Senaste nytt

Reserapport : Stockholm till Bali via Singapore

Rickard_O

Medlem
Hej,

Detta är min första longhaul i business, tänkte därför försöka skriva ner lite tankar och funderingar kring min resa.
Tänkte börja med lite bakgrundsinfo om mina tidigare erfarenheter i ämnet och vad jag står innan jag började denna resa.

Mina erfarenheter av business är i sammanhanget väldigt små, men har gjort Lufthansa och Swiss i shorthaul i europa runt 5-6 flighter.
Och två st med Emirates där både deras trötta business i 777an och den bra mycket bättre produkten i A380'n fick testas mellan DXB-BKK

För att komma tillbaka där vi är idag, efter en tids sparande och en mindre förmögenhet spenderad på ett SAS Amex premium hade jag i oktober-18 lyckats få ihop 133k eurobonuspoäng, dom sista 7k poängen fördes över från sambon.

Sambon och jag hade planer på att sticka iväg en månad till Asien för att spendera upp dom återstående semesterdagarna vi hade, fick OK från chefen att de va lugnt så länge jag höll mig borta från sport och påsklovet, skönt tänkte jag att det va löst, nu gällde det bara att hitta en bra rutt.

Mycket läsande här på forumet hur man gick till väga för att hitta resor (Sägas ska att jag än inte har riktigt lärt mig, förutom dom simplaste sökvägar).

United's sökmotor gick varm, men till slut via SAS egna star alliance sökning hittade jag det jag hade varit ute efter för att vara någorlunda lätthittat.
Singapore Airlines med rutten ARN-DME-SIN-DPS fick bli det utvägen, hemresan landade på SGN-SIN-DME-ARN.

Ringde upp Tallinn och fick allt bekräftat och bokat, klart. Skönt.

Det slutade med en liten turné på fyra st länder uppdelning, Bali, Kuala Lumpur, Kambodja och Vietnam.
Om denna rapport blir tillräckligt givande för mig själv så har jag även bokat en resa med Malindo Air mellan DPS-KUL och tänkte att jag kan återge något rapportliknande även från den då jag inte sett någon här i forumet tidigare.

Då hoppar vi fram ännu ett steg, till 7 mars.
05:30: Väckarklockan ringer och jag flyger upp ur sängen även fast jag inte lyckades somna förens närmare 02:00.
Taxin är bokad till 06:00 för att ta oss till Arlanda, han anländer på utsatt tid och mot Arlanda!

Anländer runt 06.50 på Arlanda och det är väldigt lugnt och skönt.
Bagage checkas in och nu är det dags för frukost.

lounge.jpeg

Precis efter att första tuggan tagits så kommer ett sms från Singapore om att flighten är försenad 30 minuter, efter att ha bevakat tidigare flighter sedan händelsen i Pakistan/Indien så förstod jag att dom 30 minutrarna var lågt räknat.
Ingen stress vi kan sitta här och ta det lugnt ett tag till.
Efter ett tag var vi relativt rastlösa och loungen började fyllas på och inte vara lika lugn och skön så dom den var när vi kom så vi bestämde oss för att gå igenom passkontrollen och testa om loungen efter var tillgänglig för oss.

Promenerar bort dit och frågar om deras lounge ingår vid resa med Singapore och får till svar att det inte gör det.
Aja tänker vi och går bort och sätter oss vid gaten ca en timme innan avgång, nästintill lugnare här än i SAS loungen, bortsett från ett skrikande barn.

Boarding sker någon gång vid ca 10.30.
Slår mig ned på min plats 11D som jag hade lyckats knipa ca 90h innan avgång efter ha försökt i ca 2 veckor innan varje dag. Det var värt att hänga på låset varje dag och få rad 11 med det extra benutrymmet.
Image-1.jpeg
stol.jpeg
Champagnen serverades men det verkar som det inte lyckades förevigas med en bild (Ni behöver inte oroa er, det kommer Champagne snart!).

Det var en behaglig flight mellan ARN-DME, jag hade via deras nya tjänst förbokat min rätt som var bakage ägg, bacon med hollandaisesås.
Till det fick det bli ännu ett glas champagne att skölja ner med.
eggbacon.jpeg

Menyn mellan ARN-DME såg ut så här.
menymoskva.jpeg

Sen var det dags att hoppa av i Moskva, tog inte mer än 5-10 minuter så var man igenom säkerhetskontrollen och på väg mot loungen.
Eftersom vi var sena så blev det ingen längre tid som spenderades i loungen, vi hann ta varsitt glas mousserande och utnyttja deras värdelösa wifi.
Image-7.jpeg

Tillbaka till gaten, samma som vi anlände bara att nu hade man gått i en cirkel och kom från andra hållet.
På planet igen på samma platser, jag hörde innan vi klev av i Moskva att besättningen skulle bytas och tänkte det va tråkigt då dom vi haft från Stockholm var mycket trevliga.
Men det blev minst lika bra, om inte bättre t.o.m.

Väl på plats hade dom nu ordnat med lite amenitys så som tofflor, strumpor, sovmask och en filt/täcke som låg på platsen när man satte sig.

Tog inte många minuter innan man nu hade fått ett glas champagne igen.
welcome.jpeg


I samband med att välkomstdrycken serverades så tog dom även beställning på vad man ville ha för när vi väl kommit upp i luften, livets stora fråga, en singapore sling eller fortsätta på champagnen?
Det fick bli en singapore sling tillsammans med nötterna, mycket god, kanske skulle behövt lite mer sprit!
Sling.jpeg

Under tiden drinken och nötterna intogs kom personalen och frågade om min förbokning av mat stämde.
Jag hade förbokat nudelsoppa med fläsk till 'middag'
Så här såg menyn ut för det.
menysingapore.jpeg

Jag bad om att få hoppa över förrätten och gå direkt på varmrätten då jag inte är så förtjust i gravad lax (Vilket jag gissar på att cured salmon är?)

Fick vänta en liten stund men gjorde mig inget, hade innan maten beställt in ett till glas champagne.
Hur många glas var jag uppe i nu? 3? 4? Skitsamma, det är gott så det får va!

Till maten beställde jag en cola och hon tittade på mig förundransvärt om jag inte skulle ha mer champagne eller vin?
Nej en cola blir bra.

Fick frågan om jag ville ha lite extra chili till, absolut sa jag det skadar inte!
Det var nog helt rätt av mig att tacka ja till, tyckte rätten såg riktigt god ut och såg fram emot första tuggan.
Poff sa det så sprack bubblan, totalt smaklöst av det, t.o.m chilin smakade extremt lite.
Det saknades salt på den nivån att jag hade behövt ta en omväg via döda havet och skopa upp lite.
Tråkigt, men det fick lösas genom att ösa på med salt så det smakade något.


matsingapore.jpeg

Det var första besvikelsen för mig.
Men vafan tänkte jag, inte så att käket på rad 54 lär va bättre, eller är det??

Till efterrätt så valde jag swiss chocolate ice cream, den var betydligt bättre än varmrätten!
glass.jpeg

Jag tackade nej till ost efter det och valde att avsluta min middagsservering efter glassen, kollade klart filmen vi hade börjat kika innan middagen och när det väl börjades släckas ner så fällde jag ner ryggstödet och bäddade.
säng.jpeg

Sängen var hårdare än jag väntat mig men jag lyckades somna relativt fort ändå.
Jag sover generellt väldigt dåligt och har svårt att somna på plan (Mitt rekord är 4h mellan Las Palmas och Stockholm efter en riktigt blöt utekväll, gissar på att den mängden alkohol klassas som doping om sömn på plan var en olympisk gren).
och jag fick inte mer än 1,5h sömn innan jag vaknade och hade ont då jag lyckats somna på sidan.

Började zappa runt i IFE'n och letade efter något och kolla på istället, såg en dålig film i hopp om att bli trött och somna om igen, men icke.

Efter ett tag var jag hungrig och bestämde mig för att testa något från 'delectables' menyn.
I valet och kvalet mellan en panini och en nudelsoppa så fick det bli en nudelsoppa igen.
Hade helt glömt bort hur smaklös den förra var, men denna som var med svamp och kyckling var faktiskt bättre!
nudelsoppa.jpeg

Nu hoppar vi fram ett gäng timmar och det är dags för frukost.
Här har vi vad som serverades idag.
frukost.jpeg

Jag hade förbokat scrambled eggs with mornay sauce, detta var den bästa rätten på denna flygning.
Korven smakade helt ok och även såsen, inga wow-poäng, men okej.
korv.jpeg

Kort sammanfattning av maten på denna flight är ett stort minus skulle jag säga, tanken är god, men smakmässigt långt under godkänt, är nog en av dom mest smaklösa måltider jag fått på ett flyg.

När maten är uppäten börjar klockan närma sig 07.30 lokal tid Singapore, vi är nu ca 2h försenade och kommer landa 08.30 som det ser ut i Singapore.
Vi har en connection till Bali som går klockan 09.05.
IFE'ns funktion med connection flights med avgångstider och gater får inte upp våran utan bara den tidigare Baliflighten.

Frågar personalen om vilken terminal vi kommer landa på och det är samma som vårt nästa plan går ifrån, skönt tänker jag och säger att då är det väl lugnt men hon verkar inte lika övertygad om att vi kommer hinna även om det kan gå, hon är osäker och vågar inte säga något.

Vi slår i backen 08.25 och får en väldigt lång väg att taxa till gaten, tar ca 10 minuter.
Av planet snabbt och kommer av planet och får info om att det bara är 9 gater bort, pustar ut och kan ta det lugnt.
Väl framme vid gaten så är alla på insidan förutom vi som kommer med connection från ARN/DME och dom meddelar att dom kommer bli lite försenade pga oss, skönt tänker jag då kommer nog även bagaget med!

Hinner sätta mig ned i 5 minuter och försöka koppla upp mig mot wifi'et men hinner inte innan det är dags för boarding.

Hade nästan sett fram emot den här flygningen mer att få testa nya 787-10 planet, slår mig ner och slås av hur fruktansvärt ingstängd man känner sig.
Har mittenplatserna på rad 14 där vi sitter nära varandra med mer space ut mot gången.

Hade läst och hört om att platserna ska kännas lite trånga och i mitt huvud har jag tänkt "Ja, om man är van att flyga business med lie flat stolar var och varannan gång så klart det kan va annorlunda"

Men helvete vilken obehaglig känsla det va, upptäckte att jag hade klaustrofobi av att trycka in mina fötter i det där lilla utrymmet och det tog tid innan jag hittade en bra sittposition där jag inte kände att väggen till höger om mig skulle hoppa på mig.
78710.jpeg

Eftersom vi lyfte från Changi så fanns ju möjligheten att boka book the cook, sagt och gjort och hummern beställdes!
Gott tänkte jag och såg fram emot den, in kommer detta....
hummer.jpeg

Det såg riktigt oaptitligt ut om man frågar mig, var i valet och kvalet om jag skulle hoppa hummern och bara äta frukten och efterrätten.
Bestämde mig för att smaka iaf, smaken var helt ok, men tillagningen av hummern var verkligen inte bra.
Seg och hård på samma gång.

Som tur var flygningen över efter 2.20h och man fick äntligen kliv av.
Jag vet inte om det var min sinnesstämning som gjorde att jag verkligen inte uppskattade den här flighten eller om det var så dåligt?
Var jag bortskämd från föregående flight med utrymme?
Jag hoppas på det och att andra upplever den hårda produkten bättre än mig.

En snabb summering om min upplevelse.

Flighten mellan Stockholm och Singapore får godkänt, stolen var mycket skön och jag satt bra, IFE'n får mycket väl godkänt, utbudet passade mig verkligen med filmer!
Sängen var relativt hård, men vad vet jag? Mina tidigare erfarenheter är små så har inte så mycket att jämföra med, det kanske ska va så hårt?
Maten tänker jag inte ens bemöda mig med att kommentera.

Flighten mellan Singapore och Denpasar får inte godkänt.
Som sagt så hoppas jag att det var min sinnesstämning som gjorde att jag tyckte det var så dåligt.
Maten var inte den heller någon höjdare.
Jag är glad att jag får flyga A330 från Saigon till Singapore och slipper denna.

Hoppas detta gick att läsa och inte var jobbigt för ögat, skrivande och berättelse är inte en av mina starka sidor.
Detta skrivs kl 04.30 på morgonen pga en tuppjävel har bestämt sig för att väcka mig varje morgon, så någon korrekturläsning är inte aktuellt!
 

Gus

Medlem
Haha, riktigt rolig och bra rapport! :) Jag hade fått för mig att maten på Singapore alltid höll hög klass men denna rapporten samt flera andra intygar motsatsen. Kom väskorna fram i tid?
 

Rickard_O

Medlem
Haha, riktigt rolig och bra rapport! :) Jag hade fått för mig att maten på Singapore alltid höll hög klass men denna rapporten samt flera andra intygar motsatsen. Kom väskorna fram i tid?
Yes dom gjorde det som tur var!
Verkade som dom försenade DPS-flighten för vår och några andra pax skull.
 

palmen

Moderator
Singapore kan vara lite hit or miss.
En del tycker att maten är bra, andra har liknande erfarenheter som du.

787-10 är konfigurerad för medium haul, det är med andra ord inte en longhaul stol som erbjuds. Jag hade lite samma känsla att den är väldigt trång men ändå bättre än gamla recliner stolar som annars ofta används i Asien.
 

Rickard_O

Medlem
Singapore kan vara lite hit or miss.
En del tycker att maten är bra, andra har liknande erfarenheter som du.

787-10 är konfigurerad för medium haul, det är med andra ord inte en longhaul stol som erbjuds. Jag hade lite samma känsla att den är väldigt trång men ändå bättre än gamla recliner stolar som annars ofta används i Asien.

Får se hur maten blir när det är enbart book the cook på hemvägen, funderar på att revidera valet av mat kanske.

Absolut är den det!
Jag hoppas verkligen det bara var jag som var känslig vid tidpunkten och att stolen inte känns så fullt jobbig som jag kände.
Just nu ser jag fram emot A330'ns 2-2-2 mellan Saigon och Singapore om en 3 veckor istället :)
 
Tack för bra rapport.

Ska bli spännande att testa 787-10 på samma sträcka som dig senare i år o se hur man själv upplever stolarna. Kommer komma från first från cph då så gissar att stolarna kommer kännas riktigt små i jämförelse.
 

Rickard_O

Medlem
Tack för bra rapport.

Ska bli spännande att testa 787-10 på samma sträcka som dig senare i år o se hur man själv upplever stolarna. Kommer komma från first från cph då så gissar att stolarna kommer kännas riktigt små i jämförelse.

Hoppas du får en bättre upplevelse än mig!
Tror mycket att hade med att göra att jag sovit runt 4-5h dom sista 48h innan jag klev på och att man hade suttit i rätt luftig kabin och bred stol!
 
Hoppas du får en bättre upplevelse än mig!
Tror mycket att hade med att göra att jag sovit runt 4-5h dom sista 48h innan jag klev på och att man hade suttit i rätt luftig kabin och bred stol!
Ska flyga 787-10 DPS-SIN framöver. Vi är 2 pax som reser tillsammans. Det är vårt första ben (av 4) så vi kommer nog överleva :)

Jag har valt mittstolarna som är nära varandra (jämna nummer). Fick du någon uppfattning om ojämna nummer verkade bättre? Mindre instängd känsla kanske? Eller kanske tom ta två fönsterplatser? Om du skulle flyga den igen, vilka platser skulle du välja då?
 
Toppen