Senaste nytt

Hur får ni översikt över ekonomin?

srg

Medlem
Hur är det med säkerhetsfrågan där nu, är det lugnt i och med PSD2 eller hur ser det ut? Och, eftersom jag är lat och du kanske har svaret rakt av, klarar Tink:
  • SAS Amex?
  • SAS MC (dvs SEB Kort)?
  • Handelsbanken?
Isf ska jag ge det ett försök...
Säkerthetsmässigt så är det nog upp till var och en att anse att det är värt det, men PSD2 hjälper väl en del i den frågan ang bankers öppenhet och möjlighet för företag som t.ex. Tink att använda deras tjänster, om jag fattat rätt?

Tink klarar SAS Amex, MC/SEC och Handelsbanken.. listan på kort och banker är ganska lång, så det är nog bäst att ladda ner appen och se om det är något som fattas :). Det enda som saknas för mig i dagsläget är nya Coop kortet, men enl vad som står i appen så jobbas det på. De har dock historiskt varit ganska sega på att implementera stöd för nya kort.
 

seat56f

Medlem
Säkerthetsmässigt så är det nog upp till var och en att anse att det är värt det, men PSD2 hjälper väl en del i den frågan ang bankers öppenhet och möjlighet för företag som t.ex. Tink att använda deras tjänster, om jag fattat rätt?

Tink klarar SAS Amex, MC/SEC och Handelsbanken.. listan på kort och banker är ganska lång, så det är nog bäst att ladda ner appen och se om det är något som fattas :). Det enda som saknas för mig i dagsläget är nya Coop kortet, men enl vad som står i appen så jobbas det på. De har dock historiskt varit ganska sega på att implementera stöd för nya kort.

Är det definierat vad de får ta del av (och kanske framför allt - göra) någonstans?
 

Ping

Medlem
Hur gör du med en utgift för en framtida resa, flyttar du den till balansen och resultatför den först när resan verkligen sker, eller belastar du resultatet direkt när bokningen (och betalningen) sker? Det sistnämnda är ju inte god bokföringssed. Jag har ett extraark för just resor där jag kopplar utgifterna till månaden resorna sker, inte när utgiften i sig själv sker.

Jag glömde säga att jag även skriver in framtida inkomster och framtida utgifter för varje månad och sedan totalsumma kvar på mitt konto varje månad.
Då ser jag om jag har mycket pengar jag har över, ser även om det är lite väl glest mellan resorna :)

Samtliga resor är privata så jag behöver inte balansera kontot på ören ;). Det är mest för att få en bra överblick på min egna ekonomi.
 
Jag spenderar allt jag behöver (och ibland lite till, tex vid rea på resor och semestrar) och sen är det bara se till att dra in de pengarna som behövs. Jag presterar bäst under stress ;)

Edit: Jag kör även en årsbudget för att se mina utgifter/inkomster mer på sikt då jag alltid betalar alla färsäkingar och utgifter på helår via faktura (då autogiro är poängjägarens mardröm).

Edit2: Denna excelmall kör jag Privatbudget
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Hittils har jag inte överaskats nog för att göra mer efterforskningar än att betala räkningarna. Troligen snål och/eller lat.

Som tur är har jag lite mer ork, och förstånd, när det gäller utgifter i bolaget. Då sker det ju iofs med tvång... :)
 

trskial

Medlem
Gör en budget varje månad med papper och penna metoden på vad frugan och jag får netto ihop minus fasta utgifter. Det som är över kan vi bränna på mat, kläder och nöjen. Är pengarna slut innan 25:e så är dem det men vi har hållt oss till budget varje månad i snart sexton år. Sparar 15k i mån för att bygga hus. Har sparat i sex år än så länge. Om fyra ska vi bygga då är vi 36 år.
 
Jag har också kört kreditkort i många år. Tycker det ger mig betydligt bättre koll på ekonomin, än bankens debitkort. Jag noterar betalningar till AMEX/MC i en Excel där jag även skriver in fakturor för el, telefon övriga abonnemang etc. Ger mig även stenkoll på fruns digra inköp då hon använder Pointearner... :)
 

Slipsknut

Medlem
Jag brukar ofta använda mitt Amex som att det vore mitt Mastercard.
Har ett konto på banken som heter ”Amex”.
Säg att jag köper något för 1000kr. Istället för Mastercard tar jag amexkortet men för samtidigt över 1000:- till amexkontot.

När det är dags att betala fakturan har jag alltid rätt summa på ett konto och så betalas det bara.
Aldrig överraskningar.
Men såklart ibland drar man kreditkortet bara sådär men man har ändå med i beräkningarna.

Spendera över sina tillgångar = lyxfällan.
Detta tänk har alltid funkat fint för mig.
 

Patrik

Medlem
Jag brukar ofta använda mitt Amex som att det vore mitt Mastercard.
Har ett konto på banken som heter ”Amex”.
Säg att jag köper något för 1000kr. Istället för Mastercard tar jag amexkortet men för samtidigt över 1000:- till amexkontot.

När det är dags att betala fakturan har jag alltid rätt summa på ett konto och så betalas det bara.

Man missar ju möjligheten att förränta pengarna under "kredittiden" ("" eftersom jag aldrig använder krediten med sin löjliga ränta utan betalar hela beloppet när fakturan kommer) på det sättet, ineffektivt om man har "lite" spend på korten. Däremot behöver man ha koll på likviditeten så det finns pengar att betala fakturorna med i slutet av månaden... ;)
 
Toppen