Senaste nytt

Höstresa till våren med Etihad business

Fredde_G

Medlem
November i Stockholm byttes mot sol och värme i östra Australien. Resans flyg var noga utvalda och skulle ske på följande vis:

Bolag Flygplan Sträcka Klass

SAS 737-600 ARN-BRU Plus

Etihad 787-9 BRU-AUH Business

Etihad A380 AUH-SYD Business


Etihad 787-9 BNE-AUH Business

Etihad A380 AUH-LHR Business

SAS 737 LHR-ARN Plus


Anlände till Arlanda i arla morgon, aldrig roligt med tidiga flyg men vi har ju många härliga timmar framför oss hos Etihad.
In checkning fungerar utmärkt och glider genom säkerhetskontrollen i ett nafs, väl vid gaten blir vi stående gapandes….

Flyg INSTÄLLT!

Luften går ur oss, hur är det möjligt?!?


Nu gäller det som vanligt att agera snabbt, med raska steg tar vi oss till SAS informationsdisk i T5. Där får vi veta att det råder strejk i Bryssel och alla flyg är inställda. Tankarna snurrar i huvudet samtidigt som jag hör kvinnan säga att vi måste hämta våra väskor i bagageutlämningen och återgå till avgångshallen för att invänta ytterligare besked.

Sagt och gjort, med snabba steg hämtar vi väskor och tar oss tillbaka till SAS information i avgångshallen. Väl där blir vi stående som nr. 4 i kön som snabbt växer, å växer, Å VÄXER.

En stackars kvinna försöker styra upp köandet med blandad framgång. Människor visar sig alltid från sin sämsta sida vid situationer som denna. Vi hör diskussionen med sällskapen framför, det är mer eller mindre omöjligt att hitta några lösningar så de första 3 sällskapen blir ombokade till nästa dag…..FAN!


Vår tur…jaha…..
-Vart skall ni då?
-Vi är på väg till SYD
-Hmm…………vi ska se vad vi kan hitta på! Va?!? Ett litet hopp tänds.

-Då ska vi se…..Vi kan skicka Er till Oslo var på Ni får flyga Thai Business till BKK och där ifrån till SYD, idag! Låter ju super vi skulle bara tappa några timmar av semestern.
-Eller…..så kan Ni välja Emirates kl. 15:00 till DXB och där ifrån till SYD.


Min fru börjar yra om Thai, jag skriker STOP!!…..-Vi väljer Emirates Business!


Sagt och gjort, resan har just tagit en väldigt intressant vändning.


Vi har nu en hel dag att spendera på ARN, men som plåster på såret som får vi varsin voucher på lite pengar. Vi börjar med att ta oss till Skycity där vi äter en gratis frukost på Radisson, därefter börjar min driftiga fru "operation kontakta försäkringsbolag".

Under de följande timmarna så får vi ersättning från hemförsäkring, kreditkortsbolag, flygbolag….många sköna tusenlappar blev resultatet!


Samtidigt börjar jag titta på vår nya bokning i diverse appar, den ser minst sagt underlig ut.
2.png


Efter lunch checkar vi åter in och nu väljer vi följande disk, går det så går det….det går, hoppet börjar tändas.
1.jpg


Sätter oss i Diners lounge en stund för att döda lite tid innan ombordstigning, är väl ingen lounge som kommer in på topplistor.


Planet som ska ta oss till DXB är en 777 som är helt ok, lite plastig inredning men med gott om plats för mina 190 cm.
4.jpg


Maten under denna flygning var fantastik och det var ett nöje att få prova på.
7.jpg
10.jpg


Väl i Dubai letar vi oss till loungen, dra mig baklänges….det är den största loungen jag sätt i hela mitt liv.
12.jpg


Efter ett litet tag är det så dags att borda Emirates A380 som ska ta oss till SYD. Bortsätt från några första klass så är hela övervåningen Business, tar lite bort känslan av att resa Business.

Vi kör en fuling, vi berättar för pursern om hur vi hamnat på detta plan och visar bilden i appen som visar att vi "skulle" flyga First med Etihad. Det blir ett väldans konfererande med ansvariga ombord och tillslut kommer man till oss och förklarar, det är inte mycket de kan göra då man tydligen gjort "fel" på ARN när man bokade om oss från First till Business……men för att vara snälla så kan vi få uppgradera för……….3.300 USD….vi tackade vänligt nej.

Detta var dock något vi inte ångrade, flygningen var fantastisk med god mat och fantastisk service.
14.jpg
16.jpg
17.jpg


Väl i SYD så var det nu dags för det jag haft lite oro inför…..som snusare så hade jag bestämt mig för att ta med mig 2 stockar snus. Till Australien får man införa 1 dosa, jag hade 20!

Man har ju sett på Tv's border control hur det går till i SYD….

Så där står vi vid bagagebandet och väntar nervöst…..väskorna kom, vi går mot tullarna……..då händer det!
Det blir ett fasligt liv, en man börjar skrika…..det blir våldsammare och våldsammare…..mer folk springer dit……slagsmål utbryter….ännu mer folk sluter upp….mannen börjar skrika att han har en BOMB!

I all denna tumult kommer vi fram, den enda kvarvarande tullaren ber oss att direkt passera och med det så lämnar vi tullen jag, min fru och mina 20 dosor general.



Vi spenderar sedan 2 underbara veckor i Australien.
19.jpg
22.jpg
24.jpg
26.png


Så när resan går mot sitt slut uppkommer aldrig den där lite olustiga känslan av att veta att nästan ett dygn skall spenderas på i flygplan, den här gången ser jag faktiskt fram mot flygningen.


Nu är det alltså Etihad's tur att få bekänna färg. Tiden tills vårt plan skulle gå spenderades i The Qantas Lounge, helt ok och mycket skönt att kunna avsluta med en dusch innan det var dags att borda Etihad's 787 som skulle ta oss till AUH. Servicen var fantastik till och med bättre än på Emirates, efter en underbar middag så var det dags att krypa till sängs. Sov som ett barn under de följande 8 timmarna, när jag vaknade så hör vi kaptenen be om ursäkt för den skakiga flygning och han hoppades att folk i alla fall fått lite sömn, hahaha.
27.jpg
28.jpg
29.jpg


I AUH besöker vi så Etihad's lounge, ger även denna högsta betyg. Massor av god mat och framför allt, ett efterrättsbord som höll absolut världsklass.


När sedan bordade Etihad's A380 till LHR så var det nu för en dagsflygning, under de kommande 8 timmarna så njöt vi av mat och dryck som var av toppklass.
31.jpg
33.jpg
37.jpg


I LHR så var det sedan ingen tid över för lounge besök utan det var direkt till gate som gällde. Planet taxade ut för att sedan bli stående, vi väntade och väntade….det gjorde dock inte så mycket då vi följde AIK's sista matchpå vägen mot seger i Allsvenskan, när vi startar så har det gått 40 min av matchen och det står 0-0.


Spänd väntan gäller under hela flygningen, mobilen konstant påslagen i hopp om att fånga upp täckning länge nog för att kunna ladda resultat….det gick inte. Så när vi äntligen svänger in över Mälaren nånstans över Eskilstuna, hörs ett pling i telefonen…..sms från sonen…..matchen slut 1-0 till AIK och guldet var bärgat, hustrun byter raskt tröja för att avsluta denna underbara resa i bästa tänkbara stil!
39.jpg
 
Last edited:

JohanGE

Medlem
Mycket kul rapport! Och en väldigt händelserik resa :)
En fråga, var detta en award-resa? Om ja, hur söker man tillgänglighet i Etihad?
 

Resenären

Medlem
Tack för en personlig och trevlig rapport.
Det var dock vissa förkortningar på orter/flygplatser jag inte kände till. Får plocka fram världskartan...
 
Toppen