Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Atom

Medlem
Kloka åsikter i tråden, man får vila på hanen. Förstår dock folk som tar det säkra före det osäkra. Vad hände med Norwegians flyg som fick problem och nu står i Iran? Finns det något samband?

Hursomhelst, mina tankar går till de drabbade och de anhöriga. :(
 

Abbs

Medlem
Om detta nu är hela sanningen borde flygplanstypen fått flygförbud tills problemet är löst. Inom flygbranchen accepteras inget som ofta krånglar. Varje liten pryl och funktion är ju typcerfifierad. För att få typcertifiering måste man visa på en tillförlitlig funktion. Det måste vara något mer.
Jag vet mycket väl om det men det betyder inte att det är så ;) Fick förövrigt infon om krånglande stabiliseringstrim av vad jag antar är en fd bransch kollega till dig :)
 

lucasd

Medlem
Kloka åsikter i tråden, man får vila på hanen. Förstår dock folk som tar det säkra före det osäkra. Vad hände med Norwegians flyg som fick problem och nu står i Iran? Finns det något samband?

Hursomhelst, mina tankar går till de drabbade och de anhöriga. :(

Nej, det som hände med LN-BKE var inte samma sak. Det var ett motorproblem, oljeproblem om jag inte missminner mig.
 

Flyer722

Medlem
Lion kraschade 13 min efter start.
Norwegian fick nödlanda ~20 min efter start.
Ethiopian efter bara några minuter efter start.
Både ethiopian och lion hade fartinstabilitet.
Tydligt mönster, får hoppas på att planet blir haveribenägen.
 

Grahnen

Medlem
Är det någon som vet lite med Boeing och Airbus statistik kring olyckor? Något som är mer drabbat än andra? Känns ju verkligen att detta är ett fel från boeings sida då fler fall har hänt
 

mha321

Medlem
Är det någon som vet lite med Boeing och Airbus statistik kring olyckor? Något som är mer drabbat än andra? Känns ju verkligen att detta är ett fel från boeings sida då fler fall har hänt
Du kan se det per modell på tex Plane crash rates by model

Överlag är väl Boeing och airbus ungefär likvärdiga.

De bryter dock inte ut 737MAX som en egen siffra. Men med dessa två olyckor läste jag att just den typen nu är den i särklass "farligaste" typen i drift av alla nu använda flygplan.

Men det blir lätt så väldigt snabbt innan det finns så många flighter. Som exempel gick concorde direkt från första till sista plats procentuellt med en enda olycka, eftersom det fanns så få flighter. MAX är väl i liknande situation.
 
  • Gilla
Reactions: pep

M.K

Medlem
Jeg har fløjet denne rute flere gange med ET. De bruger oftest Embraer 190 som jeg er helt vild med. Men det skulle ikke få mig til at afstå fra at flyve blot fordi de indsætter en ny Boeing....Risikoen for at falde ned er stort set nul. Flyver ruten igen i næste måned med glæde og uden at ryste en tøddel....

Alla gör som de vill men knappast noll i risk.

Att 2 av 200 flyg redan kraschat efter kort tid i bruk, med samtliga ombord dödade, är för stor risk för min del. Inte bästa källan över antalet flyg men möjligen korrekt.

Flygkraschen i Etiopien: Samma flygplanstyp störtade nyligen
 
Last edited:

Grahnen

Medlem
Mp
Du kan se det per modell på tex Plane crash rates by model

Överlag är väl Boeing och airbus ungefär likvärdiga.

De bryter dock inte ut 737MAX som en egen siffra. Men med dessa två olyckor läste jag att just den typen nu är den i särklass "farligaste" typen i drift av alla nu använda flygplan.

Men det blir lätt så väldigt snabbt innan det finns så många flighter. Som exempel gick concorde direkt från första till sista plats procentuellt med en enda olycka, eftersom det fanns så få flighter. MAX är väl i liknande situation.

De har levererat 330st och 2st har redan kraschat med 300+ omkomna så har de la inte varit jättelyckat. Har inte norwegian haft några nödlandningar med dessa också?
 
Toppen