Senaste nytt

semilive: Jorden runt på 90 timmar med SQ21/22

Taggen

Medlem
5DC3AD53-64B4-488C-A3B0-96F0EAF89FC2.jpeg



God morgon! Har checkat in till Singapore och käkar frukost i bordell-loungen Virgin Clubhouse. Mer om gårdagen kommer, det har inte varit alltför mycket tid över sedan jag landade igår. Vet att ni är sugna på de obligatoriska mat och vin-bilderna från SAS-flighten samt hur grymt bra Hilton Newark Airport är (ironi).
 

Steve

Medlem
Visa bifogad bild 86488


God morgon! Har checkat in till Singapore och käkar frukost i bordell-loungen Virgin Clubhouse. Mer om gårdagen kommer, det har inte varit alltför mycket tid över sedan jag landade igår. Vet att ni är sugna på de obligatoriska mat och vin-bilderna från SAS-flighten samt hur grymt bra Hilton Newark Airport är (ironi).
Kanske ännu lite mer intresserad av lite off topic, hur var matchen igår:)
 

Taggen

Medlem
Förarbete samt första dagen


Jodå, jag varnade för detta men nu måste jag hoppa tillbaka i tiden. Nutid är alltså 2 timmar innan SQ21 avgår mot syndens högborg, SIN city. Passande att detta då skrivs i en bordell-lounge. Kom igen, lila soffor? I vilken film är inte det en bordell eller strippklubb? Bara stången som saknats.

Dåtid är alltså igår i både UTC+1 och UTC-5. Jag var nöjd, jag hade läst på nätet att SQ släpper de magiska sätena på rad 11 och 19 till icke PPS Club medlemmer med någon status 72 timmar innan avgång och döm av min förvåning när jag kunde sno åt mig 11K 74 timmar innan avgång. Antar att det är samma princip som när SAS säger att de öppnar in-checkningen 22 timmar innan avgång så kan man checka-in 36 timmar innan. Jaja... flygindustrin kanske mäter tid på ett annat sätt än oss dödliga. Jag lyckades dock inte sno åt mig rad 11 eller 19 på tillbaka vägen så där kommer jag vara fast på 14K men jag tror det blir bra ändå då det är mitten av den främre kabinen som är något mindre än den större som börjar med rad 19

Check-in tror jag öppnade 48 timmar innan avgång så ett dygn senare än sätesvalet så det var snabbt avklarat, dock var boardingpass i mobilen inte att tänka på.

IMG_4819.PNG


SQ är också känt för sin Book-the-Cook tjänst som jag utnyttjade från Singapore till Newark. Du kan då välja från en jättelista med massor med olika rätter. För min egen del blev första måltiden Lobster Thermidor och den andra måltiden Rib-Eye Steak. Vi får se hur det går. Det kan inte gå mycket sämre än Thai First från CG där Lobster Thermidor bestod av tre trötta potatisar och några kräftstjärtar på burk.

Book-the-Cook är inte än så länge tillgängligt från EWR men vad SQ har gjort är att du skall kunna välja rätt från inflight-menu före avgång så du kan vara säker på att få ditt förstahandsval. För mig fungerade dock inte detta online då jag fick ett felmeddelande så jag skippade det. Jag sitter långt fram så jag räknar med att jag kan välja först ändå.

Då är vi klara så långt, dvs. jag har checkat in och jag får något att äta. SQ stoppar dock inte förvalen där utan du kan också ladda ner tidningar i SQ-appen precis som SAS. Vad som är intressant dock är urvalet.

SAS har en massa självhjälp-böcker om hur du blir rikare, snyggare, verbalare och bättre i andras ögon i största allmänhet. SQ är mer lättsamma med en massa olika tidningar om vad du gör efter du blivit framgångsrik. I SQ-appen finns t.ex. en hel del bil-tidningar med artiklar om dyra Ferraris. Jag laddade ner Top Gear magazine och konstaterade att om jag läser all självhjälp från SAS så kan sedan SQ hjälpa mig att spendera pengarna på dyra bilar. Så genomtänkt, så smart. Förstår varför de har code share men jag tror också att det är en attitydskillnad som grundar sig i att SQ vet att alla som flyger med dem redan är framgångsrika och SAS är lite mer ödmjuka men vill gärna att deras passagerare skall bli mer framgångsrika så de kan betala mer för biljetterna, smart SAS.

SAS SQ
IMG_4825.PNG
IMG_4987.PNG


Med mat och underhållning förberedda började jag min färd mot Arlanda och dagen till ära så tänkte jag ge flygbussarna en chans vilket inte är så vanligt numera. Blir ofta Expressen eller Taxi. Har ni noterat föresten att Arlanda Express säljer biljetter för 195 SEK om man bokar minst sju dagar i förväg? Bra förändring då jag antar att de känner av konkurrensen.


Observera avgångstiden i bilden, 09:58 så jag var inte ultratidig.
IMG_4822.JPG


Blev dock genast problem då bussen brakade ihop och kunde inte gå fortare än 20 km/h så vi kom till Torsplan, vilket för er som inte känner till Stockholm är ca 3 km från Centralstationen. Så mycket för att ge bussarna en chans till. Nej, buss får förbli en nödlösning när inget annat fungerar. Tur var att bussarna gick var 10:e minut så det löste sig snabbt så jag var väl i Terminal 5 vid 11-tiden.

Snabbt igenom Fasttrack och upp till Gold-loungen för vitaminintag då jag inte ville dö av skörbjugg när jag skall ut och resa. Är det nytt förresten att SAS erbjuder apelsiner? Har inte sett det tidigare.

IMG_4829.JPG


Då blev det dags för boarding från F59 och jag behövde inte gå bakom skynket denna gång. SSSS-kontrollen såg lite rolig ut då det såg ut som ett omklädningsrum i en klädbutik med gardiner som kunde dras för. Dagen till ära skulle jag flyga med LN-RaKeTen som här ses anlända samma morgon från Hollywood.

IMG_4823.PNG


- Taggad raketen?

- Jovars, LA var ballt men nu kör vi till kalla NYC istället. Hårt liv.

IMG_4832.JPG


Ombord har ni fått smaka på så ni får smaka på de efterlängtade mat bilderna istället.

Menyn
IMG_4839.JPG


Fin-booze menyn
IMG_4838.JPG


Löjrom + Chardonnay
IMG_4857.JPG


Kyckling med potatis och mer Chardonnay
IMG_4859.JPG


Allt går, Chardonnay, ost, Churchill portvin och glass. Grym combo
IMG_4860.JPG


Skit, måste boarda, mer kommer.
 

Taggen

Medlem
Kanske ännu lite mer intresserad av lite off topic, hur var matchen igår:)
Faktiskt mycket underhållande med flera mål och handskar som kastades med slagsmål som följd. Hade dock en lagom dragen amerikan bakom mig som skrek "Let's go Rangers" hela tiden så han var lagom irriterande. Måste hålla med om att ibland är det roligare att kolla på hockey på liten rink då spelet skiftar mycket snabbare med fler chanser som följd. Hank spelade dock inte men han är väl inne på sista vändan om jag inte missminner mig. Han fyller trots allt 37 i år och jag läste någonstans att Rangers sagt åt honom att de inte kommer satsa på honom. Dock var ersättaren lysande och släppte in till mycket.
 

MrDollar

Medlem
Dock all heder till Lundqvist. Han har harvat på i ett mediokert lag som Rangers väldigt länge utan att vinna titlar, men stannat kvar. Inte bytt lag varannan säsong för att "vinna" (läs få) en titel z.
Hank spelade dock inte men han är väl inne på sista vändan om jag inte missminner mig. Han fyller trots allt 37 i år och jag läste någonstans att Rangers sagt åt honom att de inte kommer satsa på honom.
 

Taggen

Medlem
Dock all heder till Lundqvist. Han har harvat på i ett mediokert lag som Rangers väldigt länge utan att vinna titlar, men stannat kvar. Inte bytt lag varannan säsong för att "vinna" (läs få) en titel z.
Vilket betalat sig ordentligt. Han har i det närmaste legendstatus i Rangers och är väldigt väl avlönad för att vakta kassen. Dessutom har han varit nära titeln ett par gånger iaf. Jag håller med att han gjort rätt, han trivs nog med att vara storstjärna i en sämre klubb än att vara en i mängden i en annan klubb. "Hellre en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i en stor damm". Sedan så är nog livet utanför rinken fantastiskt i en stad som New York med hans resurser där pengar inte är ett hinder.
 

MrDollar

Medlem
Håller med!
Tror han känner sig väldigt nöjd när han avslutar sin karriär.

Ha en fortsatt bra resa!

Vilket betalat sig ordentligt. Han har i det närmaste legendstatus i Rangers och är väldigt väl avlönad för att vakta kassen. Dessutom har han varit nära titeln ett par gånger iaf. Jag håller med att han gjort rätt, han trivs nog med att vara storstjärna i en sämre klubb än att vara en i mängden i en annan klubb. "Hellre en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i en stor damm". Sedan så är nog livet utanför rinken fantastiskt i en stad som New York med hans resurser där pengar inte är ett hinder.
 

Taggen

Medlem
Nu befinner jag mig på ca 11 000 meters höjd och livet är bra. "The Singapore Girls" (och en boy) har proppat mig full med godsaker som biff, chocklad, sorbet, vin från Bordeaux, champagne (Charles Heidsieck Brut Reserve), ostar och ett grönt äpple (vitaminerna får inte glömmas bort). Detta var bara första serveringen så jag undrar hur andra kommer att bli. :confused: Kommer rulla av planet, tror jag beställer assistans i SIN. Lite lustig hierarki här eller jag kanske bara fått det om bakfoten, the girls serverar mat och vin och frågar mig hur jag har det medan the boy bara häller upp vatten ungefär som i filmen "Water boy" med Adam Sandler. Han kanske dock är bossen som övervakar de andra. Någon som ver hur hierarkin bland CC på SQ ser ut? Enda skiten hittills är att bordet inte är speciellt stabilt och ja, stolen känns hård så vi får se om det blir träsmak såsmåningom.

Ni får ha tålamod nu då jag bara har 30 MB att tillgå så det blir sparsamt med bilder men jag kanske puttar in en slant, vi får se.
 

palmen

Moderator
Nu befinner jag mig på ca 11 000 meters höjd och livet är bra. "The Singapore Girls" (och en boy) har proppat mig full med godsaker som biff, chocklad, sorbet, vin från Bordeaux, champagne (Charles Heidsieck Brut Reserve), ostar och ett grönt äpple (vitaminerna får inte glömmas bort). Detta var bara första serveringen så jag undrar hur andra kommer att bli. :confused: Kommer rulla av planet, tror jag beställer assistans i SIN. Lite lustig hierarki här eller jag kanske bara fått det om bakfoten, the girls serverar mat och vin och frågar mig hur jag har det medan the boy bara häller upp vatten ungefär som i filmen "Water boy" med Adam Sandler. Han kanske dock är bossen som övervakar de andra. Någon som ver hur hierarkin bland CC på SQ ser ut? Enda skiten hittills är att bordet inte är speciellt stabilt och ja, stolen känns hård så vi får se om det blir träsmak såsmåningom.

Ni får ha tålamod nu då jag bara har 30 MB att tillgå så det blir sparsamt med bilder men jag kanske puttar in en slant, vi får se.
För Singapore girls gäller följande färg på deras kläder.
Blå=Flight Stewardess
Grön=Lead Stewardess
Röd=Chief Stewardess
Lila=Inflight Manager

För männen är det samma färgkod och det syns på slipsen.
 
Toppen