Senaste nytt

ExpertFlyer for dummies

agehall

Medlem
Går det ens utan att behöva boka biljetten eller ta hjälp av någon resebyrå?

Nja, någon form av resebyrå måste du använda. Men ofta går det att trixa till på expedia eller liknande om man vill göra det hela online. Som Magino säger så är det enklaste att kola med matrix om biljetten verkar bokningsbar innan man börjar leta resebyråer som kan boka den.
 

Bwan

Medlem
Hjälp ang Expertflyer

Jag alldeles nyligen börjat använda Expertflyer, och hittils verkar det kanonbra. Förutom en sak..

När jag ska kolla award availability hos vissa bolag, så finns dom inte ens med i listan?? (Och man måste tydligen välja ett specifikt bolag) Kan tex inte välja Thai eller BA, för dom finns inte med :eek:

Gör jag något fel eller ska det vara såhär?
 

Dr. Miles

Expert
Jag alldeles nyligen börjat använda Expertflyer, och hittils verkar det kanonbra. Förutom en sak..

När jag ska kolla award availability hos vissa bolag, så finns dom inte ens med i listan?? (Och man måste tydligen välja ett specifikt bolag) Kan tex inte välja Thai eller BA, för dom finns inte med :eek:

Gör jag något fel eller ska det vara såhär?

Man kan inte söka awardplatser på alla flygbolag med ExpertFlyer.
Du kan se listan av flygbolag och klasser här.

Airline Award/Upgrade Classes supported by ExpertFlyer.com
 

Gnopps

Medlem
Man kan inte söka awardplatser på alla flygbolag med ExpertFlyer.
Du kan se listan av flygbolag och klasser här.

Airline Award/Upgrade Classes supported by ExpertFlyer.com
Som förlängning på det här svaret skulle jag vilja påpeka varför: Expertflyer hämtar sin data direkt från bokningssystemen (dvs. källan). Alla flygbolag publicerar inte bonusplatser i bokningssystem utan bara i sina egana system, då är det omöjligt för EF att hämta informationen.
KVS hämtar sin data från hemsidor (finns tydligen några undantag). Dvs. istället för att du behöver gå till flygbolagets hemsida och leta efter bonusplatser så har KVS en robot som gör det. Fördelen är att man får tillgång till mer medan nackdelen är att det är lite av en gråzon, exempelvis tog United nyligen bort möjligheten att se exakt antal bonusplatser på flyg eftersom det var för många robotar och för få människor som sökte av informationen.
 

Dr. Miles

Expert
Fördelen är att man får tillgång till mer medan nackdelen är att det är lite av en gråzon, exempelvis tog United nyligen bort möjligheten att se exakt antal bonusplatser på flyg eftersom det var för många robotar och för få människor som sökte av informationen.
Jag misstänker att olika flygbolag snart kommer att införa CAPTCHA vid inloggning för att undvika dessa robotsökningar.
 

Homer

Medlem
Förr kunde man se seatmap på Wideroe när man gjorde dummy bokning(ej betalning). Jag vet inte om det fungerar nu med nya webbsidan.

Jag menade generellt, om vi pratar om individuella bolag så kan man t.ex göra det med AA:s website
utan att ens göra en dummy bokning, välj avgång, klicka på Flight Details så kommer bla View Available Seats upp

Går inte på deras svenska sida.
 
Toppen