Senaste nytt

Min första reserapport - med Ethiopian till Oslo

Då är det dags för min första reserapport :) Dock blir den inte lika spännande som många rapporter här om jorden runt resor i lyxiga affärsklasser men kanske intresserar den någon ändå :)

Lite av en slump såg jag att Tivoli i Köpenhamn hade "Vinteröppet" tre veckor i februari och både Tivoli och Köpenhamn är trevligt så jag började fundera på en resa. Samtidigt har jag länge velat testa Ethiopian Airlines på sträckan Stockholm-Oslo. Efter lite sökande hittade jag en dag då jag var ledig och priserna rimliga. Sagt och gjort hade jag bokat en lite dagstripp ARN-OSL-CPH-ARN.

Resan började kl 04:33 i Uppsala med buss 801 till Arlanda. Väl framme på Arlanda var det väldigt lugnt så security var avklarat på nolltid. Ingen av PP-loungerna hade öppnat än och då jag (än så länge) saknar status hos flygbolagen blev det en dyr macka och kaffe - 97kr, som hittat!
Flyget skulle gå kl 06:40 med boarding 05:55 så efter att ha ätit min dyra frukost gick jag genom passkontrollen och väntade vid gaten på boarding. Antalet resenärer från Stockholm gick att räkna på ena handens fingrar och plötsligt var jag ombord. Detta var första gången jag flög ett så stort flygplan, lite häftigt :) Tyvärr verkar man inte ens ha plockstädat efter att nattens resenärer klivit av på ARN så det var rätt stökigt ombord med kuddar, tomflaskor mm lite överallt. IMG_20190211_060816.jpg
Själva flygningen gick smidigt och vi kom fram till ett kyligt Oslo där solen precis börjat stiga upp. IMG_20190211_072337.jpg

Efter att ha klarat av passkontroll, denna gång automatisk sådan gick jag raka vägen till SAS-loungen. Mitt flyg till Oslo skulle gå kl 10 och jag hade uppgraderat till SAS Plus.
Loungen har blivit riktigt fräsch efter renoveringen, jag besökte den som hastigast i somras men nu hade jag tillfälle att göra ett längre besök. Passade på att duscha då det inte hanns med i den tidiga timmen hemma, inne i duschrummen kan man spela musik från sin telefon genom Bluetooth. Coolt men samtidigt ganska onödigt påfund egentligen. Men jag var ju såklart tvungen att testa ;) Efter en andra frukost blev det dags att bege sig mot Köpenhamnsflyget. IMG_20190211_083211.jpg

Långt i från fullbokat flyg och det var uppemot ca 15 rader Plus, har bara vart med om max 5-6? Nåväl, så fort skylten med säkerhetsbältet släckts började serveringen och jag beställde in en polarrulle med äggsallad och en Mikkeler, supergoda bägge två! IMG_20190211_103930.jpg
Hann precis fika klart och bläddra igenom SAS-tidningen innan vi gick började gå för landning.

Framme i Köpenhamn tog jag metron in till Kongens Nytorv. Tyvärr visade sig Köpenhamn vara molnigt och rejält blåsigt.
Då klockan vi det här laget hade med råge hade blivit lunch letade jag upp en restaurang på Nyhavn för lite lunch, blev en "Stjerneskud" nedsköljd av en Carlsberg. Supergott! IMG_20190211_124030.jpg
Fortsatte nerför Ströget och kollade lite i affärer innan jag kom fram till Tivoli. Funderade lite på om jag skulle köpa ett åkband men då det blåste ordentligt insåg att jag det skulle vara alldeles för kallt att åka massa grejer så jag nöjde mig med en entré. Visade sig vara ett klokt beslut då många attarktioner var stängda och en del av Tivoli helt avspärrad (troligen förberedelser inför sommarsäsongen). Nu började solen titta fram och det blev en Irish Coffee på en uteservering (om än med värmelampor). Efter att ha strosat runt inne på Tivoli ett tag kände jag mig ganska klar, Tivoli är trevligt - men trevligare på sommaren, jag kommer tillbaka då :) Bestämde mig för att åka till Kastrup och hänga i nån lounge så gick över till huvudbangården och tog tåget till Kastrup. IMG_20190211_131656.jpg

Valet av lounge föll på Atelier Lounge, ett färskt tillskott i PP-familjen. Ytan är inte den största men det var väldigt lugnt med besökare trots rusningstid - troligen hänger majoriteten i SAS-loungen. Trevligt med varm mat som dessutom var riktigt god. Hade tänkt dra vidare till någon annan av PP-loungerna men efter att ha ätit, laddat telefonen och slösurfat så var det bara dryga halvtimmen kvar till boarding så bestämde mig att sitta kvar. IMG_20190211_164519.jpg IMG_20190211_164712.jpg

Boarding skulle vara kl 18:45 men när jag kom till gaten strax efter 18:40 var det redan tomt och majoriteten hade gått ombord redan. Vi kom iväg något sent men med flygtid på ganska exakt en timme blev förseningen till Stockholm bara nån minut. Trött som jag var efter dagens aktiviteter slumrade jag till efter att druckit gratiskaffet och vakande när vi hade påbörjar inflygningen och var över Stockholm. Vi parkerade vid gate 3, nära och bra till utgången så hann med 20:41-bussen hem till Uppsala och nästan 17 timmar efter start imorse var man tillbaka i Uppsla, ett äventyr rikare :)

IMG_20190211_195557.jpg IMG_20190211_200445.jpg

Hoppas ni uppskattade min första reserapport, kanske kommer fler så småningom!
 

Attachments

  • IMG_20190211_122045.jpg
    IMG_20190211_122045.jpg
    114,9 KB · Visningar: 132

Ystad

Medlem
länge velat testa Ethiopian Airlines

Så vad tyckte du om EA (förutom att det var ostädat...)? Jag kommer själv att testa EA om några veckor (fast på lite längre sträckor - och i business:)
Tyvärr finns det väldigt sparsamt med recensioner av EA här på forumet.

F ö så tycker jag det är kul med "dagsutflykter" i Europa. Har gjort en och annan när jag arbetade. Jag minns också med viss saknad när SAS erbjöd "dagsutflykter" på lördagar till valfri stad i Europa i business för - om jag minns rätt - 1000 kr. Jag tror det var runt 2002-03. Riktigt prisvärt för på den tiden var det "riktig" business class även inom Europa.

Jo, en sak till... har du testat Bakken - trevligare än Tivoli tycker jag.
 

Abbs

Medlem
Så vad tyckte du om EA (förutom att det var ostädat...)? Jag kommer själv att testa EA om några veckor (fast på lite längre sträckor - och i business:)
Tyvärr finns det väldigt sparsamt med recensioner av EA här på forumet.

F ö så tycker jag det är kul med "dagsutflykter" i Europa. Har gjort en och annan när jag arbetade. Jag minns också med viss saknad när SAS erbjöd "dagsutflykter" på lördagar till valfri stad i Europa i business för - om jag minns rätt - 1000 kr. Jag tror det var runt 2002-03. Riktigt prisvärt för på den tiden var det "riktig" business class även inom Europa.

Jo, en sak till... har du testat Bakken - trevligare än Tivoli tycker jag.
Du hittar nog desto fler recensioner av Ethiopian om du söker på ET istället för EA(Eastern airlines) ;)

Kul rapport, är det någon servering i ekonomi mellan Stockholm och Oslo med Ethiopian?
 
Så vad tyckte du om EA (förutom att det var ostädat...)? Jag kommer själv att testa EA om några veckor (fast på lite längre sträckor - och i business:)
Tyvärr finns det väldigt sparsamt med recensioner av EA här på forumet.

F ö så tycker jag det är kul med "dagsutflykter" i Europa. Har gjort en och annan när jag arbetade. Jag minns också med viss saknad när SAS erbjöd "dagsutflykter" på lördagar till valfri stad i Europa i business för - om jag minns rätt - 1000 kr. Jag tror det var runt 2002-03. Riktigt prisvärt för på den tiden var det "riktig" business class även inom Europa.

Jo, en sak till... har du testat Bakken - trevligare än Tivoli tycker jag.

Lite kort resa för att ge en fullvärdig recension men stolen kändes inte så jättebekväm direkt. Funkar absolut på den korta sträckan men för en nattflygning - njaa. I övrigt ingen "service" annat än att flygvärdinnan kom förbi med nån dryck upphälld i glas som såg lite mysko ut och jag avstod från att testa.

Dagsresor är kul tycker jag, åker till Paris över dagen 6/3 :)

Jodå, testat Bakken men det var några år sedan. Kanske får göra återbesök till sommaren.
 
Toppen