Senaste nytt

Prognosverktyg för Fly Premium - utan att hämta data via script

Big Birger

Medlem
Jag roade mig tidigare med att göra ett excel-ark med historiskt EuroBonus-data via scriptet "ebcrawler", se denna tråd.

Det var förvisso lite kul att se hur EuroBonus-saldot varierar över tid i en graf, men den stora nyttan var att kunna göra en prognos för "Fly Premium" och för en del blir det ett hinder att hämta data via ett Python-script.

Så nu har jag jobbat vidare på excel-arket och förenklat en smula.

Fly Premium - Prognosverktyg 1.0.xlsx

Med detta nya excel-ark går det att istället manuellt kopiera data från sas.se. Det fungerar rätt ok eftersom det bara är de sista 13 månaderna som är intressanta för att kunna göra en prognos framåt.

När data väl är på plats (finns bättre instruktioner i excel-arket) får du direkt en överblick på hur dina redan intjänade poäng klingar av de kommande 12 månaderna beroende på när du har tjänat in dem. Genom att komplettera med poäng som du tror att du kommer att tjäna in under kommande året får du en ganska bra bild hur du ligger till i förhållande till de olika nivåerna.

Staplarna uppdateras automatiskt, och även månaderna beroende på vad dagens datum är om du öppnar excel-arket i framtiden när det inte är "februari 2019".

Det mörkblå är arv från månader tidigare än dagens månad.
Det ljusblå är intjäningen av vad du anger i tabellen.
Det mellanblå är hur intjäning i en månad även påverkar värdet för rullande 12 månader framåt.
Det röda är gap till närmaste Fly Premium-nivå.

Se bilden nedan för ett påhittat exempel:
Exempel på prognos.png


Hoppas fler har glädje av detta enkla prognosverktyg. :)

Hör gärna av dig om (läs: när) du hittar någon bugg, eller har några frågor.
 

flybob

Medlem
Grymt verktyg, snyggt jobbat!
Märkte förresten att formeln i 'ebcrawler' inte lyckas konvertera datum när man kör på Excel på engelska men datum från EB är svenska e.g. Januari 8, 2019 resulterar i #VALUE!, vilket i sin tur resulterar i #VALUE! i samtliga celler i fliken för prognos. Man behöver således ändra till January för att få det att lira. Tog mig lite tid att klura ut, då vissa datum var ok e.g. December 22, 2018.
 

Big Birger

Medlem
Skumt. Jag har testat på min jobbdator med engelsk excel, men gjorde den sista ändringen på en dator hemma med svensk excel. får testa igen och se.

OT: Hur tänkte Microsoft när de ändrade språk även på alla formler? Galet störande att en if-sats blir "om" på svenska. Hur många gånger har jag skrivit "if" och fått ett fel utan att se vad som är fel för att sedan upptäcka att jag borde skrivit "om". :mad:
 

andersson.j

Medlem
Grymt verktyg, snyggt jobbat!
Märkte förresten att formeln i 'ebcrawler' inte lyckas konvertera datum när man kör på Excel på engelska men datum från EB är svenska e.g. Januari 8, 2019 resulterar i #VALUE!, vilket i sin tur resulterar i #VALUE! i samtliga celler i fliken för prognos. Man behöver således ändra till January för att få det att lira. Tog mig lite tid att klura ut, då vissa datum var ok e.g. December 22, 2018.
Jag hade liknande problem med månadsnamn samt att poängen jag kopierat från sas.se innehöll mellanslag som tusentalsavgränsare vilket ställde till det. Jag kör mac med engelska som systemspråk, komma som decimal och inga tusentalsavgränsare.

OT: Hur tänkte Microsoft när de ändrade språk även på alla formler? Galet störande att en if-sats blir "om" på svenska. Hur många gånger har jag skrivit "if" och fått ett fel utan att se vad som är fel för att sedan upptäcka att jag borde skrivit "om". :mad:
Excels mest irriterande språk-"feature" måste ändå vara komma vs semikolon. Alla formler man kopierar från nätet är ju skrivna med komma vilket måste ersättas med semikolon på svenska maskiner!
 
Toppen