Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ski

Medlem
Sonen med fru åkte i fredags från Luleå mot Milano (Linate) Starten för SK001 fick avbrytas och de blev ombokade via Frankfurt. Detta ger självklart ersättning , men går det att få ersättning två gånger under samma resa? Det var nämligen så att Lufthansa från Arlanda blev försenade så ytterligare en ombokning via München gjordes. När de sedan boardat flighten München -Milano så blev det teknik ytterligare en gång med följd att de blev kvar i München en natt. Konsensus: SAS rådde för den ursprungliga förseningen och Lufthansa den andra. Troligen bara ersättning en gång, men någon som har annan åsikt?
 

Canadien

Medlem
men går det att få ersättning två gånger under samma resa
De skulle från A till B och blev försenade till B med X timmar, alltså en försening. Dock kan inblandade bolag ha dålig synk sinsemellan så att ena handen inte vet att den andra betalat ut men det är inget som EU-förordningen reglerar, enligt den ska du bara få en ersättning.
 

pswe

Medlem
Sonen med fru åkte i fredags från Luleå mot Milano (Linate) Starten för SK001 fick avbrytas och de blev ombokade via Frankfurt. Detta ger självklart ersättning , men går det att få ersättning två gånger under samma resa? Det var nämligen så att Lufthansa från Arlanda blev försenade så ytterligare en ombokning via München gjordes. När de sedan boardat flighten München -Milano så blev det teknik ytterligare en gång med följd att de blev kvar i München en natt. Konsensus: SAS rådde för den ursprungliga förseningen och Lufthansa den andra. Troligen bara ersättning en gång, men någon som har annan åsikt?

När det blir så pass många timmar sent är det värt att kolla även hemförsäkringen, de ger ofta schablonbelopp vid personförsening så inga krav på kostnader och eller kvitton.
 

Taggen

Medlem
Sonen med fru åkte i fredags från Luleå mot Milano (Linate) Starten för SK001 fick avbrytas och de blev ombokade via Frankfurt. Detta ger självklart ersättning , men går det att få ersättning två gånger under samma resa? Det var nämligen så att Lufthansa från Arlanda blev försenade så ytterligare en ombokning via München gjordes. När de sedan boardat flighten München -Milano så blev det teknik ytterligare en gång med följd att de blev kvar i München en natt. Konsensus: SAS rådde för den ursprungliga förseningen och Lufthansa den andra. Troligen bara ersättning en gång, men någon som har annan åsikt?

De skulle från A till B och blev försenade till B med X timmar, alltså en försening. Dock kan inblandade bolag ha dålig synk sinsemellan så att ena handen inte vet att den andra betalat ut men det är inget som EU-förordningen reglerar, enligt den ska du bara få en ersättning.

Det finns exempel i denna tråd där det gått alldeles utmärkt att kräva ersättning två gånger på samma resa vid två förseningar.
 

Vic

Medlem
Har en pågående dust med LH där jag skulle flyga BOG-FRA-ARN (LH F&C). Inkommande LH-flyg från FRA till BOG avgick 4h försenat från FRA pga väderproblem tidigare på dagen, dvs. det var följdförseningar och inte dåligt väder vid schemalagd avgång. Det gjorde i sin tur att mitt flyg (BOG-FRA) blev sent och vi missade connection FRA-ARN. Blev 5+ h sena till slutdestination men LH vill inte ge någon ersättning utan skyller på vädret. Jag har för mig jag läst något case där denna typ av följdförseningar inte ska påverka rätten till ersättning (trots att jag skulle flyga från outstation osv. där LH knappast kan förväntas ha extraflyg....). Någon som har något bra tips?

Tillägg:
Har argumenterat rätt utförligt mot LH men får bara icke-svar. De har dock bl.a. skrivit "The aircraft departing from Frankfurt was not able to arrive on time due to weather conditions, therefore it arrived late in Bogota, delaying your departure as well.", så det är ingen fråga om huruvida det var en följdförsening eller ej. Jag vill ju mena att det är för många "steg" från det dåliga vädret till min sena ankomst till slutdestination;
  • dåligt väder på förmiddag i FRA
  • vädret hinner bli bra lagom till mitt flygplans (dvs. flighten före min) schemalagda avgång från FRA, men det är följdförseningar och den kommer iväg ca 4h sent (dock finns det massor av flyg som avgått vid den tidpunkten med bara 20-60 min försening)
  • flygplanet i fråga anländer sent till BOG och lyfter således ca 4h sent mot FRA
  • vi missar connection i FRA med någon timme och bokas om, anländer slutdestination 5,5h efter planerat
 
Last edited:

Taxman

Medlem
Satt på Arlanda hela dagen i dag, skulle åkt 09.10 med SAS till Dublin. Blev förseningar och sedan inställt. Ombokning till SAS 15.30 som även den blev försenad och senare inställd kring 18-tiden. Ingen ytterligare ombokning erbjöds idag.

Det snöade ganska mycket under natten till idag, men inga hysteriska mängder. Från i varje fall lunchtid var vädret bra såvitt jag kunde se. Det var mycket försenade och inställda flighter under främst första halvan av dagen, men var går gränsen för möjligheterna till ersättning på grund av väder? Snö i februari i Stockholm är inte så extraordinärt men kanske kan motivera att första flighten ställdes in fast kan det även argumenteras för den senare som antagligen ställts in som en följd av problemen tidigare under dagen?

Finns det möjlighet till ersättning i det här fallet eller kan SAS skylla på vädret och godtyckligt välja vilka flighter som ska flygas och så står vi övriga utan ersättning?
 

henke12

Medlem
. Det var mycket försenade och inställda flighter under främst första halvan av dagen, men var går gränsen för möjligheterna till ersättning på grund av väder? Snö i februari i Stockholm är inte så extraordinärt men kanske kan motivera att första flighten ställdes in fast kan det även argumenteras för den senare som antagligen ställts in som en följd av problemen tidigare under dagen?

Finns det möjlighet till ersättning i det här fallet eller kan SAS skylla på vädret och godtyckligt välja vilka flighter som ska flygas och så står vi övriga utan ersättning?

I normala fall så kan ju Arlanda/Swedavia hålla åtminstone 2 banor öppna på ARN.
Idag har de endast nyttjat en bana hela dagen vilket medför väldigt låg kapacitet :(

Jag skulle gissa att det blir svårt en dag som denna om du kollar tavlan hur många avgångar som kommit iväg idag
 

samet

Medlem
Å där kör SK169 tillbaka in till gate med hydralikproblem... ny skutta eller en natt i Stockholm?

Personligen tar jag gärna en natt å lite poängkompensation... har inget bokat på jobbet förrän på onsdag ;)
 
Toppen