Senaste nytt

Hotell i New York med AMEX Platinum

Hej, ska iväg i slutet maj några dagar till New York med tjejen. Första gången för oss båda där, ser att hotell är dyrt dock. Skaffade nyss AMEX Platinum för att prova på och noterar ju att det finns många hotellkedjor där man får status /billigare genom kortet, så det jag undrar är om det är nån som har tips var man ska kolla? Alltså kan det tänkas bli acceptabelt billigt om man kör via något av de samarbeten med hotell man får via AMEX?

Om inte, andra tips på hotell / områden som passar en mediumbudget? Tanken är väl att spendera max 1500 kr per natt så om det är helt omöjligt kanske vi får kika på airbnb.

Tack!
 

GOTBound

Medlem
För att få rabatt på rumspriserna, eller "medlemspriser" räcker det oftast med att skriva upp sig medlemskap i respektive hotellprogram, det gör några % på de olika prisgrupperna.

Att få tier status genom AMEX tar allt från något dygn till flera veckor beroende på hotellkedja, men du kan skriva upp dig hos respektive hotell genom deras hemsidor på direkten och boka till medlemspris. När du sedan signar upp dig via AEMX så klickar du i att du redan har ett konto i berört hotellprogram vilket gör att ditt bas tier medlemskap uppgraderas till elite tier, och du får förmånerna för din uppgraderade tier på redan befintliga bokningar kopplade till det uppgraderade konto.

Hur lång tid det tar är som lotteri, där jag redan var medlem tog Marriot Bonvoy <24 h för att uppgradera mitt medlemskap, Hilton tog ca. 1,5 dag, men för min fru fick vi felmeddelande och sökte om, nytt felmeddelande osv. i AMEX portalen, hennes blev klart först igår.

Melia, Shanrig-La och Hiton ger dig ex. gratis frukost om det inte ingår i den bokade prisgruppen.

EK
 

Senator

Moderator
Jag är ledens att säga det men 1.500kr per natt med en dollarkurs på 9,27 kommer du inte långt eftersom du skall också betala skatter och avgifter i NYC.

Den här tiden av året är det svårt att komma under ca $250 per natt inkl alla skatter och avgifter. Skulle tro påskveckan var lugn men jag sover en natt nästa vecka och komma under $350 inkl allt på ett sunkigt Hilton Garden Inn var svårt.

Men nästan hundra nätter på hotell i NYC skulle jag tipsa att de två första veckorna i januari är billigast om pris är viktigaste. Annars räkna på min $200 netto.
 

staff

Medlem
Skippa hotellstatusen och boka med Amex Fine Hotels & Resorts istallet - da far du alla benefits som status hade gett dig anda, plus $100 F&B eller spa credit.
 

drW

Medlem
Melia i NY var riktigt bra när vi var där för något år sedan och som guld fick vi några vouchers i appen som gav 20% rabatt. Blev rätt hyggligt pris.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Tror ni får höja budgeten lite, möjligen då att ni kan tex hitta ett Hilton (eller annat program) och få gratis frukost vilket ju också kostar en duktig peng där om man stannar ett tag. Airbnb?

Vill ni bo på hotel så visst, Fine Hotels & Resorts lär garanterat leverera fast då är det ju BRA hotel vi pratar om och priser därefter. Blir svårt att bo som en kung och betala för ett hostel.

Sist jag var där bodde jag på Night Hotel, ligger väldigt nära Time Square och det är ju kul första dagen sen blir man ju bara trött på alla människor.
Dock så hade dom hyfsade priser då, när jag åkte (nov) och även om man inte gick vilse i hotellrummet och inte ens fick frukost, så var det bra på det stora hela. Fast du får nog räkna strax norr om 2000kr/natt.

Jag hade gjort om statusen på Hilton och sen försöka hitta något bra pris där. Få lite benefits i form av upgrade och frukost, med lite tur en executive lounge fast det blir nog svårt på Gold med det sistnämnda, men frulle och bättre rum grejar dom.
 

Abbs

Medlem
Tror ni får höja budgeten lite, möjligen då att ni kan tex hitta ett Hilton (eller annat program) och få gratis frukost vilket ju också kostar en duktig peng där om man stannar ett tag. Airbnb?

Vill ni bo på hotel så visst, Fine Hotels & Resorts lär garanterat leverera fast då är det ju BRA hotel vi pratar om och priser därefter. Blir svårt att bo som en kung och betala för ett hostel.

Sist jag var där bodde jag på Night Hotel, ligger väldigt nära Time Square och det är ju kul första dagen sen blir man ju bara trött på alla människor.
Dock så hade dom hyfsade priser då, när jag åkte (nov) och även om man inte gick vilse i hotellrummet och inte ens fick frukost, så var det bra på det stora hela. Fast du får nog räkna strax norr om 2000kr/natt.

Jag hade gjort om statusen på Hilton och sen försöka hitta något bra pris där. Få lite benefits i form av upgrade och frukost, med lite tur en executive lounge fast det blir nog svårt på Gold med det sistnämnda, men frulle och bättre rum grejar dom.
Långt ifrån garanterat att få bättre rum som HHG i NYC.
 
Toppen