Till att börja med tycker jag du fått många goda råd och det jag säger är egentligen redan sagt men jag ger ändå mitt råd.
Som jag förstått det är just businessresan en väldigt viktig del för dig. Då tycker jag, med brutal uppriktighet, att det är en genuint dålig ide att satsa på att bli uppgraderad på något sätt. Jag tror helt enkelt att risken är väldigt stor att det misslyckas och att resan då antagligen kommer att upplevas som mer misslyckad än om den görs i ekonomi med inställningen att det är en ekonomiresa som gäller.
Boka antingen business direkt eller ändra fokus och lägg pengarna på att göra resan underbart minnesvärd på andra sätt är mitt råd.
Hur gör du? Jag kan nog utan vidare lägga 90 procent av min kreditkortsspend på Amex. Fungerar på Ica, Coop, City Gross, Systembolaget, Biltema, Classe, Granngården, Apoteken, Casino Cosmopol, K-Rauta, Bauhaus, Jula, ÖB (tror jag) de flesta (alla?) bensinstationer, hyrbilsföretag, Netflix, Google, Grab, Uber mm. mm. (Bara några slumpvisa ställen där jag själv ibland handlar). Till och med den närmaste livsmedelsbutiken i Thailand tar Amex.
Var handlar du?
Som svar på den första delen av ditt inlägg:
Ja, jag har tittat på priserna på business-biljetterna och det är ju inga jätteorimliga priser. Därför vill jag också be om ursäkt om jag vilselett er lite.
Ja, det hade varit som pricken över i:et om vi kunde få till en Business-tur innan vi la reseskorna på hyllan (TEMPORÄRT!).
Men det är inte så viktigt att jag är villig att betala 7-10k mer för en enkeltur per person.
Därför har jag med hjälp av er också fått uppfattningen att det med relativt små medel går att uppnå 100k poäng inom tidsramen.
Eftersom resandet tar en paus kommer också hittills intjänade poäng (70k) gå till spillo, så jag såg väl det som en möjlighet att avsluta fint och samtidigt få värde för alla poängen man samlat in.
Mitt scenario är att jag hoppas på att det finns businessplatser kvar på de biljetter jag bokat. Och sen budar jag med allt jag har, som förhoppningsvis är minst 50k/biljett. Går det hem så gör det det, annars så får man se fram emot 2 härliga veckor i Kalifornien. Det kommer således inte bli någon enorm besvikelse som förstör min semester om det inte går hem.
Svar på andra delen:
Vi handlar oftast på Willys då det ligger på vägen hem och senast igår försökte jag med Amex-kortet och det gick inte. Andra kortköp är väl restauranger och bensin. Restauranger har jag varit med om många som inte tar amex tyvärr. Men jag får väl försöka lite mer helt enkelt.
Vilka bensinmackar kör inte amex?
Enda matbutikerna som ej tar amex är Lidl och Willys (fast numer gör väl Willys det med) Som nämnts ovan 80-90% av allt betalar jag med amex, resten med sas mc.
Vill minnas att jag försökte på en obemannad preem-mack. Men det kanske jag drömt. Verkar ju som att man ska kunna "trippeltjäna" på preem, så det är nog jag som har fel här. Ska registrera mitt amex hos preem så fort de är färdiga med sitt "underhåll". Läste att man kunde/skulle dra sitt eurobonuskort innan man betalade. Hade jag ingen aning om!
Mycket intressant och kul tråd att läsa!
Som några har nämnt så kan man öka sin Amex-spendering genom exempelvis Billhop.
Och om vi leker med tanken att hela spenderingen om 150 000 kronor blir på Billhop så blir det till en kostnad av 3750 kronor (Billhop gör ett påslag på 2,5% av räkningens belopp).
Så: om ni ser till att en blir värvad till SAS Amex Elite, som kostar 4000 kronor per år kan ni "köpa" en 2-4-1 voucher för maximalt 4000 + 3750 kronor, dvs 7750 kronor. Om ni nu skulle lyckas samla ihop 100k poäng blir värdet direkt 200k poäng = business med SAS till USA t/r för två personer.
Troligen skulle inte hela spenderingen hamna på Billhop heller, vilket gör att "kostnaden blir lägre". Men sen är det ju också som många här skriver: bonusresor är en chansning; det är inte säkert att det finns två platser i Business precis de dagar som ni vill flyga -- och ju närmare ni kommer de datumen desto svårare blir det.
--
En annan grej som jag tänkte på när jag läste tråden var att ni ska betala 42 000 kronor för boende någonstans (om jag inte missförstod), jag vill bara i sammanhanget poängtera att just nu kan man köpa SAS Business CPH - SFO för två personer t/r för 52842 SEK, eller CPH - LAX för två personer t/r för 47310 SEK på precis de datum som ni önskar.
CPH - SFO skulle dessutom som en bonus generera 9000 (p1) + 9000 (p2) + 9000 (p1 retur) + 9000 (p2 retur) i influgna poäng. Har man dessutom köpt resan med Amex på SAS webbsida får man ytterligare cirka 15 800 poäng, alltså 51 800 poäng insamlat. CPH - LAX skulle generera cirka 54 000 poäng med samma matematik.
Tack för utförligt inlägg och tips. Det är nämligen så att i och med att vår "sista" resa ligger kring de datumen så kommer en 2-4-1 voucher vara "värdelös" för oss. Då vi inte kommer kunna boka poäng-biljetter de datumen. Och att vi inte åker på ett tag efter denna resa.
42k för boende är rätt uppfattat dock är det delat på 2 par/4 pers och airbnb/hotell i 22 nätter.
"Tweakade" jag lite på datumen kunde jag få tag i t/r biljetter CPH-SFO för ca 6300 kr/person. En skillnad på 40 tusen för att flyga business är tyvärr lite för mycket för mig. Som jag nämnt ovan i samma inlägg så har jag kanske vilselett er med att detta är viktigare än livet självt.
Det hade varit underbart att få avsluta så, men det är inte hela världen om det inte går.
----
Ni får gärna fortsätta skriva (jag läser varje dag) och jag kommer att följa forumet för att tjäna in extrapoäng för att nå så många poäng som möjligt.
Ni kommer antagligen få stå ut med fler frågor också.
Men min plan nu är i alla fall att boka 2 "billiga" SAS-Go biljetter. Helst väntar jag till sommaren, tror ni att det blir mycket dyrare?
Och sen med poäng förhoppningsvis genom plusgrade eller vid check-in uppgradera oss till Business.
Och går det inte igenom så får jag lista ut hur man kan använda poängen innan de går till spillo