Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Dr. Miles

Expert
Hur svårt skall det vara. SAS har kompenserat de som bokat business enligt vad SAS gör reklam för på sin A340 men hamnat på LN-RKP som inte har senaste kabinen. Helt rimlig och vettig kompensation.

Thai har precis samma scenario med ett nerbyte från B77W till B772. Gör det enket Thai, kör med samma kompensation som SAS gör och var inte så krångliga så fort det gäller kompensation. Visst, det är bättre att sätta in ett sämre flygplan än att ställa in, men då ger man kompensation för sämre kabin. Det är inga astronomiska summor det rör sig om. Det handlar om goodwill. Vi pratar ju inte om lågprisbolag.
SAS har enhetlig Business class stolar i sin flotta förutom just på LN-RKP (före detta LAN flygplan) och de nämner inget om att det är en annan stolmodell på LN-RKP på sin webbsida.

Däremot har THAI olika Business class stolmodeller beroende på vilket flygplan det är och det skriver de också på sin webbsida.
Därför anser jag att att det inte är riktigt samma sak som SAS fall med LN-RKP.

THAI skrev:
ROYAL SILK CLASS

Seat Features
Your personal lounge-office-bed in the clouds indulges your diverse needs as you journey to your destination. Cabin and seat luxuries vary between routes and aircraft; details cater to the unique character of each route with constant upgrades and added innovations.

On THAI’s Airbus A380s and 77B and 787s, Royal Silk Class passengers enjoy 180-degree fully lie-flat beds. Other aircraft offer angled seating, typically between 160 to 170 degrees. Seats on all routes offer extensively customisable configurations enabling you to select your optimum balance of head/back/leg angle and lumbar support.
Royal Silk | Cabin Classes | Thai Airways


Sedan kan jag tycka att THAI kan dela ut gratis voucher som man kan använda på taxfree ombord som kompensation.
På det viset förlorar de inte så stora pengar (för att man måste flyga med THAI för att använda vouchern) men se det som goodwill.
Så gjorde Singapore Airlines när jag skickade klagomål till dem.
 

Voyageur

Medlem
Trevligt att bli flyttad till business class .
Var anledningen att skärmarna var ur funktion kombinerat med status?

Har som ROP guld i 20+ år aldrig fått förfrågan att flytta framåt i planet.
Möjligtvis till emergency row.

Men som sagt, Thai kan överraska både positivt som negativt.

Tror detta handlade om ett säreget bra crew från Thai. Mestadels äldre och rutinerade. Steward skämtade högljudd med raden bakom som undrade om de troligen fick tomt mellansäte, om att nej det skulle bli en bred, fet och illaluktande människa på den platsen. Bara ovanligt skönt gäng med bra humor.

Sen är jag övertygad om att ett leende och en positiv attityd hjälper oftast, så länge människan man pratar med har själv en sund syn på livet. Tror inte vi hade kommit någonstans genom att börja ställa krav och svina oss med crew. Tror faktiskt de tyckte det var skönt att inte få attityd på ett problem som händer säkert ofta
 

Voyageur

Medlem
Så här, jag upptäcker genom detta forum att ett nytt plan har sats in på den rutt jag har bokat. Jag har inte fått någon info om det från Thai Airways. De har splittat upp min familj på olika rader och blockat platser så vi inte kan sitta ihop som planerat och jag får nu åka med en gammal kabin som inte uppfyller samma nivå som det jag bokat och betalat för. För mig liksom många andra är flyget en stor del av semesterupplevelsen och jag har betalat fullt pris för två businessbiljetter och två biljetter på poäng. Jag har lagt mycket tid och pengar på att pussla ihop en bra upplevelse som sen pajjas och jag bara ska acceptera det utan någon notis. Det är inte första gången Thai ändrar flyg helt plötsligt och man anar ett mönster. Om någon i servicebranschen pga omständigheter måste ändra det någon har bokat till det sämre så brukar man få något jämförbart eller en ekonomisk kompensation. Det handlar inte bara om en transport för min del. Kanske kunde man sagt. Sorry, planet är trasigt, här är 500€ eller 50 000 poäng som kompensation per person för att du inte får det du betalat för och inte får sitta med din fru och dotter på er semester.

Jag hör vad du säger och vart du vill komma. Du har en gedigen punkt i det du säger. Du har brtalat för en viss produkt, en viss standard, flatbed osv. Även om catrring består är det fortfarande en annan hårdvara.

Helt klart att jämföra, du har bokat en natt på Grand, det är fullbokat eller vad som och du blir förflyttad till Scandic utan vidare omtanke eller kompensation. Hur många på det hör forumet hade vänligt tackat ja till det? Speciellt då natten kostar mellan 15-20tkr som en C plats hos Thai gör. Ingen så klart.

Man kan dra det hur långt som helst, du bokar en svit men får ett standard rum. Du bokar en Mercedes AMG och får en Hyundai. Vi pratar om affärsverksamheter som styrs av pengar. Om inte produkten motsvarar det som utlovats bör således priset också justeras. Det minsta Thai SKA höra är att ge er ett vettigt ombokningsval med Star Alliance alt avbokning gratis.
 
Helt klart att jämföra, du har bokat en natt på Grand, det är fullbokat eller vad som och du blir förflyttad till Scandic utan vidare omtanke eller kompensation.

Nu ska vi väl inte överdriva. Det är inte som om man plötsligt hamnar i Norwegian Ekonomi när Thai byter flygplansmodell. En mer rimlig jämförelse är att du bor på Grand, får ett rum på Grand, men det visar sig att den pekade i en annan riktning än du trott och du inte fick den fina utsikten som visades på bilderna på webben.

Det kanske ändå kan motivera en viss kompensation, jag säger inte emot det. Men om det är som @Dr. Miles skriver, att Thai trots allt är tydliga med att de har olika utrusning och inte garanterar (implicit eller explicit) att man får något visst utförande, så kan det bli uppförsbacke. Då är det ju närmare att jämföra med att hyra bil, tro att man ska få en Golf för det brukar man få, och så kräva kompensation om det råkade bli en Kia istället.
 

011430121

Medlem
Tror att det där är bullshit. Jag såg till min fasa att vårt flyg TG963 16/3 och returen TG962 28/3 båda har fått 777:200 istället. Detta resulterar att familjen på 4 personer som skulle suttit samlade på första raden i Business i en 1-2-1 konf nu är flyttade och splittade på olika delar av kabinen på rader 11, 12 och 14. Om det var fel på planet skulle de inte byta till ett plan med färre platser i business. Jag är övertygad om att de har för få sålda platser i business och därför växlar plan.
När bokade du?
Att TG962/963 skulle flygas av en 777-200 har varit känt för mig sedan november, jag vet inte vad jag fått den informationen ifrån kan varit här på BC eller möjligen CHECK-IN.dk
Nyheten för mig att 777-200 även flygs vissa dagar som TG960/961.
Vad står det i det finstilta när man bokar, jag brukar bara kryssa i att jag har läst, står det något om att bolaget kan byta flygplanstyp?
 

Voyageur

Medlem
Nu ska vi väl inte överdriva. Det är inte som om man plötsligt hamnar i Norwegian Ekonomi när Thai byter flygplansmodell. En mer rimlig jämförelse är att du bor på Grand, får ett rum på Grand, men det visar sig att den pekade i en annan riktning än du trott och du inte fick den fina utsikten som visades på bilderna på webben.

Det kanske ändå kan motivera en viss kompensation, jag säger inte emot det. Men om det är som @Dr. Miles skriver, att Thai trots allt är tydliga med att de har olika utrusning och inte garanterar (implicit eller explicit) att man får något visst utförande, så kan det bli uppförsbacke. Då är det ju närmare att jämföra med att hyra bil, tro att man ska få en Golf för det brukar man få, och så kräva kompensation om det råkade bli en Kia istället.

Håller inte med. Flatbed vs 15 år gammal lie flat är inte samma sak. Business består av två upplevelser i luften hårdvara och mjukvara. Stolen är en viktig del i upplevelsen men också komforten. Jag vet eftersom jag den senaste månaden suttit i båda stolarna. Personligen upplever jag en enorm skillnad, och det i sig är en subjektiv upplevelse. I detta fallet byter du i din teori en Golf mot en 15 år gammal Kia dvs den tar dig fortfarande fram men inte alls med samma komfort eller klass som du initialt valde och var villig att betala för.

Thai är ett högst vinstdrivande företag i en öppen och högst konkurrerande marknad. Att rycka på axlarna som ekonomiskt vinstdrivande bolag och ge kunden vilken som helst produkt bolaget själv vill går emot en klok affärsbild. Jag ser inget problem med att Thai öppnar för en gratis refund alternativt låter boka om till annat datum/rutt om så kund önskar.
 
När bokade du?
Att TG962/963 skulle flygas av en 777-200 har varit känt för mig sedan november, jag vet inte vad jag fått den informationen ifrån kan varit här på BC eller möjligen CHECK-IN.dk
Nyheten för mig att 777-200 även flygs vissa dagar som TG960/961.
Vad står det i det finstilta när man bokar, jag brukar bara kryssa i att jag har läst, står det något om att bolaget kan byta flygplanstyp?
Jag bokade i november och det var tydligt att det skulle flygas av en 777-300, speciellt eftersom jag bokade platserna direkt och det var en 1-2-1 konfiguration. Om jag hade vetat att det skulle vara en gammal kabin i 2-2-2 hade jag över vägt andra alternativ helt klart i den prisnivån. T ex Finnair. Där har jag dock också blivit blåst och hamnat på deras urgamla gamla Airfrance plan till Thailand och det kanske startade en känslig nerv vad det gäller förväntan och leverans :)
 
Toppen