Senaste nytt

AMEX Platinum Metall nu lanserat i Sverige (2019-04-09)

GOTBound

Medlem
Leverans av två kort idag, ett till mig och ett till MrsGOTbound. Jag gillar metallkortet och t.o.m MrsGOTBound tyckte det var lite häftigt, hon är svårimponerad när det gäller sådant här.

Designen är godkänd, jag gillar att det inte står PLATINUM stort över hela kortet, det enda jag har att anmärka på är att nyansen är något mörk på kortet, jag har föredragit lite ljusare (ungefär den nyansen som kortet har på AMEX sida) och att finishen kring chippet inte var jättesnygg, lite grader etc.

Intressant, ApplePay har redan uppdaterad sig automagiskt med det nya kortnumret, jag skulle uppdatera kortet nu men Apple så ifrån att kortet redan var upplagd i AppleVallet. När jag tänker efter så har det faktiskt vara det nya kortet i några dagar, jag tror uppdatering skedde när AMEX tog ut nytt kort nummer.

EK
 

Malu

Medlem
Fick också mitt i posten. Reagerar dock lite negativt på att det inte står Platinum på framsidan och tänker på om det kan innebära att förmåner utomlands kan försvinna när man som svensk kommer med Amex Stålplåt...
 

GOTBound

Medlem
... Reagerar dock lite negativt på att det inte står Platinum på framsidan och tänker på om det kan innebära att förmåner utomlands kan försvinna när man som svensk kommer med Amex Stålplåt...

Intressant reflektion, jag hoppas verkligen inte våra svenska Platinum nergraderas till Platinum light internationellt, om så är fallet hoppas jag AMEX lanserar ett "fullversions" kort för oss som vill ha det.
AMEX och LH skriver ju kryptiskt på sina hemsidor om att det bara är Platinum chargecard som ger lounge access till LH loungerna på FRA och MUC, vilket skapar frågetecken för oss med svenska kort vilket bara finns som creditcard numer, vi i Sverige betalar "chargecard" avgift om vi jämför med AMEX i USA.
USA och Australien metallkorten har Platinum printat på framsidan, dock inte Gold på guldkorten.

Jag ber om ursäkt om jag mitt inlägg uppfattas allt för alarmistiskt och negativt, det är inte min avsikt.

EK

EDIT: Bak på de nya svenska korten står CREDIT i övre högra hörnet, det gör det inte på de amerikanska chargecarden.
 
Last edited:
Toppen