Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Alf

Medlem
Tjahapp. Nu har fredagens TG961 blivit en 747-400. :eek:
Inte kan man välja seating heller - under airport control.
Gamla F-seatingen ser det ut att vara (10 F-stolar), om man nu får sitta i nosen.

Det är ju rena lyxen, F-seatingen med 10 stolar tycker jag är bäst om man inte gillar att sitta i versionen med lådorna med 9 säten. Dessutom får du åka med att riktigt flygplan. Grattis! Det kan ju bli som @Palle Kuling säger bli att du blir skyldig istället.
 
Du bokar en flygresa från A-B oavsett vilken maskin flygbolaget än har planerat att traffikera sträckan med så kan de när som av olika orsaker tvingas byta maskintyp. Det är klart att man kan bli besviken om syftet är att flyga en viss maskin. Faktum kvarstår dock att flygbolaget utför den beställda servicen genom att ta dig från A-B i den klass du bokat, må så vara med en annan maskin.Om syftet med resan är att flyga just en särksild flygplanstyp så får man nog bereda sig på att saker och ting förändras beroende på omständigheter. Noterar man innan resan att maskinen är ändrad kan man ju alltid kontakta flygbolaget be om att bli ombokad. Som om ett flygbolage får en strandad maskin och måste boka om alla passageraren med andra bolag och en helt annan rutt, vilket händer varje dag. Det viktigaste då för dig/mig som passagerare är jue att flygbolaget tar dig dit du vill och i tid. Ibland kan det vara sunt att inte utgå från att en servicegivare gör allt för att jävlas och skiter i sina kunder utan snarare faktiskt försöker lösa ett uppkommet problem så smidigt som möjligt för alla parter. Brukar tänka så för att inte gå omkring och vara bitter och tro att hela världen är emot mig om något går fel :)

Agree to disagree. I business är det mer än transport. Man betalar en väldig premie utöver ta sig från A till B. Låt mig illustrera med ett enkelt sifferexempel hur jag tänker. En biljett kan förenklat delas upp i några olika parametrar med varierande nivå tex:

1. Ta dig från A-B pris: 5000 kr
2. Stolen: 500-10 000kr
3. Service ombord (mat, IFE etc): 500-10 000 kr

I economy får du 1+2+3 = 5000 + 500 + 500 kr = 6000 kr
I business får du samma för maxpriset: 5000 + 10 000 + 10 000 = 25 000 kr

För stolen betalar du för extra privat utrymme=dyrt eftersom du tar upp plats där det kunde ha varit flera economypassagerare. Du betalar även för tekniken med nedfällbar stol, större skärm osv. Stolens nivå blir såklart också extra viktig på långflyg.

Service ombord är nivå på mat och dryck, personal per passagerare osv.

Om man nu betalat fullpris i business för maxnivån på alla 3 parametrar och sen får låt säga mittennivån på stolen. Mindre personal space, sämre skärm och en stol som inte fäller ner fully flat. Då är värdet 5000 kr mindre än man har betalat för. Det är väl inte schysst?

Om flygbolaget har drabbats av en tillfällig kris kan säkert många ha överseende och känna medlidande eftersom man ändå kom från A-B i sin bokningsklass och fick sina miles osv. Men om de nu har fakta och vet att många kommer flyga framöver och bli besvikna så kanske de borde se över kompensation eller alternativ.
 
I business är det mer än transport.

Problemet är att jag tror du har lite orealistiska förväntningar. Det finns, såvitt jag vet, inte något bolag som endast har en enda modell av flygplan, utrustad på exakt ett enda vis. (Någon på forumet kommer garanterat hitta ett undantag, men det är just ett undantag). Dessutom hyr man ofta in maskiner från andra, på kortare eller längre avtal.

Eftersom det finns en oändlig mängd situationer som gör att man kan behöva byta flygplansindivid, allt ifrån planerad service, skadade flygplan, väderrelaterade förseningar eller för att matcha tillfälliga avvikelser i kundernas flygbeteende (dvs sätta in ett flyg med fler platser på en rutt som vanligtvis trafikeras av ett mindre flyg), och inget flygbolag kan kosta på sig att ha ett stort antal "extraplan" som står oanvända tills de behövs för att ersätta en ordinarie, så blir det ofrånkomligt så att samma sträcka inte alltid flygs av samma modell med samma inredning. Det vore helt enkelt omöjligt att uppnå!

Det är inte heller så att man självklart kan säga att ett visst flyg är definitionsmässigt sämre än en annan. Många föredrar säkert full-flat mot en vinklad liggposition, men lika många kan föredra att ha mer utrymme för benen med den äldre stolen. För vissa är det pest och pina att hamna i en 747 som låter mycket och har dålig luft, andra tycker att inget nytt plan kan matcha detta gamla. En ny inredning kan vara mer sliten än en gammal som nyligen renoverats, etc. Om man säger att alla som inte får exakt vad de förväntat sig har rätt till ersättning skulle det sluta med att alla alltid får ersättning oavsett vilket flyg man hamnar på, för det går alltid att hitta något som kunde ha varit bättre på ett annat flyg...

I slutänden kan du anse att du betalar 5000 kr för att få full-flat stol, men det är inte vad du har köpt hos Thai, utan du har köpt ett helhetskoncept där de invidividuella delarna kan variera. Vem vet, i framtiden kanske LCC-tänket där man köper varje komponent för sig rör sig in även i Business-kabinen, och då kanske det verkligen blir så att du betalar 5000 kr för att vika ner stolen, 500 kr för att slå på IFE, etc., och då har du en helt annan grund att argumentera ifrån. Men idag är det inte så.
 
I slutänden kan du anse att du betalar 5000 kr för att få full-flat stol, men det är inte vad du har köpt hos Thai, utan du har köpt ett helhetskoncept där de invidividuella delarna kan variera. Vem vet, i framtiden kanske LCC-tänket där man köper varje komponent för sig rör sig in även i Business-kabinen, och då kanske det verkligen blir så att du betalar 5000 kr för att vika ner stolen, 500 kr för att slå på IFE, etc., och då har du en helt annan grund att argumentera ifrån. Men idag är det inte så.
Det kan jag hålla med om och jag förstår att jag förmodligen inte kommer få rätt mot Thai. Jag tycker dock att det är en valid frågeställning inom flygbranschen om det ska behöva vara så för konsumenter. SAS vet jag har samma stolar och kabin i Business på sina plan och då vet man vad man betalar för. Många andra bolag har iaf en minimistandard på planen speciellt om man har betalat för business. Om det blir Airbus eller Boeing spelar ingen roll så länge det har samma moderna standard som man marknadsför och betalat för.
 
Tjahapp. Nu har fredagens TG961 blivit en 747-400. :eek:
Inte kan man välja seating heller - under airport control.
Gamla F-seatingen ser det ut att vara (10 F-stolar), om man nu får sitta i nosen.
Hoppas att det inte är samma 747-400 som går mellan Phuket och BKK. Den är riktigt nergången och IFE är i princip obefintlig. I C hade de en gemensam projektor från 80-talet. Om du har med padda och hamnar i F så är det dock helt ok.
 

Linda79

Medlem
Stod i valet o kvalet i december när vi bokade vår resa till Thailand i mars mellan att boka med THAI eller Singapore Airlines. Valet föll på Singapore airlines pga priset plus att vi tyckt att THAIs plan har varit slitna när vi åkt tidigare. THAI ville ha ca 80tkr i business class för familjen (2vuxna, 1 barn o 1 infant) och nu betalde vi ca 50tkr för business class.
Har haft lite småångest över att resan kommer ta betydligt längre tid men känner nu när jag läser inläggen att jag är glad att vi bokade som vi gjorde. Full flat är enda sättet för oss att få nån form av sömn på planet
Synd att inte SAS kan få till en direktlinje till sydostasien från Arlanda, känns som att det borde finnas passagerarunderlag. Var svårt att hitta resor med bra flygtider utan onödigt långa byten.
 
Synd att inte SAS kan få till en direktlinje till sydostasien från Arlanda, känns som att det borde finnas passagerarunderlag. Var svårt att hitta resor med bra flygtider utan onödigt långa byten.
Håller med 100%. Jag kommer nog åka Singapore Airlines nästa gång. Min fru hatar byten och Thai var det enda direkt alternativet. Dock med en sån lång resa och högt pris kan det vara värt det. Inte kul när det blir lotteri om man får det man betalat för.
 

Dr. Miles

Expert
Synd att inte SAS kan få till en direktlinje till sydostasien från Arlanda, känns som att det borde finnas passagerarunderlag. Var svårt att hitta resor med bra flygtider utan onödigt långa byten.
Håller med 100%. Jag kommer nog åka Singapore Airlines nästa gång. Min fru hatar byten och Thai var det enda direkt alternativet. Dock med en sån lång resa och högt pris kan det vara värt det. Inte kul när det blir lotteri om man får det man betalat för.
Det finns analyser om varför SAS inte kan ha Skandinavien-Bangkok linjen på andra trådar.


SAS linje Köpenhamn-Bangkok SK 973/972 läggs ner | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Alf

Medlem
Hoppas att det inte är samma 747-400 som går mellan Phuket och BKK. Den är riktigt nergången och IFE är i princip obefintlig. I C hade de en gemensam projektor från 80-talet. Om du har med padda och hamnar i F så är det dock helt ok.

Det är ju olika 747-400 som går mellan HKT-BKK så standarden kan variera. Tyvärr är det som du säger IFE systemet är inte mycket att ha, förutom att kolla på kartan var man är. En padda är att rekommendera. Stolarna är bra i First. Jag hoppas @Malu får platser i F-avdelningen i nosen. Om det blir business stolarna bakom F eller på upper deck skall man nog överväga att boka om. Jag sväljer inte åsikterna om att man får acceptera deras koncept på sämre stolar om dom byter flygplansmodell. Jag köper inte gammal mat heller, inte ens om det är röd prislapp. Thai har inte ens röd prislapp på säre produkter.

Att jag tycker att B747 är bra beror mest på nostalgiska skäl. Det är det häftigaste flygplanet som byggts, även om det numera börjar falla för ålderstrecket.
 

Alf

Medlem
Stod i valet o kvalet i december när vi bokade vår resa till Thailand i mars mellan att boka med THAI eller Singapore Airlines. Valet föll på Singapore airlines pga priset plus att vi tyckt att THAIs plan har varit slitna när vi åkt tidigare. THAI ville ha ca 80tkr i business class för familjen (2vuxna, 1 barn o 1 infant) och nu betalde vi ca 50tkr för business class.
Har haft lite småångest över att resan kommer ta betydligt längre tid men känner nu när jag läser inläggen att jag är glad att vi bokade som vi gjorde. Full flat är enda sättet för oss att få nån form av sömn på planet
Synd att inte SAS kan få till en direktlinje till sydostasien från Arlanda, känns som att det borde finnas passagerarunderlag. Var svårt att hitta resor med bra flygtider utan onödigt långa byten.

Du har gjort ett helt korrekt val. Skulle själv gjort det valet även om priset varit samma. Vill man ha max sömn hoppas jag du valt Singapore Airlines från CPH så du slipper kliva av i Moskva med barnen. Iof får du ett byte om du åker via CPH så det kan gå på ett ut, men det blir längre sovtid på flyget från CPH.

Vet inte varför SAS drog in linjen mellan ARN- BKK. De gånger jag åkte med den var det fullsatt alla gångerna. Dessutom var hemresan med dagflyg, vilket är trevligare när man åker business. Två omgångar varma måltider med bra mat serverades.
 
Toppen