Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Linda79

Medlem
Har tidigare flugit thai biz med barnen men de är små och 20:45 är en bra tid dit förhoppningsvis sover de en lång stund
Håller med om att det är en perfekt flygtid med barn! Vi har flugit den flighten föera ggr både med och utan barn. Jag hade dock svårt att motivera 30tkr extra för vår resa i år! Thais priser i business numera är ju skrämmande! Nu valde vi Singapore airlines för ca 50tkr för familjen men hade även Finnair som ett alternativ för 44tkr med kort byte i Helsingfors (föredrar dock star alliance). Turkish hade bra priser men deras flygtider passade inte alls oss (avgång vid 5 på morgonen på både dit-o hemresa).

Våndas lite för lång resa med byten eftersom vi reser med två små barn men på hemresan valde vi att stanna två nätter i Singapore så blir förhoppningsvis lite lättare!
 

Malu

Medlem
Fredagens TG961 13:30 från Arlanda blir alltså en gammal 747, HS-TGX planlagd nu. Ingen mer som ska med? Just nu är vi seatade längst fram på övervåningen och Thai säger att F-sektionen inte är öppen. Möjligen kan det ändras inför avgång. Känns ändå OK med ”upper deck” som start på semestern...
 

Lauda 777

Medlem
Fredagens TG961 13:30 från Arlanda blir alltså en gammal 747, HS-TGX planlagd nu. Ingen mer som ska med? Just nu är vi seatade längst fram på övervåningen och Thai säger att F-sektionen inte är öppen. Möjligen kan det ändras inför avgång. Känns ändå OK med ”upper deck” som start på semestern...

Det är inte helt fel. Tycker även att man ska ta varje chans att flyga 747 nuförtiden, snart är dom borta. :oops:
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
Du bokar en flygresa från A-B oavsett vilken maskin flygbolaget än har planerat att traffikera sträckan med så kan de när som av olika orsaker tvingas byta maskintyp. Det är klart att man kan bli besviken om syftet är att flyga en viss maskin. Faktum kvarstår dock att flygbolaget utför den beställda servicen genom att ta dig från A-B i den klass du bokat, må så vara med en annan maskin.Om syftet med resan är att flyga just en särksild flygplanstyp så får man nog bereda sig på att saker och ting förändras beroende på omständigheter. Noterar man innan resan att maskinen är ändrad kan man ju alltid kontakta flygbolaget be om att bli ombokad. Som om ett flygbolage får en strandad maskin och måste boka om alla passageraren med andra bolag och en helt annan rutt, vilket händer varje dag. Det viktigaste då för dig/mig som passagerare är jue att flygbolaget tar dig dit du vill och i tid. Ibland kan det vara sunt att inte utgå från att en servicegivare gör allt för att jävlas och skiter i sina kunder utan snarare faktiskt försöker lösa ett uppkommet problem så smidigt som möjligt för alla parter. Brukar tänka så för att inte gå omkring och vara bitter och tro att hela världen är emot mig om något går fel :)

Självklart. Man kan ta detta egentligen hur långt som helst åt båda hållen :) missförstå mig rätt, att fortfarande komma fram i tid är självklart en vital faktor och förmodligen den viktigaste.
Men med det sagt är det väldigt få institutioner som kan komma undan med ett byte av hårdvara som flygbolag skriver av sig rätten till att göra. Vi pratar i grund och botten inte om välgörenhet utan om drivna vinstdrivande bolag med pengar som största intresse.
Varför skulle en kund då lik bolaget underställa sig sämre villkor i en ekonomisk affär som detta i slutändan är? Jag förstår att det är ett I-landsproblem månne, men så här ser vårt samhälle ut och i frågan om en ekonomisk affär ser jag aldrig varför en kund ska vara "förloraren" när denne är investeraren. Det blir i slutändan väldigt dålig affärspolitik.. ... Vilket också kanske är varför Thai inte alltför ofta har ett lägre värde bland flygfantaster, men också varför bolaget år efter år underpresterar ekonomiskt och på andra sätt.....
 

NotRyan

Medlem
Du har gjort ett helt korrekt val. Skulle själv gjort det valet även om priset varit samma. Vill man ha max sömn hoppas jag du valt Singapore Airlines från CPH så du slipper kliva av i Moskva med barnen. Iof får du ett byte om du åker via CPH så det kan gå på ett ut, men det blir längre sovtid på flyget från CPH.

Vet inte varför SAS drog in linjen mellan ARN- BKK. De gånger jag åkte med den var det fullsatt alla gångerna. Dessutom var hemresan med dagflyg, vilket är trevligare när man åker business. Två omgångar varma måltider med bra mat serverades.
SAS slingade Bangkok från Arlanda med Peking, och Peking-linjen bar sig inte vilket drog med sig Bangkok-linjen då man la ner Peking trots att den just då gick ihop, sedan är frågan hur länge den hade överlevt i alla fall.
 
Toppen