Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

Wolff90

Medlem
Jag går i tankarna att investera i en säkerhetsdörr inom den närmsta tiden, vet någon var man kan inhandla en sådan och betala med Amex? Extra plus i kanten om butiken samarbetar med SAS och man får extrapoäng vid köp.
 

rawhide

Ny medlem
Nybliven Amex Platinum här. Känns ganska fint att ha kortet i plånboken tills man skall betala. Var på lunch med jobbarkompisarna igår och skulle betala lunchen, "tyvärr vi tar inte amex". Behöver göra service på bilen, perfekt med Amex tänkte jag. Har mailat varenda verkstad i stan och ingen tar Amex. Försökte fixa faktura så jag kan få poäng genom Billhop, "tyvärr vi fakturerar inte privatpersoner". Skulle äta lunch med jobbet idag (på en annan restaurang), "vi tar inte amex". Försökte med Rikskuponger, "tyvärr". Tur för mig att jag inte klippt mitt bank-VISA än.

Mitt mål är köra full spend på Amex, men det verkar svårt. Finns det någon webbsida där jag kan se vilka butiker/restauranger som tar kortet? Det är tröttsamt att höra "tyvärr" varenda gång. ICA gillar kortet och Intersport accepterade köpet. Samsung Pay gillar inte Amex, medan Apple Pay verkar fungera. Frågan är ju om det ens fungerar med Apple Pay som är kontaktlösa betalningar, för det har jag inte ens lyckats med det fysiska kortet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

aldrighemma

Medlem
Flytta till Stockholm kanske ;) Låter konstigt, betalar nästan allt här med Amex.

Jag upplever samma problem i Stockholm... Har typ 50/50 spend på amex och mastercard
Jag bor i en medelstor stad och har säkert 90+% spend på Amex. Jag undviker värsta lågpris typ Lidl (hade jag säkert gjort ändå...) och väldigt små handlare. Resten tar i princip amex. Man lär sig ganska snabbt var amex fungerar och inte, man kan nästan se på stället om dom tar amex eller inte.
 

Niclas.J

Medlem
Nybliven Amex Platinum här.

Ort kan vara ganska avgörande. Annars tycker jag man lär sig ganska snabbt var det accepteras och inte.

Generellt kan man säga att lunchrestauranger (dvs. som inte har öppet övriga dygnet), småbutiker/kiosker (exkl. kedjor, typ 7/11), bilhandlare, etc. oftast inte tar kortet.

Viktigt också att titta på hur stor del av din spendering som går till Amex, och inte antalet köp. Att ett visst antal småköp hamnar på annat kort spelar mindre roll i min värld, så länge jag jag spenderar majoriteten av pengarna på Amex.
 

Atom

Medlem
Kolla tråden om Curve i detta forum, kan hjälpa en del, har inte testat själv det men verkar lovande.

Det går även lägga till sitt kort till olika appar masterpass och paypal och betala digitalt på vissa ställen med mobilen.

Vissa affärer har amexstöd så som MAX, Systemet och COOP. Kolla tråden ovan som nämns.

Ett annat bra tips är att aldrig fråga, utan testa om de tar kortet. Vissa butiker tar kortet fast personalen inte vet.
 

rawhide

Ny medlem
Kolla tråden om Curve i detta forum, kan hjälpa en del, har inte testat själv det men verkar lovande.

Det går även lägga till sitt kort till olika appar masterpass och paypal och betala digitalt på vissa ställen med mobilen.

Vissa affärer har amexstöd så som MAX, Systemet och COOP. Kolla tråden ovan som nämns.

Ett annat bra tips är att aldrig fråga, utan testa om de tar kortet. Vissa butiker tar kortet fast personalen inte vet.

Curve läste jag om här i forumet och laddade ner. Det gick dock inte att lägga till mitt Amex i appen.
Paypal använder jag flitigt online, men det fungerar ju inte i fysisk butik. Jag såg att Paypal har ett pre-paid kort också (fysiskt) men det verkar inte fungera som Curve.

Amex i Sverige borde veta vilka handlare de har avtal med, varför har de inte en website där de listar alla? Hade gjort livet så mycket enklare :)
 
Toppen