Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

henrik l

Medlem
Jag har haft Telia en längre tid. I våras beslutade jag mig för att byta till Telenor. Det blev lägligt när jag skulle 2 veckor till Thailand i Juni :)
Efter en vecka hade jag slagit i spärren för maximalt uttag på mitt uttagskort, ett 26 minuter långt samtal banken senare så var det uttagsproblemet löst! Det jag då inte tänkte på är att Telenor, som jag nyss bytt till debiterar 15kr/min för att ringa till Sverige! Det blev en dyrköpt läxa...

Lite OT. Pga av ett misstag för två år sedan tankade jag mitt Thailändska True Move Simkort med 1000 THB, istället för 100 THB. Van från prisnivån på mitt SIMkort i Hong Kong tänkte jag att jag ringer upp detta misstag i ett nafs. Efter att ha ringt hem i ca 5 min kollade jag saldot och konstaterade att jag betalade typ 1 kr, eller ngt mer, per minut för att ringa hem till Sverige. Kontentan är att om man fixar ett Thailändsk SIM-kort så är det mycket billigt att ringa hem. Jag besöker BKK 3-4 gånger per år, så numera jag använder det Thailändska True Move simkortet eftersom det är smidigt och hyfsat billigt. Dessutom är fördelen att varje gång man laddar 100 THB, förlängs giltighetstiden med en månad. Så är man i Thailand en gång per år är det inga problem med att hålla liv i SIM-kortet.
 

nickbiggie

Ny medlem
Problemet med 3Världen, som jag såg i villkoren när jag övervägde att byta till det, är att man inte får bruka det utomlands hur mycket som helst utan max 30 dagar i följd. Kopierat från deras villkor; "Tilläggstjänsten är avsedd för användning vid tillfällig vistelse utomlands, ex. under en semester eller tjänsteresa, därför är det inte tillåtet att använda 3Världen mer än max 30 dagar i följd"

Då jag alltid landar på att köpa massa nya simkort på varje flygplats tänkte jag att detta skulle vara ett bekvämt alternativ, men passar pga detta tyvärr inte helt bra för mig.
 

taxvalp

Medlem
Jag har väntat i ett par månader nu på att konkurrenterna ska komma med motsvarigheter till 3Världen men inget har hänt. Har beställt två abonnemang nu och hoppas att det fungerar så bra det är tänkt. Synd bara att Cook-öarna inte ingår...
 

Fidde

Medlem
Fick precis meddelande från en polare som samarbetar med 3 att deras företagsabb har ändrats. 249kr/mån för obegränsad surf i Sverige obundet 100GB inom EU. Binder man 24mån får man samma sak + 3 Världen (100GB) för samma pris. Hoppas det sprider sig till konsumentdelen också och att man kan binda om sig ;)

Han får trevlig provision till sitt företag för varje försäljning också så bara liten marginal för 3 (om man inte köper direkt av dem dvs) på dessa abb.
 

Juraj

Medlem
Nu blir jag lite Caption Obvious, men ofta är det mycket mer fördelaktigt om man skaffar ett lokalt SIM-kort istället för att roama. Dock förstås mindre smidigt än att kunna använda sitt eget.
 

lucasd

Medlem
Nu blir jag lite Caption Obvious, men ofta är det mycket mer fördelaktigt om man skaffar ett lokalt SIM-kort istället för att roama. Dock förstås mindre smidigt än att kunna använda sitt eget.

Beror ju på.

Har man ett abonnemang med mer än 10GB surf ingår ju upp till 60GB data i 80 länder med 3Världen. Om man redan har abonnemanget är det ju inte mer fördelaktigt att lägga mer pengar på ett till sim-kort. Med 3Världen kan man även ringa och SMSa som vanligt till Sverige och inom landet man befinner sig, så det kan ju göra 3Världen mer fördelaktigt också.
 

Juraj

Medlem
Har man Telia och inte har möjlighet att välja annat, är det nästan alltid bättre med lokalt SIM-kort. Men jag förstår ditt resonemang och håller med dig, har man Tre är det ju det som vinner över lokalt SIM-kort..
 

lucasd

Medlem
Har man Telia och inte har möjlighet att välja annat, är det nästan alltid bättre med lokalt SIM-kort. Men jag förstår ditt resonemang och håller med dig, har man Tre är det ju det som vinner över lokalt SIM-kort..

Det gäller ju så länge du inte befinner dig i ett land utanför EU/EES som ingår i 3Världen eller i Telenors roamingerbjudande. Tele2, Telia och de andra operatörerna har ju ingen väldigt prisvärd lösning egentligen mer än vissa utlandspaket. Är ju inget unikt för Telia.

Nu ska ju dock Telia lansera nya abonnemang i juni. Vad jag kunnat se är nyheten framförallt obegränsad surf inom Sverige, men inget vad gäller bättre roamingvillkor i eller utanför EU/EES (gränsen på 20GB kvarstår inom EU/EES).
 
Toppen