Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

mha321

Medlem
Om man reser i business är ju inte priserna låga så att det motiverar charterstandard. Det är ju de passagerare som betalt mest för biljetten som drabbas värst av sämre standard ombord när man sätter in B772.
Problemet är väl om man inte fyller business. Då är det bättre med en flygtyp med mer plats för charterpax.
Är väl mkt "charter"-känsla på den flighten med alla svenssons/backpackers som skall ner till Phuket/Pattaya etc
Garanterat. Men är det inte samma från våra grannländer tex?

BKK borde väl vara en hyfsad gateway mot nycket av sydost Asien, men likvärdig så för oss som för grannarna?
 

pswe

Medlem
BKK borde väl vara en hyfsad gateway mot nycket av sydost Asien, men likvärdig så för oss som för grannarna?

Beror på vilka grannar...i Norge o Danmark finns en helt annan betalningsvilja för lyx och dessutom nu mer en betydligt större betalningskapacitet än i Sverige. Estland och Lettland börjar komma upp i betslningsförmåga inom vissa segment, men marknaderna är ännu lite för små.
 
Thai har nu för tredje på en veckoperiod bytt ut 777-300 mot en 777-200 på linjen till Arlanda. Det är mycket stor skillnad framförallt i business på dessa flygplanstyper. Undra hur man tänker ? Förs tar man bort premium economy sedan ändrar till sämre flygplans typ. Vad jag kan se är det bara Arlanda som drabbas i hela Europa av dessa byten ? Hoppas det inte blir något stadigvarande ?

Jag flyger TG963 om en vecka och det kommer vad det verkar att bli med 777-200. Stor skillnad i business om man jämför med -300 sägs det, men hur är det i ekonomiklass? Är det skillnad även där?
 
Last edited:

Jones

Medlem
Beror på vilka grannar...i Norge o Danmark finns en helt annan betalningsvilja för lyx och dessutom nu mer en betydligt större betalningskapacitet än i Sverige.
Vad galler Thai business fran Oslo sa tror jag det delvis handlar om att Thai har ett antal foretagsavtal som gor att de har bra belaggning. Kanske har foretagen i Norge en storre acceptans att lata sina anstallda flyga business an i Sverige (endast en teori fran min sida, vet inget om det). Fran Oslo togs ocksa Premium Economy bort i bakre delen bort tidigare - har varit Business lange - vilket tyder pa underlag. Sedan namnde jobbets resebyra att over lag, dvs inte bara med Thai, hade Oslo laga priser i Business jamfort med ovriga Europa. ...eller har det nagot med laxen att gora igen...:)
 
Last edited:

Alf

Medlem
Beror på vilka grannar...i Norge o Danmark finns en helt annan betalningsvilja för lyx och dessutom nu mer en betydligt större betalningskapacitet än i Sverige. Estland och Lettland börjar komma upp i betslningsförmåga inom vissa segment, men marknaderna är ännu lite för små.

Vad grundar du detta på? Det står ju helt i motsatsförhållande till vad @Jones påstår, i varje fall när det gäller biljettpriserna. För ett antal år sedan var det ganska ofta man kunde hitta billigare priser i business från Oslo med exv Qatar och BA.
 

pswe

Medlem
Vad grundar du detta på? Det står ju helt i motsatsförhållande till vad @Jones påstår, i varje fall när det gäller biljettpriserna. För ett antal år sedan var det ganska ofta man kunde hitta billigare priser i business från Oslo med exv Qatar och BA.
Ett antal faktorer, främst inkomststatistik från SCB, men även jämförelse av levnadskostnader och upplevd känsla av hur spenderingsmönster ser ut. De senaste åren spelar även den kraftiga försvagningen av den svenska kronan en roll.
Disponibel inkomst i Norge är ca 30% högre än i Sverige, även efter att den köpkraftsjusterats.Danmark ligger något under Sverige i snitt, men då ska man komma ihåg att inkomstgapen i Sverige är betydligt mindre än i Danmark vilket gör att det finns en proportionerligt större grupp av danskar med inkomstnivåer som köper dyra resor.
 

HansO

Medlem
Nu har det tyvärr hänt igen. Morgondagens flyg är ändrat till en 777-200. Vi skall åka med det planet i morgon. När vi beställde biljetterna så valde vi mellan Thai och Singapore och det blev Thai p.g.a. snabbare restid och ungefär lika bra business stolar. Givetvis blir besvikelsen stor eftersom man inte får den produkt man betalt för. Detta gör att det nog är sista gången vi åker via Bangkok med Thai (vi åker vidare i Asien)när man inte kan lita på dom. Dessutom var Thai biljetterna något dyrare än Singapore.
Personligen tror jag att tappet till viss del beror på att man tagit bort Premium Economi som var en prisvärd produkt vilket man behållit från Köpenhamn. Dessutom underlättar det inte med flygskatt samt den allmänna uppfattningen i Sverige att det är fult och flyga.
 

HansO

Medlem
Är det TG960 ni ska åka med? I Flightradar står den fortfarande som 777-300, men du kanske ser seatmap på Thais sida?
Jag ska åka med TG960 på fredag så jag håller lite koll... :)

Nu har HS-TJV lyft från Bangkok som TG 960. Tyvärr är det en 777-200ER som befarat. Ser även när jag kollar expert flyer att planet på onsdag också är utbytt. Det verkar som man satt i system att ändra till mindre äldre plan när bokningsläget är lågt. Jag hade bättre accepterat om dom satte in sina nyare mindre plan typ 787 som har en likvärdig inredning.
För din del behöver du nog inte vara orolig eftersom på fredagens plan är det mycket bokat.
 
Toppen