Senaste nytt

Kryddöarna vid Afrikas östkust; Zanzibar , Pemba och Mafia - tips och info?

Osten

Medlem
Själv precis bokat en open jaw Zanzibar - Dar es Salaam i vinter, så nu är det dags att börja planera för en avslappnande och trevlig semester :)
Varit sugen på att åka dit ett tag, men inte blivit av riktigt.
Har själv en bokning till Zanzibar i maj/juni. Vi har delat upp det; först fem dagar i Nungwi (Norra delen) sedan fem dagar i Dongwe (Södra delen).
Återkommer efteråt om upplägget känns fördelaktigt :)
 

jerixon

Medlem
Lutar åt 5 dagar Nungwi, 5 dagar utanför Stone Towns och 2,5 dagar Dar es Salaam.... Men det är långt kvar till avresa :D


Har själv en bokning till Zanzibar i maj/juni. Vi har delat upp det; först fem dagar i Nungwi (Norra delen) sedan fem dagar i Dongwe (Södra delen).
Återkommer efteråt om upplägget känns fördelaktigt :)
 

rvarttinen

Medlem
Sedan tråden startades så har Constance öppnat en resort på Zanzibar: Aiyana: Constance Aiyana hotel in Zanzibar | Constance Hotels & Resorts
... i och med det så kommer vi nog behöva tänka om lite ... har goda erfarenheter av kedjan då vi bott på en annan av deras resorter tidigare. De håller hög klass!
Det tycks som om Constance har lagt ned denna resort .. :(

Men, Emerson Spcie har tydligen byggt ut med ytterligare ett hotell i StoneTown: Emersononhurumzi
 

Peter Seifert

Ny medlem
Besökte Zanzibar 2018, och var besviken - tidvatten som gjorde stränderna svårbadade med barn (och för vuxna) som gjorde att man hängde mer vid poolen.. Ön i övrigt var fattig, intressant att 'se' men inte så mycket att göra, marknaden i Stonetown var en höjdpunkt - undvik Prison Island.
Föredrar Sydafrika, Maldiverna och Mauritius i jämförelse
 

jerixon

Medlem
Nu har jag inte varit i Zanzibar ännu (blir över nyår), men att jämföra det prismässigt med Maldiverna, Mauritius tex. är nog inte helt enkelt.
Bor inte för dyrare pris än 50usd natten under extrem high seasons som när jag är på Zanzibar, det skulle jag nog inte vara i närheten av på Mauritiuz eller Maldiverna när jag kollat varje fall :)

Besökte Zanzibar 2018, och var besviken - tidvatten som gjorde stränderna svårbadade med barn (och för vuxna) som gjorde att man hängde mer vid poolen.. Ön i övrigt var fattig, intressant att 'se' men inte så mycket att göra, marknaden i Stonetown var en höjdpunkt - undvik Prison Island.
Föredrar Sydafrika, Maldiverna och Mauritius i jämförelse
 

Nicedase

Medlem
Någon med erfarenhet att resa till Zanzibar utan vaccination mot gula febern? Vi mellanlandar i Addis 3h. Enligt svenska ambassaden behöver man inte den om man inte har vistats i ett land som har gula febern i mer än 12h. Men misstänker att man inte kan lita på de som kontrollerar detta och ifall de har koll på vad som gäller. Tänker om det finns någon info om detta på officiella sidor i Tanzania?
 
Toppen