Senaste nytt

Hur får ni översikt över ekonomin?

Ano

Medlem
Använder också Excel-ark, dock rullande på tre månader istället för en, så att jag har översikt längre fram i tiden.
Så nuvarande månadens kostnader/kapital, samt de nästkommande två månadernas beräknade inkomster och utgifter.
Ger bra överblick.
 
Har varit intresserad av pengar o matte sen jag var liten, så det kommer naturligt.

Har givetvis excelark (vad roligt att höra att så många fler hade detta :eek::D).
Lön - alla fasta och återkommande utgifter, så vet du hur mycket du har att röra dig med.
Har givetvis planeringsark med alla större utgifter varje månad (majoriteten kopplat till resor :))
Hur gör du med en utgift för en framtida resa, flyttar du den till balansen och resultatför den först när resan verkligen sker, eller belastar du resultatet direkt när bokningen (och betalningen) sker? Det sistnämnda är ju inte god bokföringssed. Jag har ett extraark för just resor där jag kopplar utgifterna till månaden resorna sker, inte när utgiften i sig själv sker.
 

GOTBound

Medlem
Jag har ett separat konto där jag för över AMEX/MC köp löpande, det är från det kontot mina CC räkningar sen betalas . Ctrl + v av detta upplägg hos Mrs. GOTBound.

I övrigt autoöverföring av kostnader som rör boendet, fondsparande, semester/resor etc. När det gäller semester/resor så betalar vi våra semesterresor allt eftersom de bokas; biljetter, hotel, hyrbil etc från det dedikerade kontot, praktiskt att fylla på löpande varje månad så finns det alltid pengar att betala med när andan faller på att boka en resa. Vi har helt enkelt en uppsättning extra konton för diverse utgifter som rör boendet, större inköp (möbler elektronik) och semester/resor, då är det "bara" att plocka från dem istället för lönekonton när det är en större utgift.

EK
 

M.K

Medlem
Dålig koll med alla utlägg, spend och intäkter i olika sammanhang måste jag erkänna. Pengar är i första hand till för att användas dock och så länge jag inte gör av med mycket mer än intäkten varje månad, även om det känns så ibland, är det lugnt. Ser jag att det börjar nallas från investeringarna drar jag bara ner på roligheter en liten period och jobbar mer. Mer koll på poängen faktiskt :D
 
Last edited:
Körde under kanske 15 års tid bok/excelark för att hålla koll på varenda utgift man hade men de gav jag upp de för ett antal år sedan. Eftersom man gillar siffror är det ju dock rätt intressant att kunna följa de olika åren och hur mycket som spenderades/sparades undan etc. men efter så många år var man lite trött på att lägga den energin o de blev mer sällan jag orkade med det.

Gällande Amex och MC och kreditkort som nu används till det mesta så hade jag i alla fall börjat betala in en gång i månaden för att lättare se vad månadsfakturan faktiskt ligger på och hur det relaterar till din lön/hur mycket du vill spendera varje månad. Beroende på hur det ser ut så hade jag antingen låtit de vara så alt. gjort som några här att föra över pengar några gånger i månaden från lönekonto till ett annat konto som då matchar din spend på kreditkorten. Kan ju även sätta en rutin att gå in i Amexappen 2 ggr i veckan för att se hur mycket som spenderats. Om du nu inte orkar med att köra excelfil etc. för att ha stenkoll på läget.
 

seat56f

Medlem
+1 på Tink, använt det sedan det kom. Nackdel om man använder något kort de inte stöder dock.
Hur är det med säkerhetsfrågan där nu, är det lugnt i och med PSD2 eller hur ser det ut? Och, eftersom jag är lat och du kanske har svaret rakt av, klarar Tink:
  • SAS Amex?
  • SAS MC (dvs SEB Kort)?
  • Handelsbanken?
Isf ska jag ge det ett försök...
 

Patrik

Medlem
Hur gör du med en utgift för en framtida resa, flyttar du den till balansen och resultatför den först när resan verkligen sker, eller belastar du resultatet direkt när bokningen (och betalningen) sker? Det sistnämnda är ju inte god bokföringssed. Jag har ett extraark för just resor där jag kopplar utgifterna till månaden resorna sker, inte när utgiften i sig själv sker.

Jag har månadsöverföring till ett konto för resor specifikt, så tar jag därifrån när utgifterna väl kommer. Mitt personliga excelark är snarare en budgetforecast för att ha koll på likviditeten än bokföring, posterna uppdateras med "actuals" när månaden avslutas och alla räkningar betalas (för historisk uppföljning...).

Det är ett helt företag att ha familj... o_O;):)
 

Kimmen00

Medlem
Kör excel sen typ 15 år tillbaka.. varje år är en flik, uppdelat i månader där alla inkomster/utgifter bokförs (separerat bla på de olika korten, Amex, SAS MC, Lufthansa MC etc). I andra flikar finns alla besparingar: aktier, fonder, sparkonton etc. För att få total överblick.
Sen på ytterligare finns alla EB/Milespoängen, onlineshopping-claims, resor, 2-4-1, budgetar på kommande och gamla resor etc etc.
 
Toppen