Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

lucasd

Medlem
Läst lite snabbt. Om man ska spekulera verkar det vara samma sak som med Lion Air-olyckan. Onekligen något som inte står helt rätt till med 737 Max. Det är inte lika många Neos som varit med om lika allvarliga olyckor.

Norwegian har följande (som kan flyga från Sverige)
Norwegian Air Sweden (IATA: LE): 3st
Norwegian Air Shuttle (IATA: DY): 6st
Norwegian Air International (IATA: D8): 9st

NSE flyger för tillfället wet lease för NAS.
 

M.K

Medlem
Jag kommer ringa min agent i morgon måndag och kräva fri ombokning vid equipment change. Mina affärsresor bokar jag själv på deras hemsida/app med fullständig information tillgänglig eller via telefon. Går inte det undviker jag bolag med Max i flottan tillsvidare.

Better safe than sorry har jag lärt mig genom åren.
 

Alf

Medlem
Det är bara att beklaga det som hänt och en katastrof för offren och anhöriga.

Det finns ingen anledning att spekulera eftersom vi inte vet något om händelsen mer än att man gått i backen kort efter start. Att döma ut B737 Max i detta läge tycker jag är fel. Efter det som hänt tidigare med 737 Max borde samtliga bolag som har detta flygplan både fått direktiv från Boeing för att undvika samma händelser samt att man övat för dessa situationer i simulator. Detta borde varje seriöst flygbolag tagit hand om om man fortsätter flyga med 737 Max och detförutsätter jag att de har gjort.

Sedan är det upp till respektive bolag hur man hanterar dessa frågor. Det finns många bolag som flyger med 737 Max utan några incidenter. Både Lion Air och Ethiopian är bolag som har en ganska hög olycksstatistik bakåt i tiden. Personligen skulle jag välja bort dessa flygbolag hellre än flygplansmodellen.

Jag vet att @fly4fun är en stor supporter av Flightradar24, jag tycker också att Flightradar24 är bra för vardaglig information med att följa upp flygningar på. Däremot att använda data från Flightradar24 som underlag till att analysera ett haveri tycker jag är helt fel. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Flightradar24 är inget flygledningssystem och data i Flightradar24 är inte verifierade och validerade data även om Flighradar ”bara” avkodar vad flygplanet sänder ut för information. Data som skall vara underlag för en haveriutredning skall komma från verifierade/validerade och cerfifierade system och det är inte Flightradar24.
 

niksal

Medlem
Helt enig. Men känns ändå ”sådär” att vara inbokad på onsdag på HEL-TFS med Norwegian, och det har varit 737 max som flugit rutten nu i mars (åtminstone enligt FR24). Flyger annors aldrig Norwegian, men nu har jag inget val (arbetsgivaren som bokat och betalat).
 

M.K

Medlem
@Alf ja var och en gör ju sin riskbedömning. Vid två tillfällen har kollegor störtat och dött i krascher i min karriär. I ena fallet dömde jag fullständigt ut säkerheten på det aktuella flyget vi leasade och tog en annan rutt därefter (till min arbetsgivares ilska) kort tid innan planet kraschade. Jag ska inte gå mer off-topic nu utan ägnar mina tankar åt offren i denna tragiska olycka.
 

fly4fun

Medlem
Jag vet att @fly4fun är en stor supporter av Flightradar24, jag tycker också att Flightradar24 är bra för vardaglig information med att följa upp flygningar på. Däremot att använda data från Flightradar24 som underlag till att analysera ett haveri tycker jag är helt fel. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Flightradar24 är inget flygledningssystem och data i Flightradar24 är inte verifierade och validerade data även om Flighradar ”bara” avkodar vad flygplanet sänder ut för information. Data som skall vara underlag för en haveriutredning skall komma från verifierade/validerade och cerfifierade system och det är inte Flightradar24.

Det är väl ingen som har sagt att det ska göras havriutredningar på FR24's data. Jag bara konstaterar att planet inte kom upp i höjd. Inget mer.
 

Abbs

Medlem
Det är bara att beklaga det som hänt och en katastrof för offren och anhöriga.

Det finns ingen anledning att spekulera eftersom vi inte vet något om händelsen mer än att man gått i backen kort efter start. Att döma ut B737 Max i detta läge tycker jag är fel. Efter det som hänt tidigare med 737 Max borde samtliga bolag som har detta flygplan både fått direktiv från Boeing för att undvika samma händelser samt att man övat för dessa situationer i simulator. Detta borde varje seriöst flygbolag tagit hand om om man fortsätter flyga med 737 Max och detförutsätter jag att de har gjort.

Sedan är det upp till respektive bolag hur man hanterar dessa frågor. Det finns många bolag som flyger med 737 Max utan några incidenter. Både Lion Air och Ethiopian är bolag som har en ganska hög olycksstatistik bakåt i tiden. Personligen skulle jag välja bort dessa flygbolag hellre än flygplansmodellen.

Jag vet att @fly4fun är en stor supporter av Flightradar24, jag tycker också att Flightradar24 är bra för vardaglig information med att följa upp flygningar på. Däremot att använda data från Flightradar24 som underlag till att analysera ett haveri tycker jag är helt fel. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Flightradar24 är inget flygledningssystem och data i Flightradar24 är inte verifierade och validerade data även om Flighradar ”bara” avkodar vad flygplanet sänder ut för information. Data som skall vara underlag för en haveriutredning skall komma från verifierade/validerade och cerfifierade system och det är inte Flightradar24.
Problemet med Max är att Boeing överlämnat
auktoritet över trim stabilisator till datorn och att sensorna för AOA ofta krånglar.
 

Alf

Medlem
@Alf ja var och en gör ju sin riskbedömning. Vid två tillfällen har kollegor störtat och dött i krascher i min karriär. I ena fallet dömde jag fullständigt ut säkerheten på det aktuella flyget vi leasade och tog en annan rutt därefter (till min arbetsgivares ilska) kort tid innan planet kraschade. Jag ska inte gå mer off-topic nu utan ägnar mina tankar åt offren i denna tragiska olycka.

Jag tycker din riskbedömning är helt relevant. Jag skulle också mer officiellt villa veta vad Boeing har vidtagit för åtgärder för att förhindra olyckor i likhet med den i Indonesioen med Lion Air. Jag utgår från att Boeing har vidtagit åtgärder och det bör man ju offentliggöra. Att det varit fel på någon sensor som känner av attityden på flygplaner är ju helt klart. Men vad har man gjort för att inte felet skall ge dessa katastrofala följdverkningar.
Har man tekniskt ändrat i systemet eller har piloterna utbildats att eliminera felet eller kringgå detta och kunna fortsätta flyga? Detta borde ju Norweigeian kunna svara på för att lugna ner sina passagerare som är inbokade på denna flygplanstyp.
 

Alf

Medlem
Problemet med Max är att Boeing överlämnat
auktoritet över trim stabilisator till datorn och att sensorna för AOA ofta krånglar.

Om detta nu är hela sanningen borde flygplanstypen fått flygförbud tills problemet är löst. Inom flygbranchen accepteras inget som ofta krånglar. Varje liten pryl och funktion är ju typcerfifierad. För att få typcertifiering måste man visa på en tillförlitlig funktion. Det måste vara något mer.
 
Toppen