Senaste nytt

Tjäna extra Tier points när man flyger inrikes med Japan Airlines

Dr. Miles

Expert
Man kan uppgradera Japan Airlines inrikes flyg till Class J(motsvarande Economy Extra) eller till First class vid check in om det finns ledig plats.

Priser för uppgradering är 1.000 JPY(ca 85 SEK) till Class J och 8.000 JPY(ca 670 SEK) till First class.
Vid uppgradering får man ett kvitto för uppgradering där det står uppgraderad klass.


Japan Airlines domestic First class:
tm_JGN12038E_fig1.jpg
tm_JGN12038E_fig2.jpg

(Foto: Japan Airlines Press Release)


Det som är intressant för British Airways Executive Club(BAEC) medlemmar är att man kan tjäna ganska bra Tier points för lite pengar.
Class J inom Japan ger 40 TP per sträcka och First class ger 60 TP per sträcka.
Cost performance-mässigt ger Class J uppgradering bra värde.

Jag har själv inte testat själv att kreditera till BAEC, men kreditering till Japan Airlines Mileage Bank verkar ge miles enligt uppgraderad klass.

Om ni kombinerar er Japan inrikesflyg med oneworld Yokoso/Visit Japan Fare eller Welcome To Japan Fare kan ni tjäna TP relativt billigt.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Hur är platstillgången/möjligheterna att uppgradera?
t.ex Sapporo-Tokyo/Osaka?
Class J försvinner först pga/tack vare sin prissättning.
First class är tillgänglig mest på Tokyo Haneda(HND)-Osaka/Fukuoka/Sapporo/Naha(Okinawa) rutter.

och vad räknas som domestic?
här finns ju massor JAL, JTA, JAC, RAC
JAL Domestic Flights - Route Map
First class finns endast på JAL opererad flygplan och på huvudrutter som jag har nämnt ovan.

Grannen drar till mallis jag drar till Ishigaki Island, Japan :)
Ishigaki är säkert trevlig ö. Jag har inte varit där. Just nu(september) är inte bra säsong att besöka dock pga tyfon.
http://user01.static.tenki.jp/uploa.../0aa/0aa5711e415811d94020a0ec1a171c/large.jpg
 
Last edited:

Homer

Medlem
Det där är ju nästan löjligt billigt, speciellt för de långa rutterna, och det är 1:a klass i Japan det handlar om inte i Indien.
Så vad är haken :confused:

Sendai-Naha har jag själv flugit för många år sedan, det tog ca2,5 timme hade suttit bra med 1:a klass då :p
 

Dr. Miles

Expert
Det där är ju nästan löjligt billigt, speciellt för de långa rutterna, och det är 1:a klass i Japan det handlar om inte i Indien.
Så vad är haken :confused:
Haken är att denna Cash upgrade är tillgänglig endast vid check in, inte confirmed upgrade i förväg.
Enligt japanst flygforum är det inte ovanligt att det är fullt i Class J och i First class men jätte dålig load factor i vanlig Economy.

Sendai-Naha har jag själv flugit för många år sedan, det tog ca2,5 timme hade suttit bra med 1:a klass då :p
Sendai-Naha låter som flygning med ANA, korrekt?
Det är deras längsta inrikesflyg numera.
 
Toppen