Senaste nytt

Wings onboard courier

Citerar Simon men det är egentligen en allmän fundering. Hur ser ni på risken att någon skulle packa med något olämpligt? Även om man kanske litar på företaget är det ju omöjligt att veta vilka som har haft möjlighet att "plantera" något lite extra i lasten. Nu kanske knarksmuggling från Sverige inte är den hetaste branschen men jag antar att det även förekommer att man "hämtar hem" gods.

Är jag vansinnigt paranoid och har sett för mycket på National Geographic? Hur tänker ni andra kring dessa eventuella risker med kurirjobb?
Smuggling är i stort sett ett uppsåtsbrott, men kan även begås genom oaktsamhet (obs, svensk rätt!). Som agehall skriver så är risken bedömt låg så länge du är kontrakterad till en seriös firma, men självklart finns alltid någon form av risk. Risken är även rimligen högre ju mer drakoniskt rättssystemet är i mottagarlandet.
 

Delayed

Medlem
Smuggling är i stort sett ett uppsåtsbrott, men kan även begås genom oaktsamhet (obs, svensk rätt!).
Fast nu var det nog inte utfallet av svensk rätt som oroade mig. Även om man inte ens beter sig det minsta vårdslöst gäller det ju att de "rättsvårdande organen" i "XYZ-landet" ser det på samma sätt. Det känns inte helt orimligt att oroa sig för att de förutsätter dolus directus, dvs direkt uppsåt. :(

Men ni har säkert rätt i att jag "hittar på" ett problem som inte finns i praktiken.[/QUOTE]
 

Brandten

Medlem
Nu kom det "Urgent OBC call - ARN to BRU"
Flight at 5:30 PM

Ser dock inga flygningar den tiden till BRU från ARN...undrar vad dom menar?
Har ett möte i stan som slutar kl16 så jag KANSKE skulle hinna... :)

Någon mer som fick detta jobb?
 

Fidde

Medlem
Nu kom det "Urgent OBC call - ARN to BRU"
Flight at 5:30 PM

Ser dock inga flygningar den tiden till BRU från ARN...undrar vad dom menar?
Har ett möte i stan som slutar kl16 så jag KANSKE skulle hinna... :)

Någon mer som fick detta jobb?

Fick också den, själv är jag dock fast på jobbet hela veckan så kan inte. :(
 

Tonton

Medlem
Så, nu är jag påväg.

De ville att jag skulle ha bil, då paketet är ganska stort. Ett problem eftersom jag inte äger någon bil. Lösningen? Spontanbokade snabbt en Hertz Freerider från Odenplan. Så sitter på tuben från Brommaplan nu för att hämta upp bil och sedermera hämta paketet :)
 
Toppen