Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Shit happens och de behöver lösa det visst. Men, det är ju ändå inte in rimligt att de som betalat fullt för en businessprodukt får något helt annat utan ngn form av information eller kompensation. Lite som att hyra en ny Audi men få en gammal VW för samma pris. De 777/200 brukar de ha på kortare sträckor typ BKK-SIN, då är det tjänligt. Nu är det ju också ganska långt kvar tills vi ska åka också så de borde kunnat lösa det bättre med flera månaders varsel.
Vet inte hur ofta något flygbolag går ut med att de ändrat flygplanstyp på en sträcka, själv har jag aldrig varit med om det. Ännu mer sällan tror jag att ja hört om ett flygbolag som betalat ut kompensation i förväg. Självklart är inte flygplanstypen vald för sträckan men åter igen, imponerad att man löst det med egen produktion. Skulle de ha hyrt in HiFly istället eller vad känns som rimligt enligt dig?

Du skrev att du ska åka i Mars vilket för mig inte är "flera" månader bort utan snarare en (1). Om du nu inte upptäckte det för länge sen så klart. O andra sidan ger det ju dig en viss tid att kontakta Thai angående problemet och vem vet, dom kanske kan boka om dig till en annan dag om du är ute efter en viss produkt. Jag hade kanske inte räknat med det och jag har full förståelse för att du valt ett visst datum av en anledning men ibland går inte allt som planerat.

Slutsats, jag förstår missnöjet men kraven känns för min del aldeles för höga.
 

Agö

Medlem
Slutsats, jag förstår missnöjet men kraven känns för min del aldeles för höga.
Jag förstår inte riktigt varför kraven skulle vara för höga? Personen ifråga har gjort ett aktivt val baserat på ett antal parametrar. Sedan får han eventuellt inte en resa som motsvarar dessa förväntningar. Det är långt ifrån ovanligt att flygbolag, på ett eller annat sätt, kompenserar för sådant här. Detta gäller i synnerhet i premiumkabiner där du faktiskt betalar ett högre pris för annat än transport från A till B.
 

apknug

Medlem
Svar fran Thai Air Sverige.

"
Hej,


För 2 veckor sedan så körde en De-icing maskinen på vår vinge på Arlanda.

Vi väntar nu på reservdelar från Boeing och denna är nu ur trafik.

Vi har då en 777:300 mindre och därför så har vi en 777:200 istället.

Vi turas om med andra städer som också har 777:300 så ca varannan dag har vi nu en 777:200."
Tror att det där är bullshit. Jag såg till min fasa att vårt flyg TG963 16/3 och returen TG962 28/3 båda har fått 777:200 istället. Detta resulterar att familjen på 4 personer som skulle suttit samlade på första raden i Business i en 1-2-1 konf nu är flyttade och splittade på olika delar av kabinen på rader 11, 12 och 14. Om det var fel på planet skulle de inte byta till ett plan med färre platser i business. Jag är övertygad om att de har för få sålda platser i business och därför växlar plan. Saknar verkligen SAS på Bangkok linjen. Även om det svajade ibland så fick man iaf det man hade köpt varje gång.
Stämmer detta så borde det stå två trippel sjuor på Arlanda i thais färger mellan kl 07-14 ca och en dygnet runt. Nån som sett nåt?
 
Så här, jag upptäcker genom detta forum att ett nytt plan har sats in på den rutt jag har bokat. Jag har inte fått någon info om det från Thai Airways. De har splittat upp min familj på olika rader och blockat platser så vi inte kan sitta ihop som planerat och jag får nu åka med en gammal kabin som inte uppfyller samma nivå som det jag bokat och betalat för. För mig liksom många andra är flyget en stor del av semesterupplevelsen och jag har betalat fullt pris för två businessbiljetter och två biljetter på poäng. Jag har lagt mycket tid och pengar på att pussla ihop en bra upplevelse som sen pajjas och jag bara ska acceptera det utan någon notis. Det är inte första gången Thai ändrar flyg helt plötsligt och man anar ett mönster. Om någon i servicebranschen pga omständigheter måste ändra det någon har bokat till det sämre så brukar man få något jämförbart eller en ekonomisk kompensation. Det handlar inte bara om en transport för min del. Kanske kunde man sagt. Sorry, planet är trasigt, här är 500€ eller 50 000 poäng som kompensation per person för att du inte får det du betalat för och inte får sitta med din fru och dotter på er semester.
 
Jag förstår inte riktigt varför kraven skulle vara för höga? Personen ifråga har gjort ett aktivt val baserat på ett antal parametrar. Sedan får han eventuellt inte en resa som motsvarar dessa förväntningar. Det är långt ifrån ovanligt att flygbolag, på ett eller annat sätt, kompenserar för sådant här. Detta gäller i synnerhet i premiumkabiner där du faktiskt betalar ett högre pris för annat än transport från A till B.
Kompenserar flygbolagen ofta i förväg? Tidigare citerad eftersökte kompensation och ska åka i Mars. Kompensation i efterhand i form av goodwill eller rättighet lämnar jag åt framtiden att visa. Många har säkert blivit "bortskämda" med kompensation då olika bolag (eller samma bolag, sas?) kompenserar olika.
Kraven känns (enligt mig) höga för jag har inte sett något bra alternativ, bara sågande av själva anledning och att flygplanen omöjligtvis kan vara trasiga och man skulle ha trollat fram ett nytt flygplan med samma modell på stolarna. Tills någon visar att Thai har gjort ett byte pga låga bokningstal och inte trasiga flygbolag som de hänvisar till så utgår jag från att det Thai säger stämmer.
 

Agö

Medlem
Kompenserar flygbolagen ofta i förväg? Tidigare citerad eftersökte kompensation och ska åka i Mars. Kompensation i efterhand i form av goodwill eller rättighet lämnar jag åt framtiden att visa. Många har säkert blivit "bortskämda" med kompensation då olika bolag (eller samma bolag, sas?) kompenserar olika.
Kraven känns (enligt mig) höga för jag har inte sett något bra alternativ, bara sågande av själva anledning och att flygplanen omöjligtvis kan vara trasiga och man skulle ha trollat fram ett nytt flygplan med samma modell på stolarna. Tills någon visar att Thai har gjort ett byte pga låga bokningstal och inte trasiga flygbolag som de hänvisar till så utgår jag från att det Thai säger stämmer.
Givetvis ska kompensation inte utgå på förhand. Däremot kan man naturligtvis tänka sig en rätt att avboka utan kostnad eller att Thai bokar om till annan avgång med 77W från valfri europeisk flygplats, t.ex. Köpenhamn eller Oslo. Det förefaller naturligt och kundvänligt.

Återigen, detta är grundläggande konsumenträtt. Det är inte svårare än så.
 
Så här, jag upptäcker genom detta forum att ett nytt plan har sats in på den rutt jag har bokat. Jag har inte fått någon info om det från Thai Airways. De har splittat upp min familj på olika rader och blockat platser så vi inte kan sitta ihop som planerat och jag får nu åka med en gammal kabin som inte uppfyller samma nivå som det jag bokat och betalat för. För mig liksom många andra är flyget en stor del av semesterupplevelsen och jag har betalat fullt pris för två businessbiljetter och två biljetter på poäng. Jag har lagt mycket tid och pengar på att pussla ihop en bra upplevelse som sen pajjas och jag bara ska acceptera det utan någon notis. Det är inte första gången Thai ändrar flyg helt plötsligt och man anar ett mönster. Om någon i servicebranschen pga omständigheter måste ändra det någon har bokat till det sämre så brukar man få något jämförbart eller en ekonomisk kompensation. Det handlar inte bara om en transport för min del. Kanske kunde man sagt. Sorry, planet är trasigt, här är 500€ eller 50 000 poäng som kompensation per person för att du inte får det du betalat för och inte får sitta med din fru och dotter på er semester.
Ok ja känner att jag nog inte tar det lika allvarligt som många andra, säkert för att jag själv inte är drabbad. Men du har alltså 2 olika bokning 2 x 2 personer? Då är det ju säkert ännu knepigare för Thai att veta att ni åker tillsammans men jag får utgå ifrån att ni varit i kontakt med dom angående splittringen, det har jag FULL förståelse för är irriterande och borde gå att ordna.

Definitivt inte första gången Thai byter flygplan men på sträckan Arlanda-Bangkok som vi talar om, förutom senaste veckorna, har du varit med om det tidigare?
 
Givetvis ska kompensation inte utgå på förhand. Däremot kan man naturligtvis tänka sig en rätt att avboka utan kostnad eller att Thai bokar om till annan avgång med 77W från valfri europeisk flygplats, t.ex. Köpenhamn eller Oslo. Det förefaller naturligt och kundvänligt.

Återigen, detta är grundläggande konsumenträtt. Det är inte svårare än så.
Det låter väldigt mycket som det jag skrev? Jag undrade om man hade kontaktat Thai och frågat om det gick att byta, men tillägget att man inte alltid är så flexibel i sitt resmönster.
 
Kompenserar flygbolagen ofta i förväg? Tidigare citerad eftersökte kompensation och ska åka i Mars. Kompensation i efterhand i form av goodwill eller rättighet lämnar jag åt framtiden att visa. Många har säkert blivit "bortskämda" med kompensation då olika bolag (eller samma bolag, sas?) kompenserar olika.
Kraven känns (enligt mig) höga för jag har inte sett något bra alternativ, bara sågande av själva anledning och att flygplanen omöjligtvis kan vara trasiga och man skulle ha trollat fram ett nytt flygplan med samma modell på stolarna. Tills någon visar att Thai har gjort ett byte pga låga bokningstal och inte trasiga flygbolag som de hänvisar till så utgår jag från att det Thai säger stämmer.
Oftast kompenseras i efterhand eftersom saker händer med kort varsel. Nu är det välkänt sedan ett tag tillbaka. Jag sa månader eftersom andra påpekat detta tidigare och det är iaf en ganska lång tid kvar för att rätta upp situationen. Det må vara hänt att konspirationen är "far fetched" att det skulle vara satt i system och mer ett uttryck i affekt. Det var inte heller menat som att du pratade bullshit. Dock hävdar jag att, när de nu med "ganska lång" framförhållning vet hur situationen är, kunde informera om läget och erbjuda en kompensation/options för att de inte kan erbjuda det jag har betalat för. Attityden om att det bara handlar om att flytta mig från A till B och att det nu är löst känns inte rimlig och kommer straffa ut bolag i längden.
 

Daisy

Medlem
Så här, jag upptäcker genom detta forum att ett nytt plan har sats in på den rutt jag har bokat. Jag har inte fått någon info om det från Thai Airways. De har splittat upp min familj på olika rader och blockat platser så vi inte kan sitta ihop som planerat och jag får nu åka med en gammal kabin som inte uppfyller samma nivå som det jag bokat och betalat för. För mig liksom många andra är flyget en stor del av semesterupplevelsen och jag har betalat fullt pris för två businessbiljetter och två biljetter på poäng. Jag har lagt mycket tid och pengar på att pussla ihop en bra upplevelse som sen pajjas och jag bara ska acceptera det utan någon notis. Det är inte första gången Thai ändrar flyg helt plötsligt och man anar ett mönster. Om någon i servicebranschen pga omständigheter måste ändra det någon har bokat till det sämre så brukar man få något jämförbart eller en ekonomisk kompensation. Det handlar inte bara om en transport för min del. Kanske kunde man sagt. Sorry, planet är trasigt, här är 500€ eller 50 000 poäng som kompensation per person för att du inte får det du betalat för och inte får sitta med din fru och dotter på er semester.

Då är det väl snarare Swedavias mönster som kör in i vingar på flygplan. Förstår att du kan vara besviken, men det blir lite onyanserat att skriva att svaret från THAI är bullshit. Hur ska ett företag svara för att du ska tro på svaret? Vad jag vet så har det inte varit större problem med THAIs plan än andra bolag. Som flera skriver så kanske alternativet är att ställa in flighten än att lösa det. Alla flygbolag har möjligheten att ändra flygplanstyp om de av någon anledning måste tex ett trasigt plan. Biljetten gäller för transport mellan A-B ...i den klass du bokat, om det är en äldre maskin än vad som var tänkt är inget man kan claima ersättning för. Så vore jag dig skulle jag kolla om det finns möjlighet att boka annat datum om du är missnöjd med maskintypen...men det är ju heller ingen garanti att du får en samma typ av maskin om något skulle hända den ursprungliga.
 
Toppen