Senaste nytt

Det här med att skippa sista segmentet

Ping

Medlem
LUFTHANSA SUES PASSENGER FOR NOT TAKING BOOKED FLIGHT
One of the world’s biggest airlines is seeking to sue a passenger who did not take the last leg of their ticketed journey, threatening a widely used hack for cheaper flights.

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/lufthansa-passenger-tariff-abuse-cheap-flights-lawsuit-tickets-missing-air-france-british-airways-a8773371.html

Fifan vad vidrigt beteende från ett företag, sånt här får mig att bojkotta företag. Tyvärr är de lite svårt för mig att bojkotta LH pga deras dominans inom EU. Kör rätt prissättning från början, istället för att stämma kunder som ger företaget pengar. Hoppas LH förlorar stort och får betala en massa.
 

Brandten

Medlem
Fifan vad vidrigt beteende från ett företag, sånt här får mig att bojkotta företag. Tyvärr är de lite svårt för mig att bojkotta LH pga deras dominans inom EU. Kör rätt prissättning från början, istället för att stämma kunder som ger företaget pengar. Hoppas LH förlorar stort och får betala en massa.
Här är det ju intressant att veta om passageraren ingått ett avtal med LH att flyga AAA-BBB-CCC men hoppar av efter BBB. Någon som vet hur T&C ser ut (som ungefär samtidigt även efterlyses i pågående Thai-tråd).
 

Dr. Miles

Expert
Här är det ju intressant att veta om passageraren ingått ett avtal med LH att flyga AAA-BBB-CCC men hoppar av efter BBB. Någon som vet hur T&C ser ut (som ungefär samtidigt även efterlyses i pågående Thai-tråd).
Så här står det i Conditions of Carriage på Lufthansas webbsida.

Lufthansa skrev:
General Terms & Conditions – Conditions of Carriage for Passengers and Baggage (flight ticket GCC)

Changes Requested by Passenger
3.3
3.3.3. If you have chosen a tariff that requires observance of a fixed ticket sequence, please note: if carriage is not used on all individual legs or not used in the sequence specified on the ticket with otherwise unchanged travel data, we will recalculate the airfare according to your altered routing. The airfare will thereby be determined in accordance with the fare you would have had to pay for your actual routing in your price group on the day of your booking. This fare may be higher or lower than the fare you originally paid.
If the price group you originally booked was not available for the altered routing on the day of the booking, the cheapest available former price group for your altered routing will be taken as the basis for the recalculation.
General Terms & Conditions – Conditions of Carriage for Passengers and Baggage (flight ticket GCC)
 
Här är det ju intressant att veta om passageraren ingått ett avtal med LH att flyga AAA-BBB-CCC men hoppar av efter BBB. Någon som vet hur T&C ser ut (som ungefär samtidigt även efterlyses i pågående Thai-tråd).
Ah, men det är inte kruxet. Det kan stå precis vad Lufthansa vill i T&C. Frågan är om det är skäligt gentemot konsument... Den som lever får se (vad rättskiparen tycker)!
 

mtlmr

Medlem
Och alla nätverksbolagen får som följd då tänka om hur man prissätter. Det kan aldrig vara bra för Skandinavien...

Fifan vad vidrigt beteende från ett företag, sånt här får mig att bojkotta företag. Tyvärr är de lite svårt för mig att bojkotta LH pga deras dominans inom EU. Kör rätt prissättning från början, istället för att stämma kunder som ger företaget pengar. Hoppas LH förlorar stort och får betala en massa.
 

mha321

Medlem
Nej. Men hur stort är detta problem egentligen? 99,9% skulle väl aldrig få för sig att göra så? Resten är på businessclass.se
Uppenbarligen stort nog för Lufthansa att ta kostnaden och risken med en rättegång. Misstänker att det handlar om att mota olle i grind inför de siter som letar upp sådana biljetter åt folk. De som funnits har väl alla varit fokuserade på USA men förr eller senare kommer det någon in Europa och då börjar det kosta mycket mer..
 

Valley

Medlem
Förvisso åkte Lufthansa dit i en första instans. Men är det som vi kan läsa hela sanningen tro ?
Och egentligen. Vad för problem skapar detta för flygbolagen? Man måste ju t ex jaga en passagerare man upptäcker plötsligt är borta.
Finns sådana aspekter som är större än man tror ?
 

TasselT

Medlem
Tycker det här ämnet påminner en del om när resebyråerna använde saxade APEX-biljetter på 90-talet för att komma runt villkoret att man måste vara borta över helgen för att kunna slippa betala för businessclass. Det var inte heller tillåtet och om flygbolaget kom på dig så tvingades du lösa en enkel businessclass för att komma hem.
Jo, jag känner till minst ett fall där dumskallen först råkade lämna över utresans biljetthäfte vid incheckningen hem och då incheckningspersonalen frågade varför han var 4 dagar för tidigt på flygplatsen lämnade över rätt biljetthäfte så blev det nobben eftersom han bröt mot reglerna. Blev en dyr hemresa.

Efter denna "incident" skickade resebyrån ut direktiv att slänga utresans biljetthäfte när man kommit fram.

/ TT
 
Last edited:
Toppen