetens är det andra stora dilemmat i programmet. Batteriproblemet är det andra stora dilemmat och det insinueras att den nuvarande lösningen är inte så säker som det påstås.
 

Jönsson

Medlem
Kvalitén på komponenterna är det nog inget fel på men det är rätt viktigt hur och vem som monterar. Jämfört med den amerikanska bilindustrin håller ändå flygindustrin från samma land oerhört mycket högre kvalité. Den absoluta majoriteten av bilarna producerade i USA är rena skräpet när det kommer till byggkvalité och val av komponenter. Det mesta från Europa och Japan ligger ljusår före.
 
Nej, utan jag tänker på hållbarhet och kvalitet av material.

Om IKEA hade tillverkat flygplan så hade inte tvekat att flyga med dem. Vad jag förstår så jobbar IKEA med "rätt kvalitet" utifrån användningsområde, dvs. om toppkvalitet behövs (t ex för att bygga flygplan, eller tillverka barnprodukter, mer realistiskt) så använder man toppkvalitet, men om man kan klara sig på sämre kvalitet så gör man det.

Kvalitén på komponenterna är det nog inget fel på men det är rätt viktigt hur och vem som monterar. Jämfört med den amerikanska bilindustrin håller ändå flygindustrin från samma land oerhört mycket högre kvalité. Den absoluta majoriteten av bilarna producerade i USA är rena skräpet när det kommer till byggkvalité och val av komponenter. Det mesta från Europa och Japan ligger ljusår före.

En tydlig koppling till IKEA, man kanske skulle montera sitt flygplan själv? Då hade det i alla fall gjorts av någon jag litar på. ;):p:rolleyes:o_O
 

Flying Finn

Medlem
Jag medger att min jämförelse med Ikea-varor var olyckad och bortförklarar mig med att jag inte då kom på någon bättre analogi än skralliga möbler. :confused: Beklagar mitt misstag. Nåja, nu har ni fått roa er. :)
 

Voyageur

Medlem

Rätt skrämmande läsning om hur vinst och värde tsr över alla nivåer av något så kritiskt som flygplanstillverkning. Nu är USA lobbyismens förlovade land så det kommer inte som en väldigt stor överrraskning, men att faktiskt avsiktligt komma undan med defekter eller framtida faror skapade av produktionen är rätt illa. Nånstans måste en gräns dras även hos FAA samt Boeing för att inte onödigt riskera människoliv.
Är det någon som vet om det förresten ligger några tyngre stämningar klara mot Boeing nu när de åtminstone delvis erkänt sin skyldighet i olyckorna?
 
Toppen