Senaste nytt

Poäng hos Star Alliance- till Eurobonus

Mr Planning

Medlem
Planerar att boka en resa till Lissabon, och tyvärr måste jag bryta mot budorden och göra det via en "internetresebyrå" då skillnaden i priser hos respektive flygbolag är löjlig i jämförelse.

Alltså är det omöjligt att veta i vilken bokningsklass jag hamnar i.

Däremot så är skillnaderna i priser små mellan nedan nämnda bolag, så poängintjäning & tiderna är viktigast.

TAP
Lufthansa
Swiss
Austrian
Bryssel (mindre troligt val då det är från BMA)

Vilket bolag borde ge mest poäng för pengen?
Och finns det nåt av dom där det kan bli noll poäng? (det gäller biljetter i C)
 

mha321

Medlem
Brussels är de enda av dem som jag känner till har noll-poäng-klasser i business. Rätt säker på att TAP har klasser som ger 0, men jag tror inte de är i Business.

Lufthansa, Swiss och Austrian har vad jag vet inte business-biljetter som ger noll åtminstone. Men exakt vilken klass du hamnar i kan du som du säger inte veta, så det kan ge olika mycket.
 

palmen

Moderator
Om det är "billiga" business biljetter kan du nästan utgå ifrån att du hamnar i någon av de lägsta business bokningsklasserna.
Bryssel är som sagt en risk att det blir 0 poäng som redan påtalats, övriga i Lufthansagruppen bör vara safe.

Du kan själv se på SAS Eurobonus sidor hur mycket poäng du tjänra från respektive bolga på varje flight.
Bäst poäng brukar det bli om du kan få SAS Plus codeshare mde Lufthansa eller Swiss och sedan vidare med respektive bolag till destinationen.
 

mha321

Medlem
Du kan själv se på SAS Eurobonus sidor hur mycket poäng du tjänra från respektive bolga på varje flight.
Poängen där är ju dock att man måste veta bokningsklassen. Och tyvärr listare inte SAS explicit de klasser som ger noll poäng. Vet man klassen hittar man det på att den inte finns med i listan, men det går inte att svara på frågan "finns det någon sådan klass" annat än om hela alfabetet finns listat, och det gör det ju aldrig..
 

palmen

Moderator
Poängen där är ju dock att man måste veta bokningsklassen. Och tyvärr listare inte SAS explicit de klasser som ger noll poäng. Vet man klassen hittar man det på att den inte finns med i listan, men det går inte att svara på frågan "finns det någon sådan klass" annat än om hela alfabetet finns listat, och det gör det ju aldrig..
Syftade på att man skulle titta på vad de billigaste bokningsklasserna i business ger för Lufthansa/Swiss/Austrian, det är där man borde hamna även om det inte kan garranteras. Kommer jag ihåg rätt så är det Lufthansa som har bäst poängintjöning i billig business.
 

Canadien

Medlem
OK pris/poäng har jag t ex fått på SAS Plus Pro operated by Lufthansa till Lissabon. Ca 3400 kr enkel och ger 4000 poäng. SK3671 till Frankfurt och sedan SK3252 FRA-LIS t ex. Dessutom av/ombokningsbar
 

Agö

Medlem
Kommer jag ihåg rätt så är det Lufthansa som har bäst poängintjöning i billig business.
Yes. Swiss billiga affärsklassbiljetter är ju de med ekonomi som bas (Z och P), 100 % eller minst 600 p. Lufthansa har ju däremot fasta poängbaser utan avståndsbedömning. Z ger 1250 p, P 750 p och övriga affärsklassbiljetter 2000 p.
 
Borde inte TAP ge mest Eurobonuspoäng, det är ju alltid 200% i businessclass (2 x 1862 miles = 3724 Eurobonuspoäng per enkelresa ARN-LIS)? Det är väl föga troligt att de billigaste Lufthansa-biljetterna hamnar i klasserna som ger 2000 Eurobonuspoäng/segment?
 

palmen

Moderator
Borde inte TAP ge mest Eurobonuspoäng, det är ju alltid 200% i businessclass (2 x 1862 miles = 3724 Eurobonuspoäng per enkelresa ARN-LIS)? Det är väl föga troligt att de billigaste Lufthansa-biljetterna hamnar i klasserna som ger 2000 Eurobonuspoäng/segment?
Eurobonus avrundar alltid till 100-tal så det blir 2x1900=3800 poäng om det stämmer att man får 200%. Jag har ingen koll på TAP, men i Lufthansa-gruppen är det troligtvis Lufthansa som kommer ge mest poäng.
 

Buffy

Medlem
Bokade en resa med TAP där jag valde deras Plus för att få bra intjäning (100% i deras egna program). Tyvärr blev det K vilket ger 25% hos EB.
Kanske ska utnyttja den fria avbokningen och se vad jag får i Classic (tidigare resa med TAP i classic fick jag V ena vägen = 100% och U andra = 25%)
 
Toppen