Det är bara att beklaga det som hänt och en katastrof för offren och anhöriga.
Det finns ingen anledning att spekulera eftersom vi inte vet något om händelsen mer än att man gått i backen kort efter start. Att döma ut B737 Max i detta läge tycker jag är fel. Efter det som hänt tidigare med 737 Max borde samtliga bolag som har detta flygplan både fått direktiv från Boeing för att undvika samma händelser samt att man övat för dessa situationer i simulator. Detta borde varje seriöst flygbolag tagit hand om om man fortsätter flyga med 737 Max och detförutsätter jag att de har gjort.
Sedan är det upp till respektive bolag hur man hanterar dessa frågor. Det finns många bolag som flyger med 737 Max utan några incidenter. Både Lion Air och Ethiopian är bolag som har en ganska hög olycksstatistik bakåt i tiden. Personligen skulle jag välja bort dessa flygbolag hellre än flygplansmodellen.
Jag vet att
@fly4fun är en stor supporter av Flightradar24, jag tycker också att Flightradar24 är bra för vardaglig information med att följa upp flygningar på. Däremot att använda data från Flightradar24 som underlag till att analysera ett haveri tycker jag är helt fel. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Flightradar24 är inget flygledningssystem och data i Flightradar24 är inte verifierade och validerade data även om Flighradar ”bara” avkodar vad flygplanet sänder ut för information. Data som skall vara underlag för en haveriutredning skall komma från verifierade/validerade och cerfifierade system och det är inte Flightradar24.