Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Daisy

Medlem
Du har gjort ett helt korrekt val. Skulle själv gjort det valet även om priset varit samma. Vill man ha max sömn hoppas jag du valt Singapore Airlines från CPH så du slipper kliva av i Moskva med barnen. Iof får du ett byte om du åker via CPH så det kan gå på ett ut, men det blir längre sovtid på flyget från CPH.

Vet inte varför SAS drog in linjen mellan ARN- BKK. De gånger jag åkte med den var det fullsatt alla gångerna. Dessutom var hemresan med dagflyg, vilket är trevligare när man åker business. Två omgångar varma måltider med bra mat serverades.


Även Singapore Airlines kan pga olika orsaker tvingas till maskinbyte, det är ingen 100% garanti för något flygbolag att garantera exakt en viss maskin. Att THAI nu haft/har problem tydligen pga en skadad 777 är ju oturligt. Men med tanke på att man har dagliga avgångar samt dubbel avgång på torsdagar och lördagar med en maskin direkt till HKT så är det ju inte så många avgångar det berör med detta byte ändå. Som sagt mycket tråkigt när det händer...men det är inte en unik händelse för THAI skulle jag säga.
 

Alf

Medlem
Även Singapore Airlines kan pga olika orsaker tvingas till maskinbyte, det är ingen 100% garanti för något flygbolag att garantera exakt en viss maskin. Att THAI nu haft/har problem tydligen pga en skadad 777 är ju oturligt. Men med tanke på att man har dagliga avgångar samt dubbel avgång på torsdagar och lördagar med en maskin direkt till HKT så är det ju inte så många avgångar det berör med detta byte ändå. Som sagt mycket tråkigt när det händer...men det är inte en unik händelse för THAI skulle jag säga.

Har du någon statistik på hur ofta detta har hänt hos Singapore Airlines under senaste året på deras flygningar från ARN resp CPH?
 
SAS vet jag har samma stolar och kabin i Business på sina plan och då vet man vad man betalar för.

Det stämmer just nu, i alla fall sånär som på ett plan (och när man hamnar där får man alltid kompensation i efterskott, förutsatt att man begär det, variabelt dock hur mycket). Men SAS har bara 15 långdistansplan eller något sådant, av mycket snarlik modell. Jag vet inte hur många Thai Air har, men det är väsentligt fler, av många olika modeller, som servar betydligt fler linjer.

Men när SAS börjar få in nya A350 inom kort, kommer även de ha samma situation. Det kommer dröja väldigt länge innan alla gamla flyg är ersatta (om de någonsin blir det), och under tiden kommer man aldrig veta säkert om man kommer få flyga med ett nytt plan, eller ett av de gamla.
 
Det stämmer just nu, i alla fall sånär som på ett plan (och när man hamnar där får man alltid kompensation i efterskott, förutsatt att man begär det, variabelt dock hur mycket). Men SAS har bara 15 långdistansplan eller något sådant, av mycket snarlik modell. Jag vet inte hur många Thai Air har, men det är väsentligt fler, av många olika modeller, som servar betydligt fler linjer.

Men när SAS börjar få in nya A350 inom kort, kommer även de ha samma situation. Det kommer dröja väldigt länge innan alla gamla flyg är ersatta (om de någonsin blir det), och under tiden kommer man aldrig veta säkert om man kommer få flyga med ett nytt plan, eller ett av de gamla.
Ja, man får väl göra en riskbedömning efter vilka bolag som sitter med äldst flotta att stoppa in när det krisar. Thai verkar iaf ha gott om gamla plan.
 

Daisy

Medlem
Har du någon statistik på hur ofta detta har hänt hos Singapore Airlines under senaste året på deras flygningar från ARN resp CPH?


Nej det har jag tyvärr inte. Dock finns det ju alltid en orsak till att en maskin ersätts med en annan, det görs ju inte på skoj och bör ju drabba alla flygbolag från time to time.. att en 777 blir påkörd på Arlanda av en de-icing maskin kan ju drabba vilket bolag som helst och är ju inte en specifikt händelse för THAI, lite så tänker jag.
 

trskial

Medlem
Varför flyger ni inte med EK för med en bensträckare i Dubai? Har flygit till Thailand tre gånger från Stockholm och alltid valt EK och Business.
 
Toppen