Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

fcx

Medlem
Jag fick för mig att serviceavgiften är 450kr per person och sen tillkommer 150kr per person och ändring (oavsett hur mycket man ändrar är avgiften 150kr per ändring och person)
Det borde med andra ord bli 3 ändringar x 4 personer x 150kr i ombokningsavgift + 4 personer x 450kr i serviceavgift = 3 600kr

Tyvärr inte. Serviceavgiften på 450kr är för varje gång man gör en ny bokning eller ändrar i en bokning. Ombokningsavgiften på 150kr tillkommer vid ombokningar. Dvs nybokning kostar 450 kr och ombokningar 450+150 kr.
 

jimmy_h

Medlem
Märkligt, när jag bokade i december fick jag informationen att ändring av biljett är 150kr och 450kr är en engångskostnad
 

aldrighemma

Medlem
Tyvärr inte. Serviceavgiften på 450kr är för varje gång man gör en ny bokning eller ändrar i en bokning. Ombokningsavgiften på 150kr tillkommer vid ombokningar. Dvs nybokning kostar 450 kr och ombokningar 450+150 kr.
Då jag bokade för några dagar sedan så var dom väldigt noga med att inte kalla dom 450kr för "service fee". Trots att jag specifikt frågande om "service fee" så envisades dom med att kalla den för "airline fee" istället. Och ja, den läggs även på vid ombokningar efter 24 timmar. Eller som hon förklarade det var att "Airline Fee" betalas på samma sätt som en skatt med skillnaden att den inte återbetalas vid om/avbokning efter 24 h.

Hur som helst så har det blivit väldigt billigt om man inte bokar om för många gånger, cirka 1100SEK till Bali. Tidigare var det 3000-3500SEK...
 
Jag bokade till och från LHR på mina biljetter då jag flyger SQ fram och tillbaka till Tokyo, tycker skatten är väldigt hög jämfört med vad ni berättar att ni betalat här. Är det såpass stor skillnad på att flyga LHR och CPH till exempel? Betalat 3,500 PP för LHR-SIN-NRT tur-retur
 

Tonton

Medlem
Jag bokade till och från LHR på mina biljetter då jag flyger SQ fram och tillbaka till Tokyo, tycker skatten är väldigt hög jämfört med vad ni berättar att ni betalat här. Är det såpass stor skillnad på att flyga LHR och CPH till exempel? Betalat 3,500 PP för LHR-SIN-NRT tur-retur

Ja, detta pga att du startar/slutar i London - då tillämpas ADP-skatt. Se till att börja resan i ett annat land och kör transit som är kortare än 24h så får du ner kostnaderna.

Detta har jag skrivit om ADP tidigare:

Det beror på hur lång din transit är i London. ingen APD tillämpas vid transit på <24h.

Kort exempel med en rutt nedan. För enkelhets skull antar vi att det är i Business Class.

Scenario 1:
ARN-LHR-BKK alternativt BKK-LHR-ARN där du har en transit i London som är <24h. I detta fall betalar du ingen ADP.

Scenario 2:
ARN-LHR-BKK där du har en transit som är >24h I detta fall betalar du £156 i ADP (£172 från April 2019).

Scenario 3:
BKK-LHR-ARN där du har en transit som är >24h. I detta fall betalar du £24 i ADP.
 
Ja, detta pga att du startar/slutar i London - då tillämpas ADP-skatt. Se till att börja resan i ett annat land och kör transit som är kortare än 24h så får du ner kostnaderna.

Detta har jag skrivit om ADP tidigare:

Det beror på hur lång din transit är i London. ingen APD tillämpas vid transit på <24h.

Kort exempel med en rutt nedan. För enkelhets skull antar vi att det är i Business Class.

Scenario 1:
ARN-LHR-BKK alternativt BKK-LHR-ARN där du har en transit i London som är <24h. I detta fall betalar du ingen ADP.

Scenario 2:
ARN-LHR-BKK där du har en transit som är >24h I detta fall betalar du £156 i ADP (£172 från April 2019).

Scenario 3:
BKK-LHR-ARN där du har en transit som är >24h. I detta fall betalar du £24 i ADP.

Bara för att klargöra, om jag skippar sista leg på hemresan som är CPH-LHR, hur mycket hade jag sparat in då i kostnader cirka?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen